Knölar på mollys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MaddeFiskar
    • April 2023
    • 6

    Knölar på mollys

    Hej, en av mina gula molly hanar(tror det är en hane) har en stor knöl på sidan svårt att få bild på det, men den är vit och rosa. Jag har haft fisken sen den föddes för cirka 1 år sedan.
    Den bor i ett 180 liters akvarium med runt 30 andra mollys, tyvärr någon hane för mycket(vet att det är för många mollys) . 8 tetror, 2 platys(honor) och 2 guppys.

    Är rädd för att detta kan vara ett utbrott med någon konstig variant av vita prick sjukan då 1 av mina fiskar hade 2 vita prickar och en till verkar också börja få en liten knöl. Hade en svart Molly för 2 veckor sedan sen var jätteskadad men mår bra nu. Alla värden är okej.

    Vad borde jag göra?
  • PixelHermit

    • May 2002
    • 105

    #2
    Hej! Ungefär hur stor är mollyn och, framför allt, ungefär hur stor är knölen/bölden? Vita-prick är ju mini-mini, men bölder och liknande kan vara flera millimeter i diameter, upp till och med kanske 4–6 mm. Dessutom: Står fjällen på bölden ut från kroppen, som på en tallkotte, eller ligger de "slätt" mot kroppen som på en frisk fisk?
    X
    X
    Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

    Kommentar

    • MaddeFiskar
      • April 2023
      • 6

      #3
      Ursprungligen postat av PixelHermit
      Hej! Ungefär hur stor är mollyn och, framför allt, ungefär hur stor är knölen/bölden? Vita-prick är ju mini-mini, men bölder och liknande kan vara flera millimeter i diameter, upp till och med kanske 4–6 mm. Dessutom: Står fjällen på bölden ut från kroppen, som på en tallkotte, eller ligger de "slätt" mot kroppen som på en frisk fisk?
      Jag köpte någon "allt i alla" medicin som hon på zoo.se sa och jag tror den hjälpt. Bölden var en annan färg än fisken, så t.ex på den svarta fisken var bölden vit. Mollysarna är alla ganska stora, över 5 cm iallafall. Jag kunde inte ens se några fjäll på själva bölden men alla fjäll på resten av fisken stog rakt ut som en tall kotte.

      Kommentar

      Arbetssätt...