Hjälp mina fiskar dör..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lennebrink
    • December 2016
    • 9

    Hjälp mina fiskar dör..

    Jag är ny här. Ha tålamod med mig är ni snälla =)

    Jag har ett akvarium på ca 400l som jag emellanåt har köpt in lite fiskar till. Mestadels guppys, neon tetror och några malar. Guppysarna ynglar av sig så det står härliga till och så även malarna. Men till det stora fråge tecknet. När jag köper in nya fiskar så blir dom till 99% sjuka inom dom första dagarna. Det slutar oftast med att dom dör på olika sätt.
    Jag har varit iväg och gjort en analys av vattnet. Där såg man inget förutom en svag över matning. Alla värden såg bra ut, alltså ingen anledning att igentligen göra något åt vattnet.
    Jag har försökt sätta in platy, Mollys, kardinal tetror och alla har dött. Endast mina "original" fiskar har överlevt.

    Sista leveransen med fisk som min fru kom hem med verkar nu också vara på väg att dö. Det är ett gäng platys. Jag lyckades få några bilder innan en dog här nu.
    Jag tänker att det kanske finns någon här som kan tänkas hjälpa mig. Tyvärr kan jag tydligen inte lägga upp bilder men kan maila till den som kan tänkas hjälpa mig.

    Det ska tilläggas att jag åkte iväg till djur affären med fisken och bad om hjälp. Dom gav mig "baktopur" mot svamp osv. Behandlingen är just i skrivande stund pågående men verkar inte ha någon större effekt.

    Till en början såg det ut som att fisken hade fått en mindre vit hinna på sidan av kroppen. Den utvecklades mycket snabbt från hinna till ett kött sår med röd aktiga kanter varav fisken dog. Förloppet från att jag upptäckte symptomen var knappt 24h.

    Kan någon hjälpa mig snälla?
  • åheim
    • April 2006
    • 13133

    #2
    Usch då! Hur mycket vatten byter du? Vilken filtrering har du?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Har du testat med att handla i olika affärer. I alla akvarier finns en bakterieuppsättning och det kan vara så att fiskarna i ditt akvarie och de i affären har olika bakterieuppsättning (utan att de på vare sig det ena eller andra stället har "dåliga" fiskar) och helt enkelt inte "tål varandra
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #4
        Har du och affären vatten från samma källa? Kommunalt vs egen brunn eller på annat sätt olika?

        /Tobbe

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Om tetror och platys dör i ett 400l akvarium så är något radikalt fel.

          - Vad har du för filtrering?
          - Hur mycket vatten byter du och hur ofta?
          - Kommunalt vatten eller egen brunn?
          - Hur ser din procedur ut när du kommer hem med nya fiskar?
          - Ungefär hur mycket matar du? Ett krm flingor per dag? 1 tsk, 1 msk?
          ​​​​- Vad har du för grus och övrig inredning och vad kommer dessa ifrån?
          - Hur länge har akvariet varit igång?

          Kommentar

          • Lennebrink
            • December 2016
            • 9

            #6
            Hej alla som varit snälla och svarat.
            Akvariet har varit igång sen i somras och vatten byten sker med ca 1v mellanrum. Vi har 2 typer av vatten byten. Det stora och det lilla. Det stora vatten bytet är på 50% och sker var 4e vecka. Dom små bytena gör vi varje vecka om ca 15-25% av vattnet.

            Någon frågade vilken filtrering vi har. Det är en model äldre pump för 1000l med 2st svamp filter under själva pumpen. Behållaren för svampen är fyrkantig och suger in vatten från fram sidan. 1st svamp rengörs vid vatten bytet veckovis för att behålla bakterie kultur. Vi fick rådet att göra så, så behöver man inte fylla på med bakterie kultur vid varje vatten byte. Vid utgående kanal för vattnet är det ett luft intag efter monterat som sprutar in bubblor i akvariet.

            Kommunalt vatten från både oss och affären. Vi ligger i samma kommun men en stadig bit ifrån varandra.

            Matning sker på morgonen och då blir det ca en nypa vipagran. Knappt 1 kryddmått 1ggr om dagen.

            När vi får hem fiskar som alltid kommer i plast påsar så läggs dom i akvariet utan att påsarna öppnas. Ca 20 minuter lider dom där. Sen öppnar vi påsen och fyller i lite vatten från vårat akvarium och stänger den igen en stund till. Ca 10 minuter. Sen släpper vi i fiskarna.

            Inredningen består av sand och grus i botten. 3st dekorations stenar stora och en lite mindre platt. 2st snäckor. 1st väldigt stor trärot. 1st lite mindre trärot. 2st anubias stora. 2st hygrophilia red. 2 polygonum sp. Och ludwigia arcuata, lysimachia nummularia, vallisneria spiralis, rotala green, 2st alternanthera splendida. Näring tillförs 1ggr I veckan.
            ​​​​​

            Uppvärming består av 1st eheim 300w 53cm doppvärmare som går på termostat. Temperaturen ligger konstant på ca 27 grader.
            ​​​
            Alla växter är inhandlat på samma affär där vi köper våra fiskar. Sanden kommer också där ifrån. Inredningen och gruset kom med akvariet när vi köpte det. Innan vi körde igång akvariet så har allt blivit behandlat med kokande vatten. Vi har hällt kokande vatten på allt som inte kunde kokas. Trä rötterna slipade jag och hällde kokande vatten på i omgångar innan det fick komma i akvariet.

            Växterna har vi nog inte tänkt på så mycket att det skulle spela roll hur vi sätter i dom. Normalt sätt när vi kommer hem med dom så sköljs dom lite snabbt och sedan stoppar vi ner dom i akvariet i någon dag innan vi planterar in dom.

            ​​​​Fråga gärna mer. Jag vill verkligen att detta ska fungera. Och jag sitter varje dag och läser på om detta för att kunna göra det bättre. Men något missas ju..

            Kommentar

            • Lennebrink
              • December 2016
              • 9

              #7
              Vi upptäckte idag att vi antagligen har fått in någon typ av parasit...

              Kommentar

              • Lennebrink
                • December 2016
                • 9

                #8
                Nu vet jag vad det är för parasit. Camallanus..

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #9
                  Av ditt svar att döma så sköter ni akvariet mer seriöst än de flesta. Ser bra ut. Tänkte precis tanken att nu fått in någon ohyra i karet.

                  Hur har du identifierat Camallanus?

                  Hoppas ni får bukt med detta eftet medicinering av karet och att akvarieintresset kvarstår.

                  Kommentar

                  • Tobbe R
                    • May 2009
                    • 654

                    #10
                    Camallanus kan ni naturligtvis ha men är med stor sannolikhet inte anledningen till att nyinköpta fiskar dör efter några dagar. Det är en parasit som suger blod i tarmen och det tar längre tid med avmagring osv. Du får nog fortsätta att leta anledning, jag tror inte på Camallanus.

                    /Tobbe

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #11
                      Håller med Tobbe även om jag inte har egen erfarenhet av Camallanus.. Något skit har ni fått in i vattnet, men undrar fortsatt hur ni identifierat Camallanus.

                      Kommentar

                      • Lennebrink
                        • December 2016
                        • 9

                        #12
                        Jag har absolut inte stor erfarenhet av parasiter osv. Så jag kommer inte ställa diagnos. Men det ser verkligen ut som camallanus. Jag har dom drabbade fiskarna i karantän. En fisk ser mkt mer illa ut än dom andra och den har jag tyvärr tagit av daga. Jag kommer nu ikväll att dissekera den på inrådan. Och ska ta bilder och isolera parasiten som kommer att packas och analyseras. Men om man redan nu innan dissekeringen tittar på den drabbade fisken så är det otroligt likt camallanus på alla sätt. Men jag är ju bara lekman och typ nybörjare så det är inte lätt att ställa diagnos. Så fort djur affären öppnar så ska det inhandlas medecin så jag slipper bli av med resten av mitt bestånd på ca 70 fiskar av olika arter. Så jag hoppas att jag har rätt i att det är camallanus så jag kan medicinera.

                        Men ja, intresset börjar ju dala lite eftersom inget verkar hjälpa av det vi gör. Det verkar ju onekligen bara komma nytt på nytt på nytt. Är detta normalt eller har vi bara sjukt mkt otur?

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13133

                          #13
                          Hur ser fisken ut? Den som drabbats av camallanus...
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #14
                            Inte ge upp. Ni kommer lösa detta och du kommer ha lärt er massor på kuppen. Vi råkar alla ut för något emellanåt och med tiden lär man sig att se problemen och lösa dem fortare.

                            Kan vi få se en bild på detta 400l med 70 fiskar tro? Du kan ladda upp på mågon gratissida och länka till.

                            Kommentar

                            • Lennebrink
                              • December 2016
                              • 9

                              #15
                              Fisken i fråga är uppblåst i buken och det hänger ut 5 st sytråds liknande trådar ur Anal öppningen. Dom är blodröda inuti och mer genomskinliga i kroppen. Runt anal öppningen är hon röd och onormalt mkt större. Jag slog ett öga på henne nyss (hon lever som sagt inte mer) då är hon inte lika röd mer och maskarna hänger ut mkt mer. Tyckte att det rörde sig i buken på henne med när jag tittade men det kan ju ha varit ett ögats spratt.

                              Vart kan jag lägga upp bilderna då? Jag är inte så bevandrad i dessa sidor..

                              Jag delar mer än gärna med mig av akvariet. Men det är ett "work in progress" in så att säga.

                              CA 70 fiskar är det med alla yngel ska tilläggas. Tanten tror att det kan vara mkt mer. Ska se om jag kan få lite bilder på stimmen. Hade ju helt klart vart lite kul att höra vad ni tycker
                              ​​​​​​

                              Kommentar

                              Arbetssätt...