Platy sjuk eller gravid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kissekott
    • January 2019
    • 2

    Platy sjuk eller gravid?

    Hej!

    upptäckte för några veckor sedan att vår ena Platy (har två), blivit lite rund. Trodde det berodde på mat men för någon dag sen såg jag att hon blivit jättetjock och inte var lika aktiv längre, höll sig mest på botten.

    Den andra platyn (misstänker att det är en hane) verkade ”vaka” runt den runda platyn, han nafsade även mycket under den runda fisken så vi antog att det var bebisar på g.

    Vi flyttade över platyn i en yngelkasse igår.
    Hon verkar inte alls må bra. Såg att hon spottar ut maten och ligger bara på botten av kassen.

    Kan dom bete sig så innan dom ska föda eller är det bukvattensot?

    :/

    EDIT:
    precis efter jag postade detta inlägg så hittade jag platyn liggandes upponer i kassen
    Hur gör man nu för att rädda dom andra fiskarna så dom inte drabbas av samma öde?
    Senast redigerad av Kissekott; 13 January 2019, 17:23.
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Det mest troliga är att det var bukvattensot. Fjällen borde ha stått ut då. Det är vanligtvis inte smittsamt, eller smittar långsamt som det står här på Zoopet där du kan läsa om det
    https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=242. Jag har haft det i mitt akvarium när jag har matat för mycket. Efter att jag har dragit ner på matningen har inte fler fiskar fått det. Bukvattensot brister ut när fiskarna är stressade på något sätt, t.ex. som i mitt fall lite dåligt vatten pga. övermatning. Så för att inte fler ska drabbas kan du fundera på om det är något i fiskarnas miljö som inte är bra.

    Kommentar

    • Kissekott
      • January 2019
      • 2

      #3
      Tack för svar!
      Vi hade problem med att vattnet blev ”smutsigt” ofta, så vi bytte vatten en gång i veckan, flyttade ut alla fiskar varje gång. Tillslut köpte vi en slamsugare vilket borde vara mindre stressfylld process för dom.
      Dessutom hade vi fel mat en period, vi hade tydligen köpt mat för fiskar som äter från botten (vilket våra inte gör) så det låg oäten mat på hela botten.
      Vi är nybörjare på detta och frågar mkt på djuraffären, tycker dock att dom inte verkar vara så kunniga.
      Jag va där igår nämligen och köpte yngelkassen, visade en video på den tjocka platyn och hon sa att den såg fullkomligt frisk ut

      Kommentar

      Arbetssätt...