Parasit/mask?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerer391
    • November 2014
    • 6

    Parasit/mask?

    En av mina rödmunstetror har en vit maskliknande sak under ryggfenan, se bilder (tyvärr lite suddiga). Funderar på om det räcker med att jag plockar bort denna firre eller om jag bör köra någon kur i akvariet för att undvika att fler fiskar drabbas? Någon som vet vilken kur man ska köra isf?
    Mvh Jerry

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag är usel på fisksjukdomar, men för allt utom vita prick så anser jag det bästa är
    1/ Plocka bort den sjuka fisken
    2/ avvakta med medicinering för att se om fler blir sjuka
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Om fisken ser pigg och frisk ut i övrigt (ser så ut på bilden?), och är den enda som visar symptom, så kan du ju försöka ta bort vad det nu är med en pincett. Hade en slöjstjärt som hade nå'n parasit i ryggfenan, förmodligen nå't kräftdjur, och jag tog bort den med en pincett, och såg se'n inga fler.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Jerer391
        • November 2014
        • 6

        #4
        Tackar för svaren!
        Firren började få problem att simma på rätsida också. Jag plockade bort den och avvaktar nu och hoppas det inte sprids till övriga invånare.
        /Jerry

        Kommentar

        Arbetssätt...