Vitaprick-sjukan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chrillo
    • January 2003
    • 181

    #16
    Ja som sagt så beror det på vilket stadium sjukdomen befinner sig i. Eftersom nu prickarna försvunnit och parasiterna ligger i gruset så måste man ju givetvis medicinera i akvariet. I annatfall om man upptäcker sjukdomen i tid så är det bästa att flytta fiskarna och medicinera i ett karantänskar. Vilket jag sagt hela tiden.
    Mvh /Christian
    530l Jaguar ciklid
    540l Malawi

    http://www.hemsida.net/aqua
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63795

    Kommentar

    • Poseidon
      • February 2003
      • 1255

      #17
      Ursprungligen skickat av chrillo
      Ja som sagt så beror det på vilket stadium sjukdomen befinner sig i. Eftersom nu prickarna försvunnit och parasiterna ligger i gruset så måste man ju givetvis medicinera i akvariet. I annatfall om man upptäcker sjukdomen i tid så är det bästa att flytta fiskarna och medicinera i ett karantänskar. Vilket jag sagt hela tiden.
      Det stämmer det du skriver om... Det var länge sen jag hade vitaprick...Men jag kommer ihåg att då gjorde jag så att efter det att prikarna hade forvunnit på firrarna så gjorde jag en 50-60% vattenbyte samt att jag slamsög botten för där finns de okläckta parasiterna...efter det så upprepade jag behandlingen för att va på det säkra sidan...Om det var i två dagar eller mer minns jag inte riktig.

      Lycka till...

      Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

      Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #18
        Jag vill bara uppmana den som har får vitaprick parasiten på sina fiskar, följ medicinens anvisningar.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • JE
          • January 2002
          • 719

          #19
          Här är ett svar från en annan Besserwisser

          Ichthyophthirius (vita prick) lever som parasit i fiskars hud där den borrat ut ett isolerat hål och livnär sig på sin värds hud.
          Parasitens livscykel omfattar tre stadier: ett hudstadium (tillväxt), ett bottenstadium (stadium som cysta) och ett svärmstadium (infektionsstadium).
          De i huden mognade, utväxta djuren lämnar sin värd och faller till botten, omger sig där med ett geléartat hölje (cysta) och delar sig i upp till 1000 päronformade svärmare av 30-50 µm storlek. De söker upp en ny fisk och finner de ingen inom ca 70 timmar så dör de.
          Ref. Schäperclaus, W - Fischkrankheiten

          Vid medicinering inriktas den mot svärmarstadiet när de är mottagliga för medicin (lever skyddat som cysta eller under huden).
          Det är av denna anledning man bör höja temperaturen (påskyndar utvecklingen) och bottensuga gruset för att medicineringen skall bli så effektiv som möjligt.
          Fiskar som haft vita prick och klarat sjukdomen får högre motståndskraft mot nya angrepp men kan också bära smittan vidare så nya fiskar som kommer i kontakt med dem kan bli smittade, utbrott är vanliga när fisken byter miljö, vattenvärdena försämras märkbart och/eller fisken utsätts för stress.

          Mvh Janne
          http://www.goc.se

          Kommentar

          • sloe
            • July 2007
            • 5

            #20
            Det var ju länge sen, men har du Janne lite mer information hur långt tid stadierna tar ungefär, hur länge sitter dem i huden?

            Kan hända att jag tog ut första drabbade fisken i tid, nu finns en till, men om den också sitter i karantän nu, kan resten klara sig?

            Eller antar att prickarna har åkt ner, sen omsätter man fiskarna för tre dagar, alla parasiter dör fiskarna tillbaka och allt är frid och fröjd,- om dem inte blir för stressad av flytten förstås.

            Kommentar

            • iidchen
              • June 2011
              • 26

              #21
              Lite roligt att det blev en sån livlig diskussion på precis det jag ville ha svar på för några dagar sen. Såg i fredags att iaf hälften av mina guppys och mollys fått vita prick. Sökte då runt på internet, och precis som ni säger får man alltid två olika svar. Så jag frågade i djuraffären om jag skulle ta ut dem men blev starkt rekommenderad att inte göra det. Inte bara för att behandla de som kan vara bärande men som det inte brutit ut på än, men också hela vattnet eftersom det kan finnas i akvariet och risken finns då att de andra får det.

              Efter att ha läst era två synsätt håller jag nog med om att låta fiskarna vara kvar. Det låter vettigare att medicinera alla fiskar och senare göra vattenbyte efter medicineringen. Att förstöra bakteriekulturen i vattnen känns för mig som en piss i havet jämfört med att alla fiskar dör. Vad ska man då ha en bra bakteriekultur till?

              Bör tilläggas att jag är total nybörjare och handlar endast efter tips och råd. Och detta är rådet jag fick
              http://iidchen.com

              Kommentar

              • rexpex
                • July 2011
                • 2

                #22
                Medicin i damm?

                Jag har en rätt stor damm, så det är inte så lätt att fånga fisken!
                Kan man medicinera direkt i dammen???

                Jag har även en guld id som har blivit krokig från ryggfenan och simmar jätte konstigt, vad kan det bero på????
                Mvh Nicke.

                Kommentar

                • sme_h
                  • November 2003
                  • 625

                  #23
                  Är inte detta en sjukdom som går att helt bli av med genom en stor temp-höjning? Dra upp till 28 så kommer du nog inte få mer problem med denna på ett tag. Eller gäller inte detta när den väl brutit ut?
                  1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                  http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #24
                    senaste 2 inläggen..

                    jepp.. har du ekonomisk möjlighet att medicinera hela dammen (rätt dyrt om du har typ 50 kubik)..

                    nope.. du kan förebygga den med hög temperatur.. höjer du tempen när du redan fått ett utbrott kommer du bara att lyckas öka metabolismen hos parasiten och därmed påskynda förloppet.. dvs till slut död fisk..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...