Camallanus Worms

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drakfiskaren
    • June 2012
    • 16

    Camallanus Worms

    ganska säker på att en av mina guppys har fått Camallanus Worms var kan man få tag i medicin? Den honan som är på bilden har jag flyttat till en sjukhus vas. Köpte 3 guppys i fredags och såg dom röda sakerna igår från en av honorna. Vad gör jag med dom andra guppysarna en kommer från samma affär tank som den


    Senast redigerad av drakfiskaren; 28 March 2016, 19:07.
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2


    Nematol har fungerarat för mig och en del andra här på zoopet

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • drakfiskaren
      • June 2012
      • 16

      #3
      använder jag det i hela akvariet?

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Ursprungligen postat av drakfiskaren
        använder jag det i hela akvariet?

        Japp, andra fiskar kan vara smittade.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • drakfiskaren
          • June 2012
          • 16

          #5
          "Invertebrates such as shrimps and crayfish do not tolerate the treatment." kan räkor bli smittade? eller är det bara att plocka ur alla och låta dom vara i ett annat akvarium några veckor

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av drakfiskaren
            "Invertebrates such as shrimps and crayfish do not tolerate the treatment." kan räkor bli smittade? eller är det bara att plocka ur alla och låta dom vara i ett annat akvarium några veckor

            Så är det tyvärr, många små fiskar klarar inte nematolbehandlingen, många av mina dog även räkorna som jag hade, men vad jag minns så hände det inte hos alla som behandlade sina kar. Hoppas Johnny /Bluewing tittar in i tråden, vi behandlade ungefär samtidigt och han har nog bättre minne än mitt. Har för mig, att han även skrev hur vi behandlade (tror vi doserade trippeldos).
            Du kan ju skicka ett PM till Johnny .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • drakfiskaren
              • June 2012
              • 16

              #7
              ska jag ta upp detta med affären som sålde dom?

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Ursprungligen postat av drakfiskaren
                ska jag ta upp detta med affären som sålde dom?

                Har du köpt dom nyligen, så absolut ska du göra det, eländet smittar som bara den.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • drakfiskaren
                  • June 2012
                  • 16

                  #9
                  köpte dom i fredags

                  Kommentar

                  • Axman
                    • January 2013
                    • 188

                    #10
                    Plocka undan alla räkor och snäckor osv. Behandla sedan karet enligt instruktion. För mig dödade nematolen alla platy och alla gurami.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13134

                      #11
                      Ursprungligen postat av Axman
                      Plocka undan alla räkor och snäckor osv. Behandla sedan karet enligt instruktion. För mig dödade nematolen alla platy och alla gurami.
                      Nematolen i sig dödar inte fisk men kraftigt drabbad fisk klarar ilband inte all camallanus som kan grävt sig in i fiskens vävnad och dör inuti fisken!
                      Senast redigerad av åheim; 29 March 2016, 20:02.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Nematolen i sig dödar inte fisk men kraftigt drabbad fisk klarar ilband inte all camallanus som kan grävt sig in i fiskens vävnad och dör inuti fisken!

                        Håller inte riktigt med dig där åheim, små fiskar som jag hade haft i ett par år klarade inte nematolbehandlingen.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13134

                          #13
                          Ursprungligen postat av Inger H


                          Håller inte riktigt med dig där åheim, små fiskar som jag hade haft i ett par år klarade inte nematolbehandlingen.

                          //Inger
                          Då skulle jag mer misstänka att de hade en hel del parasiter i sig som dog och infekterade fisken istället för nematolen. Jag körde minst dubbla dosen och inte ens snäckorna dog men däremot 2 kraftigt drabbade tetror som redan var i mycket dåligt kondition och fulla med camallanus... Men jag har bara min talan.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Då skulle jag mer misstänka att de hade en hel del parasiter i sig som dog och infekterade fisken istället för nematolen. Jag körde minst dubbla dosen och inte ens snäckorna dog men däremot 2 kraftigt drabbade tetror som redan var i mycket dåligt kondition och fulla med camallanus... Men jag har bara min talan.
                            Dessa fiskar som inte klarade behandlingen var inte drabbade av camallanus, har full koll på mina fiskar :-). Däremot, dessa nyinköpta bolivanska fjärilsciklider, som placerades i samma kar som dom gamla ( detta hände för några år sedan) och som visade sina röda eländiga masksymtom väldigt tydligt klarade behandlingen galant.
                            Som jag skrev tidigare så har vi inte samma slutresultat av behandlingen, detta är bara vad som hände i mitt kar.

                            //Inger




                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • T_B
                              • September 2013
                              • 96

                              #15
                              Med risk för att bli tjatig - använd Flubenol, använt framgångsrikt långt innan Nematol fanns. Det dödar absolut inte fiskar, tar bara bort maskarna effektivt och skonsamt. Jag och flera andra har använt det med samma resultat var gång, fiskarna blir helt friska, körsbärsräkor och amanoräkor klarar sig, däremot så dör snäckor. Inga fiskförluster alls. Jag blev förvånad att räkorna klarade sig. Säkrast är nog att avlägsna dem.

                              Jag har beställt här:

                              http://plymouthdiscus.com/ocretail/p...product_id=139

                              Har fungerat klockrent, däremot är frakten lite dyr så man tjänar absolut på att ta några extra förpackningar. Är man bundis med en veterinär, be han/hon skriva ut Flubenol 5%. Tyvärr är förpackningarna lite väl stora och dyra då det vanligtvis används till får och grisar. Vattnet blir vitfärgat under någon timme, sedan klart igen.
                              Senast redigerad av T_B; 01 April 2016, 12:18.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...