Guppy som beter sig väldigt trött, simmar vid ytan och sen dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Achi
    • June 2022
    • 3

    Guppy som beter sig väldigt trött, simmar vid ytan och sen dör

    Hej, jag har nyligen skaffat ett akvarium (55 liter), och jag har till detta i nuläget fem stycken vita guppies och fem andra fiskar i samma storlek vars namn jag inte minns för tillfället (röda, något med rost kanske). Alla fiskar simmar omkring och verkar nöjda, förutom en guppy. Jag har haft dem i nästan exakt två veckor, och för två dagar sedan så såg jag att en guppy simmade omkring vid ytan och såg väldigt långsam och svag ut. Den var alltså precis vid ytan och verkade nästan hyperventilera med både mun och gälar. Jag är som sagt nybörjare och jag har därför inte tagit så mycket åtgärder förutom att göra ett extra vattenbyte för att se om det eventuellt kunde pigga upp den, och jag tycker det verkade fungera lite, ibland var den nere och rörde sig lite i akvariet (men mest ändå vid ytan). Den reagerade inte heller vid utfodring, dvs verkade inte ha något intresse av att äta (övriga fiskarna är som ett gäng pirayor, den gömde sig vid ytan i hörnet). Nu idag märker jag att den ligger på botten död, huvudet neråt...

    Är det någon som vet vad det är som hänt med fisken? Den såg lite sliten ut, buken kan ha varit lite svullen, men som sagt är jag nybörjare så jag har svårt att avgöra sånt. Jag vill kunna undvika detta i framtiden, var det någon sjukdom? kunde jag medicinerat? Något annat? Jag vill bara att fiskarna ska må bra och trivas.

    Här är den ifyllda frågemallen:

    1/ Hur stort är akvariet? 55 liter
    2/ Vilken filtrering använder du? Den följde med akvariet som jag tog över av min syster, det är en svart pump som blåser ut vatten, i den finns det en svamp-liknande grej samt en påse med sten/kol
    3/ När startade du akvariet? Akvariet har stått tomt med enbart lite sniglar och växter i några månader, och det har haft fiskar i två veckor
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? Jag köpte 10 fiskar totalt och de är de enda jag haft i, jag kollade upp namnen nu så de var: 5 vita guppy, 5 kopparbarb
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? 4 vita guppy , 5 kopparbarb. De är små, ca fem centimeter kanske
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? Ja, namnet på växterna har jag tyvärr ingen aning om. Ett antal snabbväxande vass-liknande växter, två stora som liknar spenat nästan, en röd som har blad som ser ut lite som rabarber (i bladform)
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? Jag har inte mätt detta
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet Jag har inte mätt detta
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? Jag byter vatten på söndagar, det blir ca 30-40%
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? I söndags (en dag innan trötta/sjuka fisken dog), då blev det två byten för att se om det hjälpte, så totalt ca 60-80%
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Nej, ingenting
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? Nej
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Nej
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Jag köpte en fryst fyrkant med fiskfoder från butiken jag köpte dem i (malda mygglarver om jag minns rätt), jag matar med en liten bit (kanske som två-tre knappnålshuvuden) om dagen, och jag hade tänkt gå över till 2ggr/dag nu efter två veckor då det rekommenderades att man gjorde så av akvariet jag köpte fiskarna från
    15/ Har du nyligen bytt foder? Nej, eller jag vet ju inte exakt vad de använder i akvariebutiken
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? Jag noterade att den var trött och långsam för två dagar sedan, den simmar omkring precis vid ytan (verkligen exakt vid ytan) långsamt och håller sig helst ensam i hörnen, den åt ingenting heller
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? En har dött än så länge
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Bara den nu döda fisken så som beskrevs ovan, de övriga fiskarna simmar omkring, äter och verkar glada. Den som dog såg ut att andas hastigt
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. Nej, den såg möjligtvis lite sliten ut, men svårt att sätta fingret på det. I allmänhet vill jag säga nej
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Nej
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Bara en än så länge så som beskrevs ovan
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Ja, direkt när jag ser det iaf, den kan ha legat där någon timme eller två
    Senast redigerad av Achi; 27 June 2022, 16:53.
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Det är sånt som kan hända och det är svårt med mediciner eftersom man sällan har en säker diagnos... överdriv inte vattenbytena utan håll det som du gör ungefär typ 30% var, eller varannan vecka kanske räcker? Övermata inte och rätt mat, tex guppy mår bra av mycket vegetabilisk kost! Låt filter vara ifred så mycket som möjligt. Då får det ett bra chans att bygga upp en stabil bakterieflora och med stor chans får du friska och välmående fiskar.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Achi
      • June 2022
      • 3

      #3
      Tack för svar, jag har precis köpt lite vegetabiliskt fiskfoder som jag matar med nu också då och då. Tyvärr så är det nu ännu en guppy som har dött (igår), och precis idag ser jag att en annan av dem beter sig konstigt med. Den lägger sig precis vid botten och står nästan helt still, ibland gör den små ryck och ser ut att försöka simma, men kommer ingenstans. Jag provade att vifta lite lätt med en pinne i närheten av den för att se om den var helt borta eller inte, och då flög den iväg, men sedan simmade den tillbaks till samma plats och sjönk ner till botten och fortsatte med samma rutin. Jag skulle tro att den kommer dö inom kort den med (men jag håller uppe hoppet att den bara är trött och vilar en stund, jag har bara noterat beteendet precis nu nyligen i ca 30 min). Det måste vara något med vattnet som guppysarna inte klarar av, men alla kopparbarbar ser ut att må prima iaf visuellt och beteende-mässigt (de simmar omkring energiskt, äter osv).
      Senast redigerad av Achi; 03 July 2022, 22:22.

      Kommentar

      • Malted
        • January 2022
        • 3

        #4
        Nu under sommaren så blir syresättningen av vattnet mycket viktigare, pågrund av värmen i luften som även gör vattnet i akvariet varmare. Det låter lite som att det kan vara brist på syre i vattnet. Hur mycket rörelse har du på vattenytan? Jag skulle rekommendera att man pekar utblåset från filtret högre mot utan, så att det ser ut som att det blir lite fors på ytan.

        Sen kan orsaken vara att nitriterna är för höga. Jag skulle rekommendera att du köper ett dropptest för nitrit och även nitrat. Om du använder slamsug när du gör vattenbyten så skulle jag inte rekommendera att du suger upp för noggrant på botten när du gör vattenbyten, då det är fiskarnas avföring som ser till att bakteriefloran ökar och håller nitritet i styr. När du har det där antalet fiskar i ett 55 liters så räcker nog ett vattenbyte varannan vecka, men det beror samtidigt på hur ofta du matar.

        Sen ska jag bara flika in att guppies är ökända för att dö lätt. Det är ofta som de kommer med parasiter i sig från djuraffären. Detta är för att djuraffärer inte är lika bra på att ta hand om vattnet och den mat de matar med är inte den bästa heller. Vilket tråkigt nog brukar leda till detta.

        hoppas detta kommer hjälpa!

        Kommentar

        • Achi
          • June 2022
          • 3

          #5
          Hm, det kanske är så, jag har lite svårt att veta hur mycket rörelse som är tillräckligt då detta är mitt första akvarium, men det är en liten fontän som skjuter upp vid det horisontella utblåset på pumpen (den pinnen som man kan vinkla), och den sätter bra fart på ytan enligt vad jag tycker iaf, och det ser ut att vara bra strömning i vattnet.

          Jag ska göra lite tester på vattnet och se om det är något med nitriten, tack för resten med. Angående eventuella parasiter, finns det risk att dessa hoppar över till mina kopparbarbar som klarat sig så fint hittills?

          Kommentar

          Arbetssätt...