Hur mycket?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • apan_ola
    • March 2003
    • 280

    Hur mycket?

    Hejsan!
    Är detta salt bra att ha i vid vattenbyten? (en gång i veckan på 30-50%)

    FALKSALT FINT SALT UTAN JOD.

    Hur mycket ska jag ha i vid vattenbyten för att förebygga svamp med mera (har inte någon infektion i karet just nu men det är väl bra att tillsätta en viss mängd salt? Men hur mycket för 160 liter???

    /tacksam för svar Anton.
    160 liters sällskap
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    Det är en väldigt svår fråga du frågar då en del arter inte tål salt och kan dö. Min Molly vill tex ha lite salt i vattnet då dom är bräckvattenfiskar, så Hercules zoo rekomenderade mig 0,1% och det är ca 1 dl/ 100 l vatten. Kolla med din zooaffär vad som gäller för dina arter om vad de tål och inte tål samt vad som är lämplig för ditt kar. Mina andra fiskar tål den salthalten men de trivs lika bra utan. Vad jag har för fiskar står på min profil. Förmodar att du ska ha en lägre dos men jag vet ej hur mycket.

    Lycka till!
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • apan_ola
      • March 2003
      • 280

      #3
      Okej! Tack för svaret! Jag har guppy, skäggmunsmal, olika mollyarter, platy, svärdbärare och neontetra


      /Anton
      160 liters sällskap

      Kommentar

      • apan_ola
        • March 2003
        • 280

        #4
        Har kikat på din profil och det verkar som att vi har smama fiskar!!!
        Det bör fungera, 1,25 dl borde fungera! Hur ofta har du i saltet??
        160 liters sällskap

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Då jag inte har någon som helst erfarenhet av din mals art tycker jag att du ska kolla vad den tål innan du gör något.

          Mängden du beskriver kan vara något hög så det kanske räcker med en drygt ½ dl. Detta ska strös i lite i taget tex ett kryddmått varannan timma i ditt kar. Sen kan man lägga lite salt beroende hur mycket du byter. Tex 30% vattenbyte en knapp matsked. Använd då riktigt mått för vanliga matskedar kan vara för stora.

          Jag har ett nystartat kar och det är i början av det som det kan bli problem så då är det bra med lite salt. Sen ska jag bara ha ca ½ dl/ 100 l vatten i varje vattenbyte.
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • apan_ola
            • March 2003
            • 280

            #6
            ok! Tack för svaret!
            160 liters sällskap

            Kommentar

            • nilssonnet
              • January 2004
              • 603

              #7
              Marie J: 1% salt av 100 liter är 1 liter.
              Na klar!

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Ursprungligen skickat av nilssonnet
                Marie J: 1% salt av 100 liter är 1 liter.
                Hoppsan! Tryckfelsnisse har varit framme! =) Ska rätta det genast! Tack!
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Jag slutade helt med salt i vattnet för att det aldrig har visat sig göra någon skillnad.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Nicke Lilltroll
                    • February 2004
                    • 730

                    #10
                    Marie hade faktiskt helt rätt. Hon har skrivit 0,1% och det är vad jag fick veta i affären också. Tänk bara på att pansarmalar och Pleco-malar t ex inte alls gillar salt. Då kan man ta i halva dosen. Det har funkat för mig med den högre också men jag har bara det när fiskarna behöver ha en riktig hästkur. Jag häller inte i salt på några vattenbyten efter det utan låter halten sjunka.

                    En annan sak som faktiskt går alldeles utmärkt är att hälla i allt saltet på en gång. Det rådet fick jag också i affärem. Häll i saltet vid pumpens utblås i en jämn ström. Det blandar sig fort med vattnet. Det finns säkert lika många sätt som det finns medlemmar här och alla har säkert mer eller mindre rätt. Jag vet inte hur rätt jag har men jag vet att det fungerar och att mina fiskar har mått bra av det.
                    720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                    54 liter Paletter

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                    Kommentar

                    • apan_ola
                      • March 2003
                      • 280

                      #11
                      okej! Så till mitt 160 liters skulle det eventuellt passa med 1.6 dl salt! Många säger att det är bra att ha i lite salt vid vattenbyten, men ni är är inte direkt ''för'' det, varför? har det dåliga effekter? förebygger det inte svampinfektioner och andra infektioner/sjukdomar?

                      /Anton
                      160 liters sällskap

                      Kommentar

                      • Nicke Lilltroll
                        • February 2004
                        • 730

                        #12
                        Jag har tidigare aldrig haft salt men det är bra att använda som medicin ibland. Du måste bara tänka på att om du väljer att alltid ha salt i att du inte bara kan hälla i en massa för om du gör det så riskerar du att stå där med saltvatten till slut. Man måste alltså hälla i så mycket som motsvarar mängden vatten som man har bytt bara.
                        720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                        54 liter Paletter

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                        Kommentar

                        • apan_ola
                          • March 2003
                          • 280

                          #13
                          ahaaa!!! Så om jag byter hälften av mtit kar 160 / 2 = 80 liter, då ska jag alltså ha i 0.8 dl efter ett 50 % vattenbyte? Right?
                          160 liters sällskap

                          Kommentar

                          • Nicke Lilltroll
                            • February 2004
                            • 730

                            #14
                            Precis! Saltet försvinner inte. Fiskarna förbrukar det inte och det dunstar inte utan det enda sättet att bli av med det är att byta vatten. Jag byter en tredjedel av vattnet en gång i veckan. Hälften tycker jag låter mycket. Men du har fattat rätt med saltet i alla fall. Men jag tror att du ska minska salthalten något om du inte ska få bort svamp eller något. Det räcker med halva den mängden. Det är trots allt sötvattenfiskar vi sysslar med oftast. Om du får svamp eller något så kan du istället höja halten tillfälligt. Så länge fiskarna mår bra så är det lugnt. Dina Mollys kommer garanterat att älska det i alla fall. Efter att jag började med saltet så överlevde alla ynglen men då slutade svärdbärarna att yngla. Jag fick alltså välja mellan molly eller svärdbärare.
                            720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
                            54 liter Paletter

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

                            Kommentar

                            • akvariefisken
                              • February 2004
                              • 162

                              #15
                              Hmmm Falksalt i karet?
                              Är det istället för EKTOZON eller vad?
                              Vad är skillnaden?
                              På ektozonpaketet står det att jag ska ha i 1tsk /50L.
                              har ett kar på 375L och fiskarna ser ni nedan...
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=161652

                              Kommentar

                              Arbetssätt...