Pansarmalar som dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elana
    • April 2003
    • 239

    Pansarmalar som dör

    Hejsan!
    För ca 2 ½ år sedan köpte jag 3 metallpansarmalar, men två av dem fick ganska snart någon sjukdom som gjorde att de slutligen totalt tappade balanssinnet och sedan dog. 1 pansarmal övelevde och mådde toppen. För ca 1 år sedan köpte jag ett till akvarium och tyckte att den ensamma pansarmalen borde få kompisar. Sedan dess har jag köpt 6 -7 st pansarmalar som alla dött pga samma mystiska sjukdom. Idag har jag 2 pansarmalar kvar och de verkar båda visa tecken på att gå samma öde till mötes som de andra.
    Vad är det för något som händer dem?
    Först blir de bleka och fenorna trasas lätt söder. Ibland kan deras kroppar bli vitfläckiga ( INTE prickar utan huden blir bara väldigt blek ). Slutligen blir de allt mer apatiska tills de tappar balanssinnet totalt och slutligen dör.
    Vissa av fiskarna jag köpte började visa dessa symptom redan då jag flyttade in dem i akvariet ( i affären hade de dock sett helt friska ut ) andra drabbas av sjukdomen långt senare.
    Vattenvärdena är mycket bra. Ingen nitrit, knappt någon nitrat. Stabilt Ph, kanske en aning för högt för dem, kan det vara orsaken???
    Det är bara pansarmalarna som råkar ut för detta... ingen annan fisk.
    Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Vet inte om det har något sammanhang, men det som fått corydoras att kila vidare hemma hos mig är för vasst grus som förstörde deras skäggtömmar. Med rådasand har alla mått bra.
    mvh Daniel
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Jag får samma känsla som daniel. Det låter onekligen som om dom sliter sönder sig på för vasst grus.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Hej Elana!

        Var det kanske du som var å köpte det sista 260-liters JUWEL-akvariet med välvd ruta på Herkules?? Var där dan efter och skulle köpa det men då hade nån uppifrån varit och köpt det

        Men till Corydoras. Nu har jag ju inte haft mina så hemskans länge men det kan inte vara så att du "saltar" vattnet med ektozon? Det kan de oxå vara lite känsliga mot. Mina blev nämligen lite slöa och simmade utan navigation tills jag fick tips att det kunde vara saltet, då bytte jag och bytte jag och bytte jag vatten tills de piggnade till. En av fem strök med och nu har de levt lyckliga i ca ett halvår. Sen har jag oxå hört att de viltfångade har lite svårt att anpassa sig till akvariemiljö och dukar under lite lättare.

        Vassego, det var mina teorier. Kolla på skäggtömmarna om de inte är fransade så har det ju knappast med sanden att göra?

        Lycka till

        //Jenny
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • varg
          • August 2002
          • 1002

          #5
          inte dör dom av att skäggtömmarna skadas?
          har två styckna som har skadat dom, har haft dom snart ett år och innan jag fick dom hade mn vän dom nån månad....
          Zoon

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            <font size="1">Först blir de bleka och fenorna trasas lätt söder. Ibland kan deras kroppar bli vitfläckiga ( INTE prickar utan huden blir bara väldigt blek ). Slutligen blir de allt mer apatiska tills de tappar balanssinnet totalt och slutligen dör.</font id="size1">


            Precis så här betedde sig mina vid saltpåverkan.

            <font size="1">Vattenvärdena är mycket bra. Ingen nitrit, knappt någon nitrat. Stabilt Ph, kanske en aning för högt för dem, kan det vara orsaken??? </font id="size1">

            Du skriver ju inte vilket pH du har så det är ju svårt att sia om det. Men för mig låter det som slat/pH eller nåt sånt där som man kanske inte mäter så ofta.

            Vad ger du dem att äta?

            Älskar corydoras å lär mej ju mer av dej just nu,

            Jenny
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Inte slat, menar ju salt.
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • Elana
                • April 2003
                • 239

                #8
                Hejsan!
                Till Lenmar: Nej, jag köpte ett 240 l "vanlig" Juwel ( dessutom förbeställd) så jag är oskyldig till akvariebortrövandet *ler*.

                Problemet är att jag hade från början inget salt i akvariet och ändå dog malarna. När malarna började bli vita provade jag att ha i lite Ektozon och då blev en fisk helt frisk igen och de andra verkade också må bättre. När allt verkade ha löst sig slutade jag använda saltet. Med andra ord så dör de på samma sätt oavsett om jag har salt i eller inte.
                Vad det gäller grus så har jag förut haft lite för grovt grus, men utan vassa kanter. Numera använder jag dock mycket fin sand, som de verkar trivas toppen med.

                Maten består av "maltabletter" och flingfoder samt olika sorters minipellets. Jag är noga med att de verkligen får i sig mat och inte blir utan pga andra hungriga fiskar.

                Ph har jag för mig ligger straxs ovanför 7, Kh ligger på ca 5.

                Kan det annars vara stress som orsakar detta? Jag förstår liksom inte alls vad som kan orsaka denna massdöd under årens lopp. Jag tycker jättemycker om Corydoras, men det verkar inte som om jag kan ha dem...
                måste också tillägga att mina pansarmalar ( till skillnad från alla andra fiskar )inte växer utan förblir lika små som när jag köper dem.
                Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Du ger för lite mat och fel mat, men om det skulle leda till dina bekymmer vet jag inte, jag gissar dock att djur och mäniskor som får för lite/fel mat blir lättare sjuka. Corrys är köttätare och äter helst olika frysta vatteninsekter såsom artemia, bosmider, cyclops osv. Att dom inte växer är ett tecken på att dom får för lite mat. Men framförallt så får dom alldeles för lite proteiner i den vegetabiliska kosten, den är inte naturlig för dom.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • mats m
                    • September 2002
                    • 515

                    #10
                    Hej.
                    Det kan inte vara så att butiken har haft salt i sina kar ,när du kommer hem så är ditt akvarium saltfritt.Fisken kan få skador på så sätt.Vissa butiker har salt i sina akvarium vilket är en stygelse,jag har haft ett inlägg i ett tidigare forum om just det att malarna dog efter ett tag.Gå tillbaka 14 dagar och sök på just malar,var samma syntom som ni beskriver.
                    Ps.Sök Mitt första akv.-Fläckig pannsarmal.Ds
                    MVH Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    • Elana
                      • April 2003
                      • 239

                      #11
                      Hmmm, tja det där med salt i butikens akvarium skulle kunna vara en orsak...
                      De flesta fiskar har dött inom en till tre veckor från det att jag köpte dem, så det känns som om det är något med vattnet som de inte tål.
                      Jag få prata med dem i djuraffären om de har salt eller något annat i akvarierna som inte jag har...
                      Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...