Fisktuberkulos?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnaPyss
    • April 2016
    • 21

    Fisktuberkulos?

    Hej, har haft igång ett 130 liters akvarium i ca ett halvår. Köpte det begagnat och de som hade det innan hade haft det till två sköldpaddor som dött en plötslig död. Sanden var kokad men jag funderar ändå på om någon sjukdom kan följt med. Har levandefödare i akvariet men alla envisas med att dö av olika orsaker. Avmagring, utstående ögon, svampangrepp innan död. Fick själv två stora varfyllda "finnliknande" utslag på underarmen efter att jag planterat om växter i akvariet. Dessa läkte dock ut på någon vecka. Efter det har jag varit väldigt försiktig när jag stoppat ner händerna i vattnet och använt långa handskar. Finns det något att göra, av de få fiskar som finns kvar ser de flesta inte så krya ut. Är det bara att slänga akvarie, pump och inredning eller kan de rengöras på något sätt. Tror ni på min diagnos om fisktuberkulos eller kan det handla om något annat. Har aldrig haft nitrit, ph runt 7,5. Byter en fjärdedel av vattnet varannan vecka. Skulle bli så glad om någon kunde hjälpa mig. PS. I mina andra akvarium är fiskarna helt friska.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Har du läst Zoopets artikel om fisktuberkolos https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=319
    Enligt den så låter det ju inte riktigt som att du hade denna sjukdom
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • AnnaPyss
      • April 2016
      • 21

      #3
      Nej, det stämmer. Vet att jag hade småsår på armen länge efter de varfyllda "finnarna" försvunnit. Har fått för mig att människan kan självläka efter infektion men jag har säkert fel. Är i nuläget inte orolig för min egen hälsa. Undrar mest om akvariet är infekterat då fisk efter fisk droppar av med ca en veckas mellanrum. De blir slöa och lägger sig mot botten och växter tills jag blir tvungen att avliva dem. De är alla avmagrade trots att de äter. Vad kan denna fiskdöd annars bero på. Sköter akvariet noga, övermatar inte. Har ni några tankar?

      Kommentar

      • AnnaPyss
        • April 2016
        • 21

        #4
        Finns det någon som kan ge mig råd, snälla!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Antingen kan du ju chansa på att medicinera med en "fullspektra" medicin typ Nifurpirinol, eller så bara avvakta och se. Lägg i rejält (1 DL/100 L) med salt och höj tempen några grader. Det kan ju också vara en inälvsparastit
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • AnnaPyss
            • April 2016
            • 21

            #6
            Ja det kanske jag borde testa. Har låst mig vid tanken på fisktuberkulos av någon anledning och inte testat andra alternativ. Hade faktiskt tänkt låta de få rätt ynkliga fiskarna som är kvar bara dö ut och sedan tömma akvariet, rengöra det med klorin och starta på nytt. Har blivit så uppgiven och ledsen av att ständigt behöva plocka upp döda fiskar. Ska testa ditt förslag. Om det inte har någon effekt så blir det att börja på nytt. Om det nu skulle vara fisktuberkulos, måste man då slänga pump och rötter. Vet du om viruset sätter sig där? Så tacksam för svar!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Har svårt att tänka mig att du måste slänga pump och rötter
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • AnnaPyss
                • April 2016
                • 21

                #8
                Kanske det, är bara så rädd för att det ska gå lika illa igen. Har 3 st 120 liters akvarium med palettciklider och fjärilsciklider blandade med några levandefödare och några tetror och där har aldrig någon fisk dött. Vill ha ett akvarium med endast levandefödare(kanske ett litet stim med kardinaltetror) och mycket växter så som mitt problemkar såg ut från början. Nu har jag tagit bort mycket växter och inredning för att det ska bli lättare att se och plocka upp döende/döda fiskar. Så himla tråkigt! Ska i allafall prova att behandla akvariet med nifurpirinol och se om det har någon effekt på de stackare som är kvar.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Du kan ju slänga filtermaterialet i pumpen och sedan lägga pumpen i kokande vatten, och samma med rötterna.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • AnnaPyss
                    • April 2016
                    • 21

                    #10
                    Ja, tänkte faktiskt det. Om jag kokar rötterna några minuter och tvättar pumpen och inredning i klorin så borde väl all skit dö? Grus och växter får jag slänga. Har yngel som nästan är vuxna som får flytta in.

                    Kommentar

                    • AnnaPyss
                      • April 2016
                      • 21

                      #11
                      Var på zooaffären idag. De hade aldrig hört talas om nifurpirinol tidigare (trots att det är en av de kändaste "fiskaffärna" i Göteborg). Fick med mig pro-någonting, används bla mot hål i huvudet. Slängde i sju tabletter nyss, tror du de kan ha någon effekt?

                      Kommentar

                      • AnnaPyss
                        • April 2016
                        • 21

                        #12
                        Octozin hette medicinen, blev lite snurrigt där:-)!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...