identifiering av sjukdom. [bild]

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zdybnet
    • December 2003
    • 406

    identifiering av sjukdom. [bild]

    Jag märkte för ungefär 2-3 veckor sen att en av mina praktbotior hade massa vita prickar på sig. Vitaprick tänkte jag dirket och kilade ner till affären och köpte medicin. Ektol Fluid var det som de rekommenderarde i affären. Så jag köpte det och medicinerade. Efter en vecka började prickarna sakta försvinna. Men ett par dagar efter att de försvunnit, var de plötsligt tillbaka! I med mer medicin, men samma sak hände igen. Har medicinerat 3 gånger och prickarna har alltid kommit tillbaka. I affären sa de att prickarna försvann helt efter ett par dagar.

    Så nu börjar jag bli väldigt skeptiskt till om det verkligen är vitapricksjukan... Jag har aldrig haft det förut så jar har inget att jämföra med =/ Men jag har försökt att ta lite bilder:




    Guppyn har en liten liten prick på fenan längst ner, praktbotian har samma prickar över hela kroppen...

    Jag har ingen aning om vad jag ska göra nu, har inte heller någon medicin kvar. Finns det någon annan sjukdom som de kan bli prickiga av?


    //Karro & Johan
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    Kolla här på zoopet
    man kan kolla om man har vitaprick genom att de brukar "hoppa" ut ur den fisk som hade sjukdomen från början. Då får fisken ett sår, eller hål(där de hoppade ut). Sedan kan man se små cystor ligga på bottnen, där dessa parasiter sedan kläcks.
    (på bilden såg det ut som vitaprick, men det hade varit bättre om du tagit en bild på praktbotian, som verkar vara den som har startat det hela...)

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • Black_666
      • October 2003
      • 475

      #3
      antingen är det vitapricksjukan, och då ska du testa annat märke elelr dosera liiite men än det står på flaskan (lite klena doseringar på flaska tycker jag om jag ska vara ärlig...) eller så är det dendär sammets-historian, där det mer som sammetsfläckar på fisken... vet inte hur jag ska förklara, men jag har haft det (eller ja, mina firrar asså, hehe) och det är itne farligare än vitapricksjukan, bara att medicinera där oxå
      Lycka till!
      Black Molly

      Kommentar

      • zdybnet
        • December 2003
        • 406

        #4
        malawi´n:
        Har varken sett sår på mina fiskar eller små "cystor" på botten =/ Kunde inte heller få en bild på botian då den ligger i en korallgrotta nästan hela tiden. Kanske kan fixa en på kvällen.

        Black_666:
        Jag kan inte dosera för mkt. När jag doserade första gången doserade jag som det stod på förpackningen och då höll jag på att ta livet av mina fiskar. Sedan läste jag mer noga i instruktionerna som fanns i att det ska vara halva dosen om man har mjukt vatten som jag tydligen har. Det är nog inte sammetssjukan, eftersom det är verkligen "prickar" och inte fläckar.
        //Karro & Johan

        Kommentar

        • Black_666
          • October 2003
          • 475

          #5
          ok, jag har fått samma sak via en vit segelfens molly, hanen började ett par dagar efter jag hade fått hem honom att få vita markeringar på stjärtfenan och det har nu spridit sig, även honan har börjat få dessa markeringar (vet inte om det är prickar eller fläckar, de är inte runda, och de sticker ut!!), bla på ögat (!!!) det är en vit utväxt typ, sitter 'fram' på ögat, och själva ögat har börjat bli grummligt, man kan ju få panik för mindre!
          Black Molly

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Tycker du ska proca med PROTOZIN som haft bra effekt på mina pricksjukor.

            Mvh // Jenny
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • zdybnet
              • December 2003
              • 406

              #7
              okeej, ungefär vad kostar det?
              //Karro & Johan

              Kommentar

              Arbetssätt...