Mystiskt döende scalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnes lindbäck
    • July 2023
    • 1

    Mystiskt döende scalarer

    Hej, jag har ett akvarium på 254 liter. Har ett inner filter med biomedia, startade upp karet för ca 3 månader sedan hos mig, köpte det begagnat och har inte rensat biomedian då eller senare. Har/hade 6st scalarer, 1 apistogramma macmasteri hane(ska köpa honor när min lokala butik får in igen) och 2st humlamalar. Matar med premium artemia flakes daily food. De 2 scalarer som dött (har nu 5st) visade inga tecken på att vara sjuk, inte långsam, inga förändringar på fisken, inte något på huden eller så. Mitt vatten är mjukt, pht ligger på ca 6.6, kh kommer jag inte ihåg just nu. Alla fiskar är glada och äter. Jag vet inte vad som är fel på de ? de är rätt så unga skulle jag säga, den första dog ca en vecka sedan hade haft de ca 3 veckor då sedan dog en idag.
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    Hur ser det ut med vattenbyten? Kan det vara så att akvariet har högre halter av nitrat så här i uppstarten?

    Jag hade börjat med att mata försiktigt och göra vattenbyten. Gör en nitrit / nitrat test och kolla så det vattenvärdet är okey.

    Här är en timme lång film som är jättebra. Är föredrag om vattenkemi: https://www.youtube.com/watch?v=jxC650tOSYM

    I akvarieaffären heter testet Test NO2

    Om du tar med vattenprov till akvarieaffären så gör de ofta tester åt dig som en tjänst.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    Arbetssätt...