Kliar sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    Kliar sig

    Hallå

    För 2 veckor sedan köpte jag 2 st guldguramisar.Dom såg friska och krya ut i affären.Glad i hågen köpte jag dom och koppade in dom efter konstens alla regler....Ena fisken började klia sig efter några dagar och håller gärna till vid botten.Tänkte att han kanske fick någon skada eller så av transporten och det minskade i kli frekvens men nu såg jag att fler fiskar börjat klia sig.Har hällt i protozin efter som jag hade det hemma.Dom har inga prickar.Gjorde jag rätt eller finns det något annat man ska göra?
    Fredrik
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Karantän är lösningen för att slippa få problem med parasiter/sjukdomar vid isättning av ny fisk.
    Fel pH och nitrit gör också att fisken "kliar" sig.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Nitrit omätbart.PH vet ej men vattnet är vanligt stockholmsvatten ...Fler idéer

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Parasiter? Dom kan ligga latenta och komma igång när man flyttar fiskarna till et nytt akvarium....
        Bara ett förslag.
        mvh NiXoN

        Kommentar

        • fredrikakesson
          • November 2003
          • 1363

          #5
          Om det nu är parasiter.Tar Protozinet det eller hur ska man göra?

          Kommentar

          • catwoman
            • February 2004
            • 183

            #6
            Vad har du mer för fiskar förutom gurami?Och vilka (förutom gurami)är det som kliar sig?

            Kommentar

            • fredrikakesson
              • November 2003
              • 1363

              #7
              svärdbärare och neontetror.Dom kliar sig allihopa

              Kommentar

              • catwoman
                • February 2004
                • 183

                #8
                OK!Jag har tjatat om detta tidigare på zoopet - men jag har råkat ut för detta två ggr själv(vid byta av kar)!Det började med ngra få-sen spred det sig.Det hände sist när jag bytte kar till mina guppies och jag fick rådet av akvarielagret att medicinera med esha2000 samt tillsätta salt.Innan dess medicinerade jag med en Tetra medicin som skulle hjälpa mot parasiter vilket jag trodde att det kunde vara.Varken salt eller tetras med. fungerade. jag har även delat med mig av esha2000 t en kompis som hade liknande symptom på sina fiskar som du har och dom blev friska också. Kanske värt att prova? Är ingen expert på sjukdomar men...

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Det är inte ovanligt att fiskar bär på parasiter och vid stress tex vid flyttning som försvagar fisken och den kan inte motstå parasiten, med i en karantän drabbas bara de nya fiskar och ingen smitta överförs till alvariumet.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • catwoman
                    • February 2004
                    • 183

                    #10
                    Men jag måste bara säga att jag har fått stor tilltro till esha2000 eftersom jag botat tre kar nu med lite diffusa symptom(inte bara mina kar alltså).Har hört mycket gott om den medicinen!Finns ngt som heter esha exit oxå som tydligen är bra den med!
                    Have a nice day allihopa!

                    Kommentar

                    • fredrikakesson
                      • November 2003
                      • 1363

                      #11
                      Ska köra protozin kuren klart och se om det hjälper.Affärerna är ju ändå stängda under helgen.Annars blir det till att knata över till akvarieleasing på tisdag och shoppa något annat.Fiskarna ser ut att må toppen förövrigt.Fenorna är utspända och alla äter som vanligt.
                      Fredrik

                      Kommentar

                      • Haleli
                        • August 2003
                        • 413

                        #12
                        Hej fredrikakesson !

                        Akvarielagret i Bromma, har öppet hela helgen !
                        MVH
                        Lisa

                        Kommentar

                        • fredrikakesson
                          • November 2003
                          • 1363

                          #13
                          Hej Igen!!!

                          Har suttit och kollar på fiskarna i en timme nu på morgonen och INGEN kliade sig under den tiden .Guramin som har varit blyg och legat på botten simmar som f-n men han jagar dvärguramisarna nu istället .Men det kanske är med normalt.
                          Fredrik

                          Kommentar

                          • fredrikakesson
                            • November 2003
                            • 1363

                            #14
                            Nu kliar dom sig igen.Ska jag åka iväg och köpa medicin imorn?.Har också noterat att ena guramin lixom försöker spotta ut något men inte lyckas?(den står inte i ytan utan är lite varstans och försöker).Någon som har en idé om vad det kan vara som är fel.Eller är det ektozon som gäller och hoppas på att det går över???
                            Fredrik

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Jag har skrivit det tidigare, med ett mikroskop är det lätt att ta ett skrapprov från fisken och studera det.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...