Hjälp, sjuka fiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferenc

    • October 2023
    • 3

    Hjälp, sjuka fiskar!

    Hej,

    Ber om ursäkt för ett tämligen långt inlägg.

    Jag har under en fyra veckors tid haft problem med att flera av mina sötvattensfiskar dött. 9 fiskar hittills av sammanlagt 30-tal stycken och av blandad kompott. Några Tetror, flying fox och fjärilsccyklider. De flesta har inte visat några som helst symptom innan vi hittat de döda men några fiskar har haft andnöd i 2-3 dagar innan de dött.

    Akvariet är relativt nystartat (3 månader) men vi har haft perfekta vattenvärden hela tiden. Det är ett Juwel Lido 200 med Bioflow M filter. Jag har gjort regelbundna delvattenbyten och vattenvärdet har sett ut så här vid samtliga testtillfällen. Testat en gång i veckan.

    Nitrit 0 mg/L
    Nitrat 0 mg/L
    General Hardness > 7dh
    Carbon Hardness 10 dh
    Ph 7
    Chlorine 0
    CO2 30 mg/L
    Ammonia lågt

    Nu börjar det knepiga:
    Var så i en akvariebutik innan helgen för att få råd och eftersom vi inte sett några synliga prickar eller annat tecken på parasiter/maskar från analöppningen på fiskarna misstänkte man flagellater/matsmältningsproblem och jag fick Octozin att behandla med. Sagt och gjort
    ​jag startade behandlingen i förrgår. Så igår upptäckte vi vita små prickar på flera av fiskarna, främst på deras fenor. Det är inte alla fiskar, 3 stycken. En av fiskarna med prickar har kraftig andnöd och verkar apatisk. Bifogar bild. Fick nu rådet från akvariebutiken att starta med behandling mot vitapricksjukan med Faunamor samtidigt med behandlingen med Octozin mot flagellater. Jag startade behandlingen med Faunamor igår kväll. När det gäller akvariefiltret så rekommenderade man att ha det kvar och inte lyfta ut filtermaterialet under behandlingen så troligtvis är bakterierna i det filtret körda. Jag har nu idag mätt en nitrit/nitrat ökning. Nitrit 0,5 mg/L, Nitrat 25 mg/L.

    här kommer frågorna:
    1) Hur ska jag göra vidare? Jag är rädd för att jag övermedicinerar eftersom jag i det finstilta hos Octozin nu läst att man inte ska använda den tillsammans med andra läkemedel och att man ska vänta 48 timmar innan man medicinerar med annat. I akvariebutiken sa man att jag inte ska vänta med behandlingen av vitapricksjukan och att jag ska behandla samtidigt för både flagellater och vitapricksjukan. Vilket jag nu gjort.
    2) Ska jag fortsätta köra på med samtidig medicinering med Octozin och Faunamor eller ska jag pausa Faunamor och fullfölja kuren med Octozin först, vänta 48 timmar och starta Om Faunamor kuren? Sista dosen Octozin är idag.
    3) Hur ska jag gör med Nitrit/Nitrat-ökningen? Om jag gör ett delvattenbyte nu så kommer ju läkemedelskoncentrationen förändras och kanske inte preparaten hjälper. Kan jag sänka nitrit/nitrat på annat sätt?
    4) När ska jag tillsätta goda bakterier igen? Har en flaska Happy Life Happy Start.

    Tacksam för snabbt svar, och tack på förhand!

    Vänligen,
    Ferenc
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Oj vilken soppa du hamnat i Vad har du för temp i karet? Vita prick inaktiveras vid höga temperaturer och fisk klarar bättre av att bekämpa olika åkommor vid högre temperatur så jag skulle höja tempen till 28-30 grader! Ha i 1dl salt per 100L och fullfölja den påbörjade medicineringen mot vita prick, den andra medicinen skulle jag sluta med. Om man MÅSTE byta en del av vattnet så får man lov att också fylla på med mer medicin.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Ferenc

      • October 2023
      • 3

      #3
      Hej Ăheim! Tack för tipsen och ber om ursäkt att jag återkopplar först nu. Jag gjorde som du rekommenderade och jag lyckades bota fiskarna! Den fisken som var så sjuk dog men alla andra fiskar klarade sig. Jag avslutade behandlingen mot vita prickar nu i veckan och alla verkar pigga o belåtna. Jag löste nitrit/nitratprpblet med PRIME i fyrdubbel dos dagligen under hela behandlingen och fortsätter nu en tid tills filterbakterierna återhämtar sig. Ska jag göra något speciellt med själva filtermaterialet. Jag sköljde rent allt filtermaterialet i förra veckan för att öka flödet och syresättningen. Ska jag göra något mer med det? Gör ett delvattenbyte idag och ska ha i Happy Life Start, Happy Life Flytande filtermedia och saltar det nya vattnet som ska i karet.

      Kommentar

      Arbetssätt...