Siamesiska algätare som svullnar upp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pean36@hotmail.com

    • July 2022
    • 5

    Siamesiska algätare som svullnar upp

    Två av mina siamesiska algätare har svullnat upp och dött. Kroppen har blivit dubbelt så stor och fjällen har stått rakt upp. Båda har andats häftigt och dött inom ett dygn. De andra fiskarna verkar må bra. Jag har funderat på om det kan vara någon form av allergisk reaktion. Inga nya växter eller förändringar i maten under den aktuella perioden. Jag både snäckor och räkor i karet. Båda var i storleken 5-6 centimeter. Någon som har en ide om vad det kan vara?

  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Det är tecken på en bakterieinfektion. Dem svullnar upp av att de är fyllda med var eller vätska! Säkerställ en bra vattenkvalite genom att inte övermata och sköt vattenbytena men överdriv inte. Säkerställ cirkulation och att filter får arbeta ifred.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • pean36@hotmail.com

      • July 2022
      • 5

      #3
      Tack för tipset. Karet har varit igång sedan augusti 2022 och jag har inte haft några problem med vattenkvalitet eller alger. Det var mycket kiselalger till en början men det tog algätarna och malarna (ancistrus) hand om. Körde en kort period green killing machine för att hålla algerna på avstånd. Resten av invånarna, corydoras, blodtetror, amano, chrystal blue, snäckor m.m verkar må bra. Karet innehåller mycket växter, redmoore, mangrove. Har även lösning med jbl pro flora CO2.

      Kommentar

      Arbetssätt...