Hjälp! Gälar fulla med vad!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kattguld
    • January 2014
    • 39

    Hjälp! Gälar fulla med vad!?

    Hej! Min 8 åriga joselimaianus har fått gälarna på höger sida fulla med något konstigt. Det ser ut att vara lite avlångt och rörformat där det sticker ut ur gälarna, transparent vitrosa i färgen.

    Jag har försökt googla efter vad det kan vara och hur jag hjälper henne bli av med det men är inte säker på vad det är.

    Länk till bild: https://i.ibb.co/x6sbWzK/Jossan9.jpg
    GIF: https://thumbs.gfycat.com/Infatuated...restricted.gif

    Ska försöka få en bättre bild när hon kommer fram till frontrutan, men just nu är detta det bästa kag kunde åstadkomma.

    ---

    Svar på sjukdomsmallen:
    1/ Hur stort är akvariet?
    - Akvariet är på 720 liter.

    2/ Vilken filtrering använder du?
    - Filreringen består av 3 st fx6:or, rengörs ca varje halvår.

    3/ När startade du akvariet?
    - Akvariet startades för ca 10 år sen.

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    Det finns i detta karet bara 2 st stora plecos. 1 st P. Joselimaianus, +40 cm. 1 st P. disjunctuvus, 40 cm. (Finns ett gäng malaysiska sandsnäckor som städpatrull i karet också)

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    Har inga växter i akvariet. Inget substrat heller, bara fullt med stora rötter.

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    - Mitt kranvatten har värdena: pH 7, kH 3.

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    - Akvarievattnets värden ligger på pH 7-7,5, kH 4.

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    - Vattenbytena brukar nog bli att jag byter 70% varannan vecka, även om tanken är 50% varje vecka.

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då?
    - Senaste VB var några dagar sen, 70 %.

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    - Tog ut all sand när jag märkte det konstiga i gälarna, då hon gärna ligger på ett ställe en bit framför filtrenas utsugen och agerar bromskloss för smuts som dras till fx6ornas utsug.

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    - Nej, ingen ny fisk på flera år.

    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    - Nej. Inga bytta vattenledningar eller beredare.

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    - De får en varsin sötpotatishalva 2 ggr i veckan. Plus några stycken hikari algtabletter var varje dag.

    15/ Har du nyligen bytt foder?
    - Nej.

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    - Såg sakerna i gälarna på joselimaianusen för kanske 2 veckor sen, den andra malen som är 19 år är helt frisk.

    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    - Ingen fisk har någonsin dött i det här karet.

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    - Tycker hon andas mer än vanligt men går inte upp och hämtar luft oftare än hon brukar.

    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    - Syndliga sjukdomssymptom är att det är något som sticker ut ur joselimaianusens högra gälar, ser ut att vara fullt i hela gälen. De ser lite rörformade ut och är transparent vitrosa.

    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    - Jag har haft i lite salt i vattnet för att hjälpa till med osmosen, men vågade bara ha i ca 4 msk. Det verkar inte hjälpa, jag tycker det ser ut som om det blir mer saker i gälarna.

    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    - Bara joselaianusen som har detta, antar att hon haft det mycket längre än när det började sticka ut ur gälarna och jag fick syn på det.

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    - Ja, om någon skulle dö skulle jag göra det men ingen har någonsin dött i detta karet, bara sålts eller flyttat till andra kar.
    Bild på gälarna.
Arbetssätt...