Tre böcker om fisksjukdomar, kort beskrivning och min favorit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skaggerik
    • May 2020
    • 47

    Tre böcker om fisksjukdomar, kort beskrivning och min favorit

    Handbook of Fish Diseases Dieter Untergasser 1989

    Pris: 1500-2000 kronor ny, 200-1000 kronor begagnad (Amazon)
    Boken bygger på tre stora delar. Boken har ett flödesschema som diagnosstöd. Exempel: Är fisken prickig? Ja – vita prick, se sida 123. Nej – nästa. Är fisken svullen – se sida 234. Efter flödesschemat finns ett avsnitt om många sjukdomar, både de allra vanligaste en även mindre vanliga. I slutet finns en farmakopé till vilken sjukdomsartiklarna har hänvisning till.
    Bra: Enkelt att söka efter rätt sjukdom med flödesschemat som stöd, diagnosen kan sedan bekräftas med mikroskopi eftersom boken även har en del information om undersökning av avföring, skrap och liknande. Stamlösnigarna man blandar i ordning är jämfört med färdiga preparat från zoohandeln mycket billiga.
    Dåligt: Medicinerna som omnämns kan ses som gamla eller föråldrade och kan vara svåra att komma över.

    The new illustrated guide to fish diseases (3rd edition GERALD BASSLEER 2009)

    Pris: 400-500 kronor ny (Amazon), dyrare i Sverige.
    Boken bygger sig på tre stora kapitel; ett med symtom; ett med arter med deras vanligaste sjukdomar samt ett med de specifika sjukdomarna. Boken kan uppfattas som rörig men är nog bra för de allra flesta. Denna bok lägger inte stor vikt på mikroskopi. Farmakopén i slutet känns relativt liten jämfört med de andra nämnda böckerna, den är dock till synes helt tillräcklig för att behandla de vanligaste sjukdomarna. Boken innehåller även lite reklam för Bassler fiskmat, vilket kan uppfattas som osmakligt.
    Bra: Enkel, säkert lämplig för konsumenter, lätt att få tag på, väldigt många bilder
    Dåligt: Rörig – man måste läsa kapitlens rubrik för att förstå vad man läser.

    Fish Disease: Diagnosis and Treatment Edward J. Noga 2010

    Pris: 1400-1800 kronor ny, (Amazon)
    Denna bok beskriver diagnosmetodik och fiskars hälsa. I senare delar har den ett kapitel om sjukdomstillstånd orsakade av miljö och förgiftningar, ett om sjukdomar, diagnostik, bakgrund samt behandling och i slutet en farmakopé. Antalet problem som omnämns är många, 103 stycken. Denna bok är nog mest utförlig av alla tre.
    Bra: lättöverskådlig, stor farmakopé med beskrivning av flera administrationssätt av samma preparat, relativt nyproducerad.
    Dåligt: kan vara svårare att förstå diagnosbeskrivningen eftersom att boken är riktad till veterinärer och yrkesutövare. Dyr.

    Jag har alla tre och har kommit fram till följande: Untergassers bok tar jag fram när jag inte vet vad jag ska slå upp, jag gillar verkligen flödesschemat. Basslers bok har bra bilder, den är ofta snabb att använda genom att slå upp arten och se om problemet i fråga är vanligt. Min favorit är nog ändå Fish Disease, med sina 103 olika problem är det svårt att inte hitta det man söker.
Arbetssätt...