Diskus. Puh! Vad skulle du göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ArtbyRyman

    • April 2014
    • 53

    Diskus. Puh! Vad skulle du göra?


    1/ Hur stort är akvariet?
    500L
    2/ Vilken filtrering använder du?
    2x Eheim 700e
    3/ När startade du akvariet?
    1år sedan
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    7 diskus 10-15cm, 20 Malar, 4 betta, 2 gurami, 4 Fjärilciklid.
    6/ Har du växter i akvariet?
    Ja
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    7.4ph 3-4Kh
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet.
    Sjunker just nu till 6.9, Nitrit är obetydligt.
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    1 per 24-48h senaste veckan. 70-80%.
    Nu är det 48h sen. Ska byta idag.
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    NEJ.
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk?
    FÖR 6 v, släppte jag i 2 Vilda Diskus till mina andra.
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    Fryst Artemia, Weissflog. Levande Blackworms till de vilda för de åt inte. Sen Liiite röd/svarta mygg Fortfarnde 2 som inte äter bra. Ena vilda äter som häst, en av F1 har börjat äta dåligt.
    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Nej, lagt till bara.
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    Ca 4dagar efter isläpp. Mörknade, trötta. Sen har de om varandra skrapat sig mot växter, ryckt i fenorna, fått nån liten vit prick, "fenröta" har 1st avstannat men växer inte ut.
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? NEJ.
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats?
    SISTA 2V - Efter 3 dagar Flagyl behandling, har fler skrapat sig, Rusat, rycker mer med fenorna, 2 går undan mer, äter dåligt än.

    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    1 prick på övre sidan på en.
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Provat det mesta.
    Flagyl gav vita Stora bajskorvar från den vilda som inte äter?
    Tremazol som fungerat tidigare verkar ge negativ effekt nu.
    Nematol gjorde inget.
    ​Kloramin- T lugnar dem till en början.
    Esha 2000/GDEX/Exit - Marginel påverkan.
    Bactocide 1. Fick inte slut på beteenden eller att de börja äta sen.
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    Alla friska. De vilda börja visa symtom. Behandl med Kloramin-t, bättre...sen dog ju filtren med allt vad det innebär. Fick igång dem igen.
    Ca 2-3v in i allt började de andra diskusarna visa symtom för gälmask, magmask osv...
    Skumt nog är de lugnare i mörker. Inga rusningar då, mindre skrapande osv.

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Ja, när jag hittar dem.

    Tips mottages, tacksamt. =)
    Blir sjukhuskar och Kloramin-t i 3 dagar som nästa åtgärd om ingen kommer med annat kul tips.
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk?
    FÖR 6 v, släppte jag i 2 Vilda Diskus till mina andra.​

    Det var nog ungefär där det började med olika.

    Jag skulle direkt gå med i denna Facebook-grupp och fråga. https://www.facebook.com/groups/355337497895619
    Tony säljer även medicin och har stor erfarenhet av importer.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13132

      #3
      Känner spontant att vilket akvarium klarar 70%iga upprepade konstanta vattebyten över tid?
      Medicinering är otroligt påfrestande för fisken och hela akvariet och träffar man inte inte rätt så är det bara av ondo.
      Jag anser att du behöver stanna upp och göra ingenting, akvariet måste få en chans att bygga upp microorganismer som kan upprätthålla liv!
      Hur ser akvariet ut?
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • ArtbyRyman

        • April 2014
        • 53

        #4
        Ursprungligen postat av admin
        12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk?
        FÖR 6 v, släppte jag i 2 Vilda Diskus till mina andra.​

        Det var nog ungefär där det började med olika.

        Jag skulle direkt gå med i denna Facebook-grupp och fråga. https://www.facebook.com/groups/355337497895619
        Tony säljer även medicin och har stor erfarenhet av importer.
        Köpt av Tony. =)

        Kommentar

        • ArtbyRyman

          • April 2014
          • 53

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Känner spontant att vilket akvarium klarar 70%iga upprepade konstanta vattebyten över tid?
          Medicinering är otroligt påfrestande för fisken och hela akvariet och träffar man inte inte rätt så är det bara av ondo.
          Jag anser att du behöver stanna upp och göra ingenting, akvariet måste få en chans att bygga upp microorganismer som kan upprätthålla liv!
          Hur ser akvariet ut?
          Hej igen Åheim. =) Det var i kalasskick innan de Vilda. Det är nu välmående i övrigt, inga andra småfiskar dör av. NÅN tetra men det är äna förväntat eftersom det varit mycket i karet.
          Jag har ju även tagit ur en del småfisk o sålt för att lätta på trycket.
          Men annars växterna växer, knappt alger ens på rötterna då jag har UV. Rötter finns d gott om men inga som inte blivit uppvärmda. Kör luftpump o 2 ytterfilter. Relativt nytt Naturgrus o ibland tänker jag att det är det men...het vatten tvätta ju det.

          Jag tänker också tanken att jag ska vänta och se men så noterar jag ju samma symtom, och så verkar de förvärras bara på 3 dagar utan "inblandning" från mig. Så då jobbar jag vidare.

          Vid vattenbytena använder jag Kolfilter, Seachem Prime, lite Svartvatten medel/Fulvic, UV- lampa går utom vid Medicin.
          Filtern går på 600L/h men det är välplanerad cirkulation.

          Cyklerna är ju lite olika men jag gör en behandling/ period och sen väntar jag 1-3 dagar för att se om det hjälpt. Har gjort kombi behandlingar också men men...inget hjälper helt.
          Borde kanske vänta längre som du tänker men min ringa erfarenhet av att få igång odlad Diskus från dåliga affärer som säljer sämre fisk är att jag är ganska på för träffar jag rätt så vänder de snabbt.
          På 2 dagar typ. Har fått 2 sådana med mask/gäl problem att överleva med Tremazolbehandling , en dog tyvärr trots många försök men då avvakta jag nog för länge.

          Tanken nu är att ta diskusen åt sidan. Karet i övrigt verkar ok.
          Tillsatte då filteromstarts medel efter
          Kloramin-t behandling i början o nitrit dök ju upp då osv. Som jag har jag kollat varje dag sen dess...

          // Daniel

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13132

            #6
            Vi är på helt olika spår när det gäller att hålla akvarium så jag kan nog inte vara till nån hjälp tyvärr så jag får önska dig lycka till och hoppas det ordnar upp sig! Får du några minuter över tycker jag du ska lyssna lite på father fish´s youtubeklipp...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • ArtbyRyman

              • April 2014
              • 53

              #7
              Tack. Veterinären jag fått hjälp av tipsar mig nu om återhållsamhet. =) Ska försöka med det.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13132

                #8
                Hej ArtbyRyman! Hur går återhållsamheten Hur är läget i karet?
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • ArtbyRyman

                  • April 2014
                  • 53

                  #9
                  Hej!

                  Jo, det har gått åt rätt håll men inte löst allt än.
                  Gjorde då ett Kloramin-t bad. 4h. 2ml/l lösning.
                  det tog rätt hårt på 2 av dem som Inte verkade så sjuka. Men resultatet efter ett par dygn i sjukhus var att 6st äter. Alltså 1 till. Den 7e, Vilda är fortfarande inte matglad.
                  Det har kommit lite flagelat korvar ur den o en liten till o det må ju vara men värst är nog att En av dem har nu fått en "vit" liten prick tillbaka, Ser ut som luddsvamp, 24h efter jag släppte ner dem i det stora igen.
                  Tog upp den idag för att punktbehandla men det gick inte. Dock skavdes luddet bort i håven. Nu syns en lite plupp i fjällen.

                  Säger mig att nånting är skevt iaf...tyvärr.
                  Stora karet har Humin Fulvic och fick nu lite 50% Ektozon.

                  Men jag är "avvaktande" fortfarande...går på semester om 1v. Händer det nåt mer sjukligt kommer jag då starta om det stora.
                  Desinficera osv. , håller dock tummarna för att slippa...

                  /Daniel

                  Kommentar

                  Arbetssätt...