grön bågfensciklid sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ernstaxel
    • April 2004
    • 9

    grön bågfensciklid sjuk?

    Hej!
    Jag inhandlade ett par av arten grön bågfensciklid för 5 dagar sedan. De verkade må alldeles utmärkt och redan efter nån dag började hannen uppvakta honan intensivt vilket var en prakt o se..men idag märkte jag att uppvaktningen upphört och att honan stod uppe vid ytan, nästan lodrätt och kippade efter andan.
    övriga fiskar mår bra. De övriga fiskarna är 3 små skalarer, 2 ancistrus, 1 praktbotia, 1 eldstjärt, ett ungt fjärilciklidpar, 10 unga kardinaltetror. karet är på 160 liter. 26-27 grader.

    Eftersom karet startades för drygt en månad sedan var första tanken nitrit, men borde de inte drabba alla fiskar då? (har inget nitrittest). Andra tanken är gälparasiter, har eSHa2000 hemma ska jag köra en kur?
    tacksam för tips och ideer.
  • crossniklas
    • October 2003
    • 223

    #2
    Kanske stressad. Har du mpnga gömställen. Jag har själv Bågfensciklider och vet hur hanen är. Ger aldrig upp.

    Du borde skaffa ett nitrit test.

    /Niklas

    Kommentar

    • ernstaxel
      • April 2004
      • 9

      #3
      Har en mängd gömställen tycker jag..Många rötter och växter. Dessutom 2 kokosnötter och en kruka. Honan hängde ett tag i en kokosnöt och släppte inte in hanen.

      Borde som sagt inhandla ett nitrattest..har de senaste 2 veckorna ökat utfodringen eftersom fler fiskar inskaffats..byter runt 30-40% av vattnet varje vecka..borde räcka tycker jag.

      Kommentar

      • ernstaxel
        • April 2004
        • 9

        #4
        Bågfens honan dog nu.. väldigt snabbt förlopp runt 30 timmar från första symptom till död. Fisken stod alltså vid ytan och flämtade. sista minuterna tryckte den på botten och kunde inte simma ordentligt. Har obducerat utan att hitta något märkbart. Något röd runt gälarna kanske..lr bara inbildning..det röda syntes bara i vatten. inga synliga parasiter i gälarna.
        Övriga fiskar mår som sagt bra och jag vägrar tro på dåliga vattenvärden eftersom kardinaltetrorna och fjärilcikliderna är bra mkt känsligare och de sattes i för ca två veckor sedan och mår hur bra som helst.

        nån som har en aning om vad det kan vara?

        Kommentar

        • fredrikakesson
          • November 2003
          • 1363

          #5
          Hej

          Tycker absolut att det låter som nitrit (no2).Stick och köp ett test.Olika fiskar reagerar olika mycket.
          Fredrik

          Kommentar

          • gosatta
            • December 2002
            • 2669

            #6
            Har haft liknande problem med gröna bågfensciklider, fyra stycken har dött en efter en på liknande sätt utan att det har varit något fel på vattnet eller att någon annan fisk har påverkats (och det gick bra mycket kännsligare fiskar i karet samtidigt). Jag antog att de6t var sändningen med gröna bågfensciklider (såg fiskar med liknande symtom i från samma sändning senare)
            /Mats Åhrman
            http://www.gosatta.org
            http://www.stockholmsciklidklubb.com
            http://www.ciklid.se

            Kommentar

            Arbetssätt...