Korskontaminering Antibiotika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ArtbyRyman

    • April 2014
    • 53

    Korskontaminering Antibiotika?

    Hej.
    Tyvärr visar 2 nya vilda diskusar symtom på korskontaminering, bakterie relaterat.

    Har någon tips på var man får tag i metronidazole antibiotika eller är det bara att försöka med kloramin-t o salt och hålla tummarna?
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    Jag skulle kontakta Tony - https://www.tonysdiskus.se/. Han har lång erfarenhet av diskus.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • ArtbyRyman

      • April 2014
      • 53

      #3
      Har pratat med honom och kör hans råd men tänkte bara att fler tips är välkomna. =)

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #4
        Vi hade en här på zoopet som hamnade i kloramin-T träsket och inget alls funkade tillslut och personen är inte här längre så var försiktig... Det blir ofta problem med diskus för att de flesta matar i absurdum för dem ska växa så fort och mycket som möjligt och en del använder oxhjärta men systemet kan inte hantera nedsmutsning av den kalibern och man får bakterier och elände i vattnet så mandödar fisken!
        Hur matar du?
        Senast redigerad av åheim; 08 May 2023, 09:55.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • ArtbyRyman

          • April 2014
          • 53

          #5
          Hej, Åheim.
          Sparsamt minst sagt. Men fryst artemia, lite D50, hoppar över nån dag osv. Har även Weissflog men den maten får de knappt nu. Bara F1 paret som förstår den.

          De nya åt ju inte på 7-10 dagar. Sen har de fått levande blackworms o så gick det bättre.

          Kloramin T dödar ju lite väl bra. Och då har jag verkligen försökt hålla nere på dos o alternera med naturligare bactocide 1 o salt osv.

          Märkte dock "nyss" att båda filtren "dött". Fick Nitrit pik. efter ca 14 dar . Så de sista 5 dagarna har varit jobbiga igen.

          Ser ändå ut som att jag klarar fisken...nu ca v3 efter blandningen.

          Men fy fn. vad mer jobb det var än väntat/förklarat. Fisken var DYR men allt runt omkring kostar mig väl lika mkt. till, och jag har inte ropat hej än för nu går allt på uppstartsmedel för filtren OCH "naturliga" bakteriedämpare om vart annat. UV- Lampan på igen. De odlade diskusarna reagerar inte mkt. , nån fen påverkan på en, några åker o skrapar sig lite då o då men d verkar avstannande. Blir nån mer hud/tarmparasit-behandling sen.

          Medans de vilda skiftar mer.... en har fått en finne. Den var dock på väg vid inköp har jag sett på bilder.
          Senast redigerad av ArtbyRyman; 18 May 2023, 16:14.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13132

            #6
            Kloramin T dödar väl filter och allting i karet....
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13132

              #7
              Man ska inte titta på hur uppfödare sköter sina diskus, för dem matar på som sjutton och byter otroligt mycket vatten MEN dem tar inte bara vatten direkt ur kranen för det funkar inte. När vi sen köper fisken och har den under vanliga hobbyförållanden i våra hem så har vi oftast inte alla dessa vattenfilter och prepareringar av vattnet utan tar direkt från kranen... Då måste vi istället anpassa mängden fisk och mat efter vad som är möjligt för våra ekosystem att hantera och med rätt matning så minskar man kontamineringen av vattnet och levande blackworms är ju ypperligt eftersom dem lever och påfrestar därför inte vattnet nämnvärt.
              Jag skulle ge dem maximalt med lugn och ro dvs. dämpa belysningen, ordentligt varmt i karet, effektiv luftning av vattnet, inte störa dem och bara mata ytterst kontrollerat och tar dem inte maten direkt så skulle jag sluta mata och prova nästa dag.

              Givetvis skulle jag inreda med en tjock sandbotten och en massa massa löv och pinnar på botten så att man kan få i gång lite microorganismer som dem kan roa sig med att böka runt efter om dagarna. Skulle också se till att dem har ordentligt med skydd i form av nån massiv växtlighet så att dem kan göra sig osynliga om dem känner att dem vill det.

              Så snurrar hjulen i mitt huvud
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • ArtbyRyman

                • April 2014
                • 53

                #8
                Man får dosera, försiktigt. Det är ju svårt. Trots allt. Min problem är inte matning o den biten, det är ju att jag blanda fisk med olika härkomst, på riktigt, i ett planterat o stabilt hobby kar. =) Bara vilda eller bara odlat är nog enklare, eller tills några vilda som blivit odlade några generationer i vårt vatten, men det vet jag inte om det hade hjälpt. Min F1 Cuipeua/ Turkos slank in i gruppen hur lätt som helst.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13132

                  #9
                  Ja det är ett vågspel att introducera en ny fiskstam direkt i sitt akvarium utan karantän där man sakta kan anpassa dem till det nya vattnet och bakterier som dem kommer leva i!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  Arbetssätt...