väldigt konstigt tillstånd/sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erika Larsson
    • January 2004
    • 133

    väldigt konstigt tillstånd/sjukdom

    i mitt lilla kar 42l så dör varenda j*vla fisk idag! helt sjukt allt var bra igår, de simmade, åt etc etc. nu idag såg jag att de var hänginga och stod vid ytan,så jag kände på vattnet bra temp, kollade så att pumpen syresatte, samt kollade filtret som jag inte rengjort alltför längesedan. kollade nitriten likaså den var med god marginal godkänd.
    kollar till akvariet 1 1/2 h senarare, en del fiskar ligger på botten och försöker simma simmar lite grann, sjunker.. en del är vid ytan och snappar efter luft coh "vimlar runt. nu e de uppe i akvariumet och lider!
    vad beror detta på?
    Mvh
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Hej

    Jag är nästan säker på att det nitrit förgiftning.Vad fick du för värde på testet??Vad är det för test du har????Symptomen är typiska för nitrit förgiftning alldrahelst eftersom du skriver att du nyligen har rengjort filtret....Nitrit ska alltid vara 0 eller alldeles strax där över
    Fredrik

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Jag håller med fredrikakesson. Nitritförgiftning, helt spikat. Släng nitrit-tested, det är antagligen gammalt, och gör ett jättestort vattenbyte NU!
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Erika Larsson
        • January 2004
        • 133

        #4
        <o,3 hade jag i nitrit. Sera test. gjorde ett stort vattenbyte i samband med detta. filtret var inte precist gjort utan ca 2 veckor sedan.. jaja nu e det en svärdbärare och två pamsarmalar kvar. och jag har ett grymt dåligt samvete.

        Kommentar

        • Erika Larsson
          • January 2004
          • 133

          #5
          en sak till bara.. hur kommer det sig att jag har fått nitrit? har inte övermatat det är jag definitivt säker på! hade 4 guppys 4 svärdbärare 2 pansarmalar och en algätare, så det kan ju inte vara överbefolkat. det är inte ett nystartat kar utan har varit igång sedan januari.
          jag har gjort regelbundna vattenbyten ca 20% i veckan, tilsatt nitrivec vid varje vattenbyte. rengjort filtret 1-2ggr/mån. varför nitrit då?

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Har du medicinerat mot något senaste två veckorna?
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Erika Larsson
              • January 2004
              • 133

              #7
              nej.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Då vete sjutton.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Erika Larsson
                  • January 2004
                  • 133

                  #9
                  det finns bara en sak som kankske inte var bra, jag tog vattenpest från ett annat akvarium efter detta dog mina fiskar.. kan det vara ngt?

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Nja... Vattenpest är ofarlig, tror inte det bör ha spelat nån roll.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Erika Larsson
                      • January 2004
                      • 133

                      #11
                      mén det som var puckat var att jag tog det från akvariumet som jag hade slöjstjärtar.. nu i efterhand är det ju helt vansinnigt men jag vet inte om massdöden berodde på det..

                      mvh

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Det verkar ju likt någon typ av förgiftning i alla fall. Om inte nitrit och/eller mediciner så någonting annat då.

                        Det finns inga större förändringar som gjorts på senare tid?
                        Något som av misstag tillförts akvariet?
                        Vid vattenbytet?

                        Jag försöker bara hjälpa till litet...
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Erika Larsson
                          • January 2004
                          • 133

                          #13
                          inte några som helt förändringar på sistone,förutom att jag tog in vattenpesten, så det är därför jag är som ett frågetecken!

                          mvh

                          Kommentar

                          • landkrabban
                            • May 2004
                            • 10

                            #14
                            Hej,

                            jag är inte så erfaren men har läst allt jag kommit över beträffande nitrit eftersom jag själv upptäckt det i mitt akvarium. De symptom du beskriver stämmer klockrent in på en nitritförgiftning så det är märkligt att du inte mätt upp högre nitritvärden. Men efter vad jag har förstått kan dina fiskar ha fått försämrade blodvärden under en tid innan du upptäckte symptomen. Så är det möjligt att nitrithalten har hunnit sjunka tillbaka fast dina fiskar inte hunnit återhämta sig dvs bilda mer hemoglobin i blodet så att syresättningen i fisken ökar? Men det är en fråga jag kastar ut till de mer erfarna här på forumet. Det viktigaste bortsett från vattenbyten verkar vara ökad syresättning så att fiskarna inte kvävs i en akut situation. Sedan undrar jag hur dina fiskar har klarat sig. Jag läste om massdöd men hoppas att det inte stämmer. Det vore trist för dig.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...