Skalar på botten..bråttom.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annsan
    • January 2004
    • 152

    Skalar på botten..bråttom.

    Har någon ett tips på vad som kan vara fel på min skalar. Han har tidigare inte visat någon symptom på sjukdom men ligger nu platt (på sidan) på botten och "flämtar". När man petar på honom så simmar han iväg som om inget har hänt, sen efter några minuter så ligger han på btten igen.. Enda skillanden (förutom att han ligger på botten) är att trupen ser lite rosafärgad ut jämför med tidigare. Som att färgen har försvunnit där
    han är nu flyttad till ett sjukavkarium, måste börja behandla honom...Men med vad?! Snälla nån som har råd att ge, jag tror det börjar bli brått.

    tack på förhand.
    Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv
  • mats41
    • February 2004
    • 593

    #2
    låter som simblåsan är dålig eller om du fått för hög nitrit och han reagerar så på de.
    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Börja med värme och salt... en långsam höjning till 27-28 grader och 0,5 dl salt till 100 l vatten.
      Det där med "trupen"... hmmm... menar du strupen??? Är han rosafärgad runt gälarna så kan det vara någon parasit, och då behövs ett preparat för det. Eftersom han går ensam i ett sjukkar så kan du testa lite med medicinerna... det finns bredspektrapreparat som tar det mesta i parasitväg har jag för mig...
      Måste tyvärr tillägga att jag också varit med om samma sak och alla mina scalarer strök med den gången, utan att jag lyckades lista ut vad det var. Men jag hade inte tillgång till något sjukkar då och ville av den anledningen inte vräka på med för mycket mediciner.... För din del är det nog bättre att experimentera, även om du inte klarar honom så kanske du finner på något som hjälper lite granna... om det skulle drabba övriga fiskar i ditt kar....
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Robot
        • February 2004
        • 1174

        #4
        När jag bytte från grus till sand så hände det med två av mina scalerer... Båda dog. De två andra scalarerna och alla de andra fiskarna överlevde utan att blivit de minsta påverkade...

        Kommentar

        • Annsan
          • January 2004
          • 152

          #5
          Den rosa "färgen" är inte riktigt runt gälarna. Mer under munnen...Han är inte jätteblek men han ser inte rikigt ut som de andra. Det kanske kan räknas som gälarna där med. Jag får kolla vad jag har med mediciner på lager. Hoppas bara inte de andra redan har blivit smittade.
          Tack för hjälpen.
          Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv

          Kommentar

          • Annsan
            • January 2004
            • 152

            #6
            Skalaren är fortfarande dålig. Ha gått igenom två stycken behandlingar nu men ingen har bitit på honom (octozin och myxazin). Enda skilladen kan man se är att han inte ligger platt på sidan länge utan ligger på rätt köl på botten (med stöd mot rutan oftast dock). Jag börjar ge upp hoppet och känner att det är dumt att fortsätta utsätta honom för lidande genom att ha honom kvar. Men man vill ju också se om det finns något som skulle kunna "bota" honom om det är så att det kommer flera sjuka skalarer med samma symptom. Nu verkar det också som han fått svampangrepp, han har fått fläckar på huden som flagnar. Undrar om det kan vara reaktioner på medicinen...Ingen av fiskarna i gamla akvariet har visat sjukdom...det känns iallfall bra.
            Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv

            Kommentar

            • Wrongprincess
              • July 2002
              • 186

              #7
              Sera Mycopur & värmekur rekommenderas så ska det nog ordna sig inom kort! Lycka till!
              /En discustoka!

              Kommentar

              Arbetssätt...