Tetrasjuka på kolglödstetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fileunderwater
    • March 2021
    • 22

    Tetrasjuka på kolglödstetra?

    Kan detta vara neonsjuka, på en av mina kolglödstetror (se länkade bilder)? Noterade att en av dem har blek fenbas igår, men eftersom de bara varit i akvariet en dryg vecka (nystartat) och de flesta successivt har fått mer färg/mörknat när de bott in sig lite så var jag först osäker på om denna är inne i samma process. Eller om den inte är helt vuxen. Området är dock ganska skarpt avgränsat vilket gör mig osäker. Det ser dock inte luddigt ut eller sårigt, utan bara blekt. Kroppen orange, smalt band blekt, och sedan små orangea fläckar på stjärtfenan (dvs mindre områden med stjärtfärg än de andra har). Men blekheten ligger mest just i övergången mellan bakkropp och fena, inte främst i fenan.

    Akvariet innehåller bara dessa 10 kolglödstetror, så är det sjukdom så måste det ha kommit med dem. Alla ser ut att må bra, ligger tillsammans i stim och rör sig bra. Har inget extra akvarium så vill inte flytta den i onödan.

    Övrigt: 54l, kört i nästan 2 veckor, fiskarna har varit i en vecka. Har haft moderat nitrit 5 dagar och har därför gjort delvattenbyten varje dag.
    Matar med flingfoder och mygglarver, men eftersom det är nystartat (och har haft nitrit) så väldigt sparsamt. Innerfilter Tetra EasyClear 300, med lite extra material, men eftersom det är så nytt så är ju filtreringen inte mogen.

    Svårt att få vettiga bilder med mobilen, men hoppas att dessa kan ge en viss bild:


    Simple and lightning fast image sharing. Upload clipboard images with Copy & Paste and image files with Drag & Drop



    Simple and lightning fast image sharing. Upload clipboard images with Copy & Paste and image files with Drag & Drop
    Senast redigerad av fileunderwater; 16 March 2021, 15:09.
  • fileunderwater
    • March 2021
    • 22

    #2
    Inser nu att jag skrev fel i rubriken, och att det ska stå Neonsjuka, men titeln verkar inte gå att ändra. Efter googlande så har jag även sett att columnaris är ett annat möjligt alternativ, om det nu är sjukdom.

    Kommentar

    • fileunderwater
      • March 2021
      • 22

      #3
      Ingen som har liknande erfarenheter? Fisken ser likadan ut idag vad jag kan se. Fortfarande pigg. Tillsatte salt igår (som vissa verkar anse kan ha viss effekt), med tanken att ha saltinnehåll 2-3 veckor för säkerhets skull.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Ser att ingen svarat så jag kan väl bara säga att jag tror inte det handlar om neonsjuka för då bleknar dem mer över kroppen. Kan vara nåt bakteriellt som angripit den så håll koll på den och om den visar på nåt sätt att den inte mår bra så tycker jag du ska ta bort den.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • fileunderwater
          • March 2021
          • 22

          #5
          Tack för svar. Har satt den i karantän sedan några dagar. Den gillar ju inte att gå ensam men ser annars ut som tidigare. Har inte blivit tydligt värre, men är fortfarande blek i samma fält, och eventuellt lite vid fettfenan. Tänkte ha den ensam några veckor för att se om den blir sämre och eventuellt flytta tillbaka den efteråt annars. Kikade igår i butiken där jag köpte den och ingen jag kunde se av 100-tals hade samma mönster, så knappast naturligt.

          Kommentar

          Arbetssätt...