Insjunken mage??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterP
    • January 2003
    • 30

    Insjunken mage??

    Några av mina Malawi mbuna har fått insjunken mage. Jag har en liten aning om att det kan ha kommit under sommarn när de inte fick mat så regelbundet som vanligt dock ändå flera gånger per vecka.

    De är i övrigt helt normala, pigga och äter bra. Har ingen nitrit i vattnet. De har varit så här i flera månader, kanske bara jag som är paranoid. Matar med räkmix och började för ett tag sedan kompletera med lite pellets som ska vara lite mer näringsrikt.

    Frågade i akvarieaffären och de pråstod att detta fenomentet drabbade alla deras malawi, han sa att på 50 fiskar var det kanske 2 som fick insjunken mage, enligt honnom skulle detta tillstånd inte gå att bota.

    Någon som vet något mer? Har sett detta på många fiskar kanske helt normalt? Ingen som har varit med om samma?


    MVH Peter
  • JE
    • January 2002
    • 719

    #2
    Ingen erfarenhet av Malawi ciklider men många andra fiskar, insjunken mage kan bero på många olika faktorer. Rubbad ämnesomsättning, tillbakabildande utav magsäck och/eller andra organ (om de har någon, alla fiskar har inte en magsäck utan långa tarmsystem istället), flagellater, inälvsparasiter.
    Sedan finns det en mängd andra sjukdomar som fiskar kan magra utav men dessa brukar alltid ge några yttre symptom tex. fiskturberkulos men då blir de också bleka...dålig matlust och apatiska.
    De två förstnämnda kan härledas till fel diet och/eller genetiska ärftligheter medans den tredje både kan bero på smitta från annan fisk och/eller diet och den fjärde är mest vanlig vid VF fisk eller smitta från en sådan.
    Har man haft fisken länge och inte introducerat någon ny fisk så är de två första alternativen mest troliga och då inte botbar om inte de flesta fiskar har samma symptom för då är det mest troligt att det är något annat.
    Är det en flaggelat (encellig parasit) eller bakterie/virus sjukdom utan synliga symptom så krävs en del kunskap och microskåp för att avgöra vad det är, men du kan ju alltid isolera en fisk i ett karantänskar och prova någon medicin mot inre infektioner för att se om det hjälper.

    Mvh Janne
    http://www.goc.se

    Kommentar

    • Qwerty
      • December 2003
      • 526

      #3
      jag matar 2 gonger i veckan räkmix och resten specielt grönfoder med spirulina mosta skifta med maten
      363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

      Kommentar

      Arbetssätt...