Guppy yngel callamus cotti

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xalvyria
    • May 2016
    • 1

    Guppy yngel callamus cotti

    Hej!
    Ny på guppys, älskar de! Fick dock mask här hemma i resten av mina akvarien. 2 juvelciklider strök med mm. Till saken!
    Jag har en riktigt fin liten hane som jag "fött upp" själv, leopard.
    Satte i 2 nya fiskar i detta akvariet INNAN jag insåg att de var mask i de. Finns de möjligtvis en chans att dom inte är smittade?
    Hur i hela friden ska jag få bort masken på just leoparden?
    Sen är där honor som ska yngla, är ynglen redan smittade vid födsel?
    Har provat med axilur, ska försöka få tag på ett riktigt medel för just fiskar dock.

    Hoppas på hjälp!
    Tack på förhand
    Mvh
    ​​​​
    Mini The One And Only
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Det är bara till att behandla, det finns tyvärr inget alternativ...
    Jag skulle absolut inte chansa med ett så pass otäckt elände till parasit!

    Kommentar

    • Platykungen
      • March 2016
      • 8

      #3
      Jag har läst att man kan dra bort en sorts parasitmask med pincett om de sitter fast utanpå kroppen...

      Kommentar

      • T_B
        • September 2013
        • 96

        #4
        Det är det här du ska ha om du vill ha bort C. Cotti effektivt och undvika fiskförluster:

        plymouthdiscus.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, plymouthdiscus.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


        Vissa rekommenderar Sera Nematol med dubbel dosering. Det verkar också ta masken men leder tydligen i vissa fall till onödiga förluster, antar att det finns en anledning till att man inte ska överdosera. Jag har handlat preparatet från England utan problem, tyvärr är frakten ganska dyr, så det kan löna sig att köpa på sig mer än man behöver för framtida bruk.




        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          Mediciner är en färskvara och tex camallanus (inte camallus) är ju inget man har problem med lite då och då.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • T_B
            • September 2013
            • 96

            #6
            Skriver inte under helt på det. Det verkar vara vanligare nu än tidigare, speciellt bland levandefödare. Hållbarheten är tre år om jag minns rätt, förmodligen längre om man förvarar i kylskåp. En förpackning kostar 90 spänn och räcker till 2273 liter så själva preparatet är ju inte speciellt dyrt. Lägger man till 40:- så får man en förpackning till, känns inte som någon större utgift. Samma fraktkostnad.

            Kommentar

            Arbetssätt...