Mediciner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saya
    • February 2021
    • 80

    Mediciner

    Som småbarnsförälder som råkat ut för springmask en söndagskväll och tvingats leta upp det enda öppna apoteket i stan vet jag numera hur betryggande det är att ha vissa mediciner till hands. Som nybliven akvarist känner jag lite av samma oro så min fråga är helt enkelt: finns det någon medicin jag bör införskaffa och ha hemma om-ifall-att eller köper man det man behöver när det behövs (med tillägg att jag kommer att behöva köra några mil för att överhuvudtaget kunna köpa något)?
  • Saya
    • February 2021
    • 80

    #2
    Ingen?

    Kommentar

    • Munin
      • December 2020
      • 658

      #3
      Jag har salt köpt i djuraffär hemma men det är också allt, men så har jag också nära till en affär! Vanliga sjukdomar brukar väl vara svampinfektioner(som går att behandla med salt), vita prick och parasiter. Så det skulle väl i så fall vara medicin för de två sistnämnda också funderat lite på att skaffa det.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Den enda av de relativt vanliga sjukdomarna som har ett riktigt snabbt förlopp och som man därför direkt skall medicinera mot är väl vita prick så den tycker jag att man bör ha hemma. Tänk dock på att alla mediciner har ett "bäst före datum" och man skall absolut inte använda den efter att datumet har gått ut. Jag vet sådana som råkat ut för att fiskarna tvärdött när de har hällt i utgången medicin.
        Jag har dock i regel haft en vita prick medicin stående hemma och den har då varit placerad i ett kylskåp för att förlänga hållbarheten. Jag "slängde" den dock när jag kollade på etiketten och såg att det var flera år sedan datumet gick ut.
        Salt har jag hemma men det lägger jag på mina påskägg och inte i akvariet
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          #5
          Förhoppningen är väl att den ska stå i kylen tills den är för gammal(och helst mer därtill såklart). Okej inte heller haft salt i akvariet men fått för mig att det ska vara okej att använda ibland men då kanske helst i samband med karantän av fisk?

          Kommentar

          • Saya
            • February 2021
            • 80

            #6
            Skönt med lite svar, ska kika efter medicin mot vita prick vid nästa besök i fiskbutiken. Tack!

            Kommentar

            Arbetssätt...