Hjälp med sjukdomsidentifiering [bild]

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vala
    • April 2004
    • 73

    Hjälp med sjukdomsidentifiering [bild]

    Precis som zdybnet behöver jag också hjälp med att identifiera vad det är mina fiskar kan ha för sjukdom. Den ena, Bruno, är en black moor som fått en vit beläggning på kroppen. Den andra, Silver, är en blue oranda som tappat ett par fjäll på ena sidan av kroppen. Silver hade också lite vit beläggning ett tag över ett ställe där fjäll fattades, men den har försvunnit.

    Se bilder: http://oskar.us/maria/Fiskarna.jpg

    Jag började med att gå till djuraffären och förklarade problemet med Bruno. De trodde att det var en bakteriell sjukdom och jag köpte sera bactopur direct. Det blev inte bättre utan tilltog. Jag gick därefter ner med fiskarna så att de kunde titta på dem, då trodde de att det kunde vara costia så jag köpte protozin och behandlade med det. Det var det nog inte heller eftersom det inte försvann. Sen fick jag tips om att det kunde vara svamp, så jag följde rådet om <u>saltbad</u> i boken <u>the essential goldfish</u>, men det blev inte bättre då heller!

    Silver började tappa enstaka fjäll i samma veva. Nu har han iofs inte tappat några på ett tag, så det är kanske ingen fara med honom (?).

    I övrigt så är fiskarna matglada, pigga och simmar omkring och pillar på allt. Deras fenor är fina och står upp. Brunos fenor är dock lite belagda med det där som jag inte vet vad det är, se bilderna.

    Är det någon som har en aning om vad det kan vara? Någon som vet vad som hjälper? Det kanske inte ens är någon sjukdom? Jag är oerhört tacksam för all hjälp jag får!

    [Tilläggas bör att jag har kollat vattnet; inget nitrit, ca 10 mg/l nitrat och pH 7,2 (aqua vital multistick). Karbonathårdheten är 6 dKH, totala hårdheten är mindre än 6 dGH.]
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    #2
    Protozin hjälper mot Citat "vitaprick, oodinium, costia, neonsjuka & alla svampsjukdomar.". Protozin borde ha tagit svampsjukdomar om det var sådana.. kolla här.

    http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=212


    Kan det vara så att fiskarna är sönderavlade och har en dna som mer liknar gräddfil än fiskdna?
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

    Kommentar

    • Vala
      • April 2004
      • 73

      #3
      Ursprungligen skickat av plizken
      Protozin hjälper mot Citat "vitaprick, oodinium, costia, neonsjuka & alla svampsjukdomar.". Protozin borde ha tagit svampsjukdomar om det var sådana..

      Kan det vara så att fiskarna är sönderavlade och har en dna som mer liknar gräddfil än fiskdna?
      Ja, jag tycker också att Protozin borde ha hjälpt. Men det gjorde inte det. Det finns kanske någon bättre medicin mot dessa sjukdomar? För jag tycker också att sjukdomssymptomen stämmer in på costia, sammetssjuka eller svamp. Det är dock inte lika luddigt som de bilder jag sett på svamp. Finns det någon annan sjukdom som ger uttryck i denna vita beläggning?

      I och med att Bruno inte föddes med vit beläggning, utan fick det ett par dagar efter att jag köpt honom, så tror jag inte att han är gräddfil, ha ha.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Maria: Jag vet inte vad din fisk har, men det ser i alla fall inte ut som någon svampsjukdom jag någonsin sett.
        Försök titta riktigt nära på din fisk, särskilt på ögon och fenor, gärna med förstoringsglas, och se om det verkar som om det vita är slem eller om det är massor av mycket små prickar.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • mats41
          • February 2004
          • 593

          #5
          Prova med ett delvattenbyta på 50% och ha i ektoconsalt i akvariet sedan gör rent filtret ordentligt kan vara att dom är så sönderavlade och just dom svarta har sämre moståndskraft.
          Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

          Kommentar

          • Haleli
            • August 2003
            • 413

            #6
            Hej Vala!

            Protozin har ingen ?,i alla fall otillräcklig effekt på Costia,Oodinium och/eller svampangrepp.
            Egen erfarenhet,-det finns bättre sätt att behandla på om man har drabbats av dessa.
            Butikens råd med en den ena,en den andra behandlingen utan säker diagnos, ställer till med problem för dina filterbakterier-håll koll nu på nitriten framöver! Beläggningen på den svarta går att se,men jag skulle vilja att du tog en bättre bild på den som tappat fjäll !
            Flera orsaker finns til den "vita" beläggningen,och till fjälltappet.
            Det här är Kramfors område,måhända han läser om ditt problem och kommer in med ett råd till dig !
            MVH
            Lisa

            Kommentar

            • Black_666
              • October 2003
              • 475

              #7
              låter och ser ut som hudgrumling...
              Black Molly

              Kommentar

              • Terato
                • November 2003
                • 560

                #8
                Jag känner exakt igen problemet!!
                köpte koi för ca ett halvår sen som tappade fjäll och fick både prickar och "ludd"..
                Var ganska säker då på att det var svamp då..men provade med baktopur och det fungerade inte..saltbad tyckte jag hjälpte bäst..svampen lossnade..-men kom tillbaka.
                såg sen på zoo att fiskar från samma akvarium hade sår på huvudet efter att den hade hoppat ur och det var totalinfekterat av svamp.
                alla mina fiskar dog till sist..

                nu har jag varit jätteförsiktig på alla sätt..har saltat..testar nitrit, nitrat, ammonium , ph och dh.alla värden är bra..

                men gjorde det stora misstaget att köpa sex cigarrhajar från samma zoo(ett annat akvarium såklart)..och tittade idag..de börjar visa på samma symptom som förra gången..det måste komma från zoo!!

                jag är jätteförsiktig så att de inte blir stressade....håller koll på värden och temperatur..har dämpad belysning, släckt vid behov..nu har jag öst i medicin igen..men det känns inte kul..jag oroar mig också för om jag behandlar fel sjukdom..jag hoppas det ordnar sig för mig..å dig med


                /Sara Östlund

                Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Hej Vala!

                  Här skall du få lite lånkar om guldfisk/slöjstjärt. Hoppas de kan vara tuill nån hjälp:

                  http://puregold.aquaria.net/pg/home.html
                  http://www.bristol-aquarists.org.uk/goldfish/info/info.htm
                  http://www.kokosgoldfish.com/

                  Hoppas du hittar nåt du kan ha användning för. Slöjstjärtar är ju annars lite känsliga och mottagliga.

                  Mvh // Jenny
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • swetrot
                    • April 2003
                    • 966

                    #10
                    Jag säger bara eSHa2000, en medicin som brukar hjälpa mot det mesta. Har du stort kar, så sätt dem i ett mindre kar under medicineringen.

                    Har läst en del om formalin idag också, efter att först blivit nyfiken då Azur skrev i sin dagbok. Det verkar ta död på det mesta, men det är tydligen jämrans knepigt att hålla med beroende på lukt etc.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...