Guppy som beter sig väldigt trött, simmar vid ytan och sen dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Achi
    • June 2022
    • 3

    Guppy som beter sig väldigt trött, simmar vid ytan och sen dör

    Hej, jag har nyligen skaffat ett akvarium (55 liter), och jag har till detta i nuläget fem stycken vita guppies och fem andra fiskar i samma storlek vars namn jag inte minns för tillfället (röda, något med rost kanske). Alla fiskar simmar omkring och verkar nöjda, förutom en guppy. Jag har haft dem i nästan exakt två veckor, och för två dagar sedan så såg jag att en guppy simmade omkring vid ytan och såg väldigt långsam och svag ut. Den var alltså precis vid ytan och verkade nästan hyperventilera med både mun och gälar. Jag är som sagt nybörjare och jag har därför inte tagit så mycket åtgärder förutom att göra ett extra vattenbyte för att se om det eventuellt kunde pigga upp den, och jag tycker det verkade fungera lite, ibland var den nere och rörde sig lite i akvariet (men mest ändå vid ytan). Den reagerade inte heller vid utfodring, dvs verkade inte ha något intresse av att äta (övriga fiskarna är som ett gäng pirayor, den gömde sig vid ytan i hörnet). Nu idag märker jag att den ligger på botten död, huvudet neråt...

    Är det någon som vet vad det är som hänt med fisken? Den såg lite sliten ut, buken kan ha varit lite svullen, men som sagt är jag nybörjare så jag har svårt att avgöra sånt. Jag vill kunna undvika detta i framtiden, var det någon sjukdom? kunde jag medicinerat? Något annat? Jag vill bara att fiskarna ska må bra och trivas.

    Här är den ifyllda frågemallen:

    1/ Hur stort är akvariet? 55 liter
    2/ Vilken filtrering använder du? Den följde med akvariet som jag tog över av min syster, det är en svart pump som blåser ut vatten, i den finns det en svamp-liknande grej samt en påse med sten/kol