Behandla popeye?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spidey
    • August 2023
    • 25

Behandla popeye?

Hej,

Har en Apistogramma som fått något som ser ut som popeye på ena ögat.

Fanns lite, lite nitrat i karet igår så vi bytte direkt 30-40% av vattnet.

Finns en del rekomendationer om salt direkt i akvariet. I detta fallet rör det sig om ett 120 liters akvarium så runt 10-11 matskedar till början, kan det vara värt att testa? Övriga invånare i tanken är :

8 st Trigonostigma espei
    7 st Flamma Tetra
    2 st apistogramma borellii
    1 st liten Pseudogastromyzon myersi
    2 st palet ciklider

Vad jag förstår så ska Pseudogastromyzon myersi vara ganska känslig, kan det vara ett problem att hälla i salt? Annat förslag?
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

Nu är det väldigt länge sedan jag hade nån fisk som råkade ut för detta men jag vet att jag alltid kom tillrätta med det genom att göra ett lite större delvattenbyte och tillsatte 1dl salt per 100L
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Spidey
      • August 2023
      • 25

Ja, vi bytte vattnet ytterligare en gång, sen satte vi in eSHa 2000 under 3 dagar i akvariet. Tyvärr har det inte förbättrat läget dock. Han äter och kommer fram tidvis men håller sig huvudsakligen i bakgrunden. Idag såg vi att ögat vuxet ytterligare så det kanske börjar bli läge att ta bort honom?

Alternativet är som du säger, hälla i salt men Pseudo Gastromyzon myersi ska vara ganska känsliga för sådant tyvärr så det är anledningen till varför vi inte gick vidare med det. Känns som en stor process att köpa ett nytt litet sjukvakvarie för att behandla denna lilla fisk.

Kommentar

Arbetssätt...