Fiskarna dör som flugor!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • starman_
    • March 2004
    • 791

    #16
    Gomiddag!

    Jag gjorde ett test innan idag och ph verkar ha höjt sig. Har bytt vatten. Lite aqutan i och bikarbonaten håller jag nog tills imorgon,Inag fiskar ligger vid ytan längre. Dom 3sista svaga dog inatt.

    Ja e en stackars nybörjare men man lär sig av misstag. Mitt fel beror nog på för mycket fisk i ett ganska nyuppstartat akvarium.Sen spelar nog pumpen stor roll i detta. Jag satsade på dyrt akvarium. Mindre pengar på pump ifall jag skulle tröttna på hobbyn.Köpte aqua El pump blir nog och spara ihop till ett eheim ytterfilter,,,,,

    M.v.h Starman_

    Kommentar

    • starman_
      • March 2004
      • 791

      #17
      Hallo!

      Jag måste fråga en sak till igen. Nu simmar fiskarna nästan som vanligt. Ibland får en och annan fisk ett sådant ryck och börjar simma utav bara h..... fram och tillbaka kors och tvärs. Nu undrar jag va e detta? Har blivit drabbad av alla konstiga sjukgomar tex vita prick, sammetsjuka som visade sig vara någon parasit och nu senast nitrat eller var det ph som gjorde massdöden och nu dessa ryck..snälla någon innan jag med börjar med dessa konstiga ryck,,

      m.v.h Starman_

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #18
        Släck ljuset det minskar stressen.
        Du har inget i akvariumet som kan avge något gift.
        Vad är det förväxtgödning och mängd du använder.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Solo
          • December 2003
          • 142

          #19
          Dessa konstiga ryck kan helt enkelt vara "glädjefnatt" vilket betyder att dina fiskar börjar att må bra igen. Hoppas att det är så & lycka till!
          Ampullariafarm i 300 & 500 liter.

          Kommentar

          • starman_
            • March 2004
            • 791

            #20
            Hej igen!

            2st dog inatt. Kollade tester idag och dom var normala. Tycker detta e väldigt konstigt nu. I alla fall jag har sänkt vattennivå så det blir mera utblås av vattnet från pumpen kanske det gör bättre. Min växtgödning heter "Amtra" Plant Aquarium Fertilizier 20ml i veckan. I går kväll efter några timmar av vattenbytet som kollade jag ph och den var låg därefer tillsatte jag bikarbonat ca 1/4dl. Idag har jag inte gjort mera än att ge fiskarna ett halvt kryddmåt granulate.

            Kommentar

            • malawi´n
              • August 2003
              • 1643

              #21
              Fattade jag det rätt? Tillsatte du bikarbonat för att höja pH UTAN att göra ett vattenbyte precis innan? Gör alltig ett vattenbyte innan en höjning av pH! OM pH inte håller sig på samma nivå mellan vattenbytena får du testa att ta i mera...
              Har aldrig hört talas om ditt gödningsmedel. Själv kör jag med Tropical Master Grow, vilket jag tror de flesta här på zoopet kör med, vilket funkar fint=)
              Jag tror inte att det spelar ngn roll ifall du sänker vattenytan, eftersom fiskarna nog skulle ha varit döda nu i fall det var för lite syre, men vem vet?
              Anledningen till att du får så många sjukdomar beror på att du stressar fiskarna för mycket! Det bästa man kan göra, och det gäller hela tiden, är att låta fiskarna vara ensamma så mycket som möjligt, vilket minimerar antalet stressfaktorer. Andra orsaker till stress kan vara:ljus från tv, drag (dvs. skiftande temperaturer), buller från högtalare osv...
              Hoppas att det löser sig för dig snart...=/
              Björn Forsberg

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #22
                Vilka vatten värden har du.
                Det är lättare att ange bikarbonat i gram.
                Strunta i mat och gödning till allt är normalt.
                vilken variant av fisken har du.
                Vad anser du vara lågt pH om det är lågt efter byte med vanligt kranvatten.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • starman_
                  • March 2004
                  • 791

                  #23
                  Jag har
                  regnbågsfiskar
                  malar
                  corydoras och algätare.

                  Det var någonstans på 6,8 i ph. Ska ta ett test imorgon igen.
                  Kramfors om du har ett sånt här esha sticktest så på skalan på burken. så har jag på två översta proverna lite lätt rosa nästan vit och den undre helt vit.
                  dom tre i mitten e gröna .
                  dom två understa e orange gröna nummer 2.

                  Kommentar

                  • starman_
                    • March 2004
                    • 791

                    #24
                    Nu har min fina L177mal dött fasiken.

                    Nu e ja trött på detta. Måste hitta en lösning kollade in ena bosmanin och den verkar ha fått nått vitt på sig typ svamp.. e det från allt vattenbyte så den har blivit stressad? Ph värdet e ok nuligger vid7,0.

                    Kan det vara nån sorts parasit i vattnet?

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #25
                      Helt otroligt vilka råd man kan ge utan att kolla vilka fiskar han har.... Visst... regnbågarna behöver högt pH... men Corydoras och L-malar då??? Jo, de passar bra i det tidigare pH värdet... Verkar mysko att börja stöka med bikarbonat och pH förändringar hos redan stressade fiskar...
                      Läs på om dina fiskar... kolla behovet av temp och pH och försök finna en medelväg... ligger den medelvägen nära ditt kranvatten så behåll det...
                      Gör regelbundna tester av vattnet... köp ett dropptest för nitrit och håll koll på det ordentligt... Nitrit skall vara 0.
                      Låt fiskarna få lugn och ro och så lite mat som möjligt...
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #26
                        Jag satsade på dyrt akvarium. Mindre pengar på pump ifall jag skulle tröttna på hobbyn
                        Trist inställning, efterssom det är just för små/dåliga filter som leder till att folk tröttnar på hobbyn. Dyra kar kan man köpa efterhand som man "fastnar"
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • malawi´n
                          • August 2003
                          • 1643

                          #27
                          Nanc:Fiskarna hade vi fått reda på innan, vilket du hade sett om du läst tidigare inlägg. (ok, bara regnbågarna...)
                          Ett tips är faktiskt att försöka höja KH, trots att pH är bra. Jag har en sådan förpackning framför mig, och Kh är bara 3 där, vilket jag tycker är lite väl lågt. Sedan är ju frågan om man kan höja KH utan att höja pH...?

                          Mvh Malawi´n
                          Björn Forsberg

                          Kommentar

                          • Tant Nancy
                            • April 2002
                            • 5407

                            #28
                            Nanc:Fiskarna hade vi fått reda på innan, vilket du hade sett om du läst tidigare inlägg. (ok, bara regnbågarna...)
                            Nu var det ju närmast de andra fiskarna jag tänkte på... de som vill ha lågt pH...
                            Jag har ganska precis samma kH och pH som Starman och det vattnet fungerar utmärkt till sydamerikanska fiskar som L-malar och Corydoras... Att höja kH utan att höja pH tror jag är omöjligt... hur som helst så tror jag att fiskarna bli onödigt stressade i nuläget om man börjar meka med vattnet...
                            MvH
                            Tant Nancy
                            www.gladafisken.aqualogen.se
                            Mitt fotogalleri
                            Dagbok
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • malawi´n
                              • August 2003
                              • 1643

                              #29
                              Kan hålla med om att det fungerar bra till L-malar, men föredrar ändå att åtminstone ha KH 6-7, för att vara på den säkra sidan...

                              Mvh Malawi´n
                              Björn Forsberg

                              Kommentar

                              • starman_
                                • March 2004
                                • 791

                                #30
                                Starman_ e ledsen över sina döda fiskar. Flera ser det ut och bli. Kollade på fiskarna nyss och såg att ena mel.lacustris och en boesmani ser sjuka ut nån sorts vitt på dem kan det vara svamp? Vad ska jag nu göra då alla mina hopp e snart borta

                                Kommentar

                                Arbetssätt...