Flytta sjuk kampfiskhona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alice
    • December 2003
    • 3

    Flytta sjuk kampfiskhona?

    Hejsan!

    Jag har nyss köpt 3 nya kampfiskhonor. Jag har redan en hane och en hona. Hade två honor till hanen förut, men den ena dog. Jag lyckades aldrig lista ut varför tyvärr och det är det som är problemet nu. Den kvarvarande av mina två första honor verkar lida av samma åkomma. Hon har slutat äta, färgen har bleknat och hon är nästan helt inaktiv. Har funderat på om det är för lite med 2 honor till en hane? Och om hanen isf kan ha "stressat ihjäl" honorna? Vad kan det annars vara för sjukdom? De har varken prickar eller andra utslag. Nu när jag har köpt 3 nya undrar jag bara om jag borde flytta den sjuka honan, om det är något smittsamt? Hanen och de andra invånarna i akvariet (amanoräkor och dvärgklogrodor) verkar friska och krya.
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    Har du kollat nitriten i ditt kar?
    Hur stort kar har du?
    Hur ofta byter du vatten och hur mycket?

    Kan ju vara nitritproblem du har...
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • Alice
      • December 2003
      • 3

      #3
      25-liters. Byter minst 1 gång i veckan, men oftast 2. Cirka 50% av vattnet. Vet inte om karet är för litet? Har hört från flera källor att kampfiskar bara behöver 5 liter per fisk. Men jag har ett 50-literskar som jag förmodligen kommer flytta över alla fiskarna till. Hade egentligen bara tänkt ha 3 kampfiskar, men någon sa att man behöver minst 3 honor på en hane för att hanen inte ska stressa ihjäl honorna. Dessutom har jag hört flera åsikter om hur mycket vatten man bör byta, svårt att veta vem man ska lita på.

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Men har du gjort något vattenprov på nitrit?
        Detta är ett test aom alla bör ha. Har du inget och har dåligt med pengar så här innan löning så ta med ett vattenprov till din zooaffär, för de flesta seriösa zooaffärer brukar hjälpa till med ett test eller två.
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • Alice
          • December 2003
          • 3

          #5
          Nej, jag har inte gjort något test på vattnet. Hur funkar det? Vad kostar det att köpa ett test? Men om det är nitrit, borde inte kamphanen också blivit sjuk då? Och amanoräkorna?

          Kommentar

          • Marie J
            • January 2004
            • 10616

            #6
            Ett test kostar runt 100 kronor.

            Olika individer klarar olika mycket nitrit. För höga nitrithalter kan döda fisken eller ge dom men för livet i värsta fall.
            Räkor har jag ingen kunskap om.
            /Marie.

            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              Då är det mellan ca 50 -70 prover. Man tar ett antal ml akvarievatten och tillsätter ett medel vanligtvis några få droppar. Skakar och läser av med hjälp av en pappersbit med olika färger på som det står nummer på. Ju högre siffror ju sämre är det.

              De i din zoobutik kan visa hur man gör just ditt test.
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Två honr duger gott åt honom men tre är inte helt fel det heller. Tycker att det ser ganska bra ut med dina vattenbyten. Men hade jag varit som du hade jag nog bara bytt 40% 2 ggr i veckan.

                Enligt min åsikt och med dom fiksarna du och jag har så tycker jag att det är en bra regel. 1 cm=1 liter. Glöm inte att några liter försvinner då du har grus och inredning samt inte fyller ända upp till kanten av karet.

                Vad har du för filter/pump?
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                Arbetssätt...