Byta medicin?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katarina S
    • August 2003
    • 32

    Byta medicin?

    Hej!!
    Har använt mig av en medicin mot vita prick. Har idag ringt runt och den går inte att få tag på, behöver antagligen medicinera mera. Undrar nu om jag kan bara byta till en annan medicin eller om jag behöver göra ett vattenbyte? Misstänker att det är ett vattenbyte som har varit den utlösande faktorn för min vita prick... Kan ett nytt förvärra situaionen? Hur lång tid ska det gå för att jag ska kunna använda ett nytt medicinpreparat?
    Hur mycket salt ska jag ha i under tiden jag medicinerar? Hur många gånger kan man medicinera efter varandra? Så att man blir av med alla vita prick, i alla utvecklingsfaser? Ja, det var bara en del av alla frågor jag har.....

    Kram Katarina S
  • klara
    • September 2002
    • 1112

    #2
    Varför tror du att ett vattenbyte utlöst vitapricksjuka? Då borde mina fiskar få vitaprick jämt för jag byter 30-50% vatten per vecka i alla kar. Råkade du få i för kallt/varmt vatten?

    Är din förra kur avklarad eller måste du bryta pga att medicinen tagit slut? I vilket fall som helst så gör ett rejält vattenbyte innan du pytsar i ny medicin. Helst ska du vänta 48 timmar innan ny medicin hälls i, detsamma gäller mellan två kurer.

    En kur "ska" räcka - medicinerna är avsedda för att ta kål på parasiterna inom den tiden. Men det beror på om du kört halv- eller heldos pga yngel eller ex praktbotior i karet. Byt vatten, vänta något till några dygn och titta på dina fiskar... sen kan du ta beslut om att en kur till behövs.
    Köp Protozin, det är den som fungerat bäst för mig. Protozin kör jag heldos av utan problem för ev yngel eller praktbotior.

    Salt? Beror återigen på vilka fiskar du har i karet. Jag häller i 0,5 dl per 100 liter vatten vid medicinering, utom i Corydoraskaret där inget salt hamnar alls.
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon

    Kommentar

    • Katarina S
      • August 2003
      • 32

      #3
      Medicinen jag har använt nu är Punktol 400. Den ska endast ges en gång och vara effektiv sa de på Bromma zoo. Om det inte är en förbättring efter två dagar ska man ge en gång till den tredje dagen och ev. ytterligare en gång den femte dagen. Köpte de flaskorna de hade där. Har idag ringt runt där jag bor och det visar sig att ingen säljer den sorten häromkring. Därav undrar jag om man kan byta till annan medicin. Imorgon har det gått två dagar och idag är defintivt ingen förbättring, tvärtom. Men det kan ju ha vänt imorgon.
      Vattenbytet var helt 100 % då jag flyttade akvariet och det var några dagar senare (en vecka drygt) som de hela satte igång..... Antagligen har några fiskar gått med parasiterna och vid stressen som flytten och vattenbytet gav så kanske det blev den utlösande faktorn?

      Katarina

      Kommentar

      • Nial
        • March 2004
        • 3

        #4
        Jag har också problem med vita pricksjukan... Har tre blackmollys, varav en har fått blåaktiga prickar två gånger nu, medan de andra fiskarna varit helt fria från prickar. Kan det bero på att jag hällt ner punktol i god tid? Idag har de andra två blackmollysarna fått världens attack av blå fläckar. Det kostiga är att tidigare idag syntes ingenting... Har hällt ned punktol, men kan någon svara på hur det kommer sig att blackmollysarna alltid är de som drabbas?

        Elin

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Black Molly är kända för att lätt få vitaprick, främsta orsaken säjs vara att det vill ha lite salt i vattnet och att de är känsliga för avkylning.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • mats m
            • September 2002
            • 515

            #6
            Hej.
            En fråga från mig,vad har ni för temp. i era kar.Vita prick för man ytterst sällan utan anledning,bar vid dåliga vattenförhållanden och låg temp.
            MVH Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              Man bör ha minst 28 grader i karet när man medicinera för att säkrare få bort det på första behandlingen. Detta pga att parasiten (eller vad det nu heter) förökningscykel blir kortare vid högre temp typ 3 dagar mot lägre temp 7 dagar.
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • klara
                • September 2002
                • 1112

                #8
                Ursprungligen skickat av Katarina S
                Medicinen jag har använt nu är Punktol 400.
                Den känner jag inte till tyvärr.

                Vattenbytet var helt 100 % då jag flyttade akvariet och det var några dagar senare (en vecka drygt) som de hela satte igång..... Antagligen har några fiskar gått med parasiterna och vid stressen som flytten och vattenbytet gav så kanske det blev den utlösande faktorn?

                Katarina
                Osis! Jag antar att du väntade med att koppa in tills temperaturen och allt stadgat sig.
                Protozin ger man dag 1,2,3 och 6 och det brukar räcka. Så köp en flaska Protozin, höj temperaturen och obs! följ det som står på flaskan - inte det som står i bilagan! Jag hoppas att det ordnar sig för dina firrar.
                /Klara
                ------------------------
                Min hemsida
                Min zoon

                Kommentar

                • Katarina S
                  • August 2003
                  • 32

                  #9
                  Temperaturen var 25 grader när fiskarna släpptes i och jag har under medicineringen höjt den till 29. Vattenvärdena var bra enligt "alla" tester; Kh, Ph och nitrit.
                  Tack alla ni som är så goá och svarar trots att det är ett ämne som ofta dyker upp! Man blir rent nojjig och siiter och stirrar i akvariet uppgivet..... Känns skönt med alla goda råd!!

                  Kramar Katarina S

                  Kommentar

                  • Marie J
                    • January 2004
                    • 10616

                    #10
                    Jag tackar från oss alla och önskar dig lycka till!
                    /Marie.

                    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                    Kommentar

                    • klara
                      • September 2002
                      • 1112

                      #11
                      Jo jag känner igen det där med att bli nojig... inte kul att hela tiden oroa sig. Lovar att du kommer att bli lugnare med åren ;O)
                      Jag hoppas att allt ordnar sig.
                      /Klara
                      ------------------------
                      Min hemsida
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • mats41
                        • February 2004
                        • 593

                        #12
                        finns olika medeciner mot prick av olika fabrikat,protcin är en sort.
                        Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                        Kommentar

                        • klara
                          • September 2002
                          • 1112

                          #13
                          Stämmer gott det mats... jag har testat Sera Costapur, ESHA exit och Waterlife Protozin. Det sistnämnda fungerar bäst hos mig... en kur = klart.
                          /Klara
                          ------------------------
                          Min hemsida
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            "jag har testat Sera Costapur, ESHA exit och Waterlife Protozin."
                            Det är till att vara proffs på att bota vitaprick.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • klara
                              • September 2002
                              • 1112

                              #15
                              Ursprungligen skickat av Kramfors
                              "jag har testat Sera Costapur, ESHA exit och Waterlife Protozin."
                              Det är till att vara proffs på att bota vitaprick.
                              Tänk - även jag har varit fullständig nybörjare och kört huvudet i . Så nog har jag hunnit testa ett och annat ja...
                              /Klara
                              ------------------------
                              Min hemsida
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...