Kliande fiskar, normalt eller bör jag göra något?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Haloumi
    • November 2016
    • 59

    Kliande fiskar, normalt eller bör jag göra något?

    Hej, det är såhär att jag har ett akvarium med några levandefödare, 1 gibbiceps och 3 electric blue acara. För ett par veckor sedan fick jag vita prick antagligen pga av ett längre strömavbrott. Jag körde en kur med punktol och prickarna försvann.
    Nu i förra veckan så lekte mina acaror och ynglen har precis blivit frisimmande. Dock ser jag att så fort någon av föräldrarna är "ledig" från yngelpassandet så att säga så simmar dom ut i akvariet och börjar sprattla med fenorna och sedan gnida sig mot botten ett flertal gånger. Sedan byter dom av varandra och även den andra gör en liknande manöver.
    Blir ju lite orolig eftersom dom uppvisade samma beteende när pricksjukan bröt ut. Jag ser dock inga prickar på någon fisk och ingen annan som gnider sig mot saker eller botten.
    Kan det vara så att det är på grund av att dom har yngel och blir irriterade eller liknande på dom andra i karet eller bör man undersöka om det är något annat tror ni?
    Har inte haft akarium så länge att jag varit med om lek eller liknande tidigare och därför blir man ju lite fundersam på beteenden man uppmärksammar som jag inte sett innan.

    Tack på förhand.
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    #2
    Gör ett vattenbyte, det skall ju göras regelbundet men det vet du säkert. Jag byter 50% varannan vecka, endel byter vatten varje vecka.

    /Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13133

      #3
      När jag hade tanganyikaciklider så kliade dem sig varje gång jag bytte vatten om jag inte använde vattenberedningsrparat. Malawi och tanganyika kan vara lite känsligare än andra arter...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Haloumi
        • November 2016
        • 59

        #4
        Jodå jag sköter mina vattenbyten 30% varje vecka, testerna visar inga onormala värden och mitt andra akvariemed samma vatten rullar på jättefint. Så jag har svårt att tro att det har med det att göra.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Fiskar kan ibland klia sig så jag hade avvaktat och sett om det hade utvecklats till något värre innan jag hade gjort något.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Haloumi
            • November 2016
            • 59

            #6
            Jo det är ju inte mycket att göra åt det sin det ser ut nu då jag inte kan se något annat tecken. Kan ju kanske ha att göra med att jag nyligen medicinerat i akvariet och det har stört deras slemhinnor och liknande?

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              #7
              Ursprungligen postat av Haloumi
              Jodå jag sköter mina vattenbyten 30% varje vecka, testerna visar inga onormala värden och mitt andra akvariemed samma vatten rullar på jättefint. Så jag har svårt att tro att det har med det att göra.
              Ok, fint!
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • Haloumi
                • November 2016
                • 59

                #8
                Testade att sätta in kolfilter delen i juwels filter igårkväll och tycker redan att det blivit betydligt bättre.

                Kommentar

                Arbetssätt...