Sjuka Slöjstjärtar? (Bilder)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • phat
    • February 2004
    • 216

    Sjuka Slöjstjärtar? (Bilder)

    har 2st slöjstjärtar som verkar vara sjuka, dom brukar ligga och flyta vid den övre delen av akvariet (rör knappt en fena) eller så ligger dom sidleds på botten.. fiskarna ser dock helt normala ut och när det är matdags så är det en jävla fart på dem...

    finns 3st bilder här på en av dem: http://phatmixes.no-ip.com/Bilder/Akvarium/temp_sjuk/

    vatten temp: 25c
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Det du beskriver är inget ovanligt för Slöjstjärtar, kvaliten på dem lämnar allt övrigt att önska.
    Läs mer här http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21278
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • phat
      • February 2004
      • 216

      #3
      this is suspected it is worth either trying to feed the fish a few frozen peas, which act as a laxative, or else try baths in Epsom salts (70g / litre for 5 minutes) which has the same effect.

      hm, menar han att man ska plocka ut slöjstjärten hälla VANLIG salt i 40l akvariet?

      Kommentar

      • Svalu
        • February 2004
        • 84

        #4
        Enklaste vägen-Köp riktiga fiskar och låt dessa kamikazepiloter dö ut av sig själv, de stimulerar verkligen inte hobbyn.
        #Om du inte hittar vägen, bygg en"
        Julius Ceasar

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Svalu, jag tycker också att odlingen Slöjstjärten tagit groteska former, men det är en populär och trevlig fisk, så du kanske har något råd hur phat ska göra för att komma till rätta med sitt problem med fisken.

          Ett råd kan jag ge om Slöjstjärt, ha inte för varmt vatten, rumstemp räcker, ha inte tropiska fiskar med dem, ha 0,2 % salt i vattnet första månaden, tillsätt inte allt salt på en gång dela det på 2 dagar, blötlägg fodret 10-15 minuter.
          Ha ett dubbelt så stort filter som man har till tropiska fiskar, slamsug botten vid vatten byten, byt vatten minst en gång i veckan, har du fler än 5 cm fisk på 30 l byt oftare men mindre mängd vatten, låt den aldrig bli utsatt för fel vattanvärden den är väldigt känslig.
          Använd inte foderpellets av den lätta typen som går att smula sönder, det finns Guldfiskfoder som är kompakt.
          Ha fler än en de är stimfiskar.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • cri
            • September 2002
            • 700

            #6
            Hej,

            Angående ditt inlägg Sjuka Slöjstjärtar?

            Jag är trött på alla inlägg som kritiserar slöjstjärtar (fancy gold fish) generellt. De är inte bättre eller sämre än de flesta hund och katt raser vi har i dag. Och de flesta utav dessa fiskar har odlats under bra mycket längre tid..

            Du har ett mycket fint akvarie och 7 slöjstjärtar (räknade jag rätt?) och en black moor kanske senare blir för trångt men den dagen du har 5 fullvuxna slöjst. vackert och fridfullt simmande omkring kommer du att vara glad.

            Hur länge har du haft fiskarna? De skulle kunnat vara svaga från transport etc. Byter du vatten tillräckligt ofta? Kanske var de parasit infesterade vid köper och du behöver då behandla med salt.

            Se inläggen under guldfisk/slöjstjärtar och läs de siter jag rekommenderat till på forumet unser artbeskrivningarna på guldfisk sidan.http://www.zoopet.com/akvarium/forum...TOPIC_ID=17506

            Separera dem från de friska fiskarna och håll dem i en stor hink som du byter 50% - 100% utav vattnet dagligen. Detta är en gammal kinesisk kur som på Engelska kallas för tub to tub.

            Se -http://puregold.aquaria.net/pg/disea...htm#TUB_TO_TUB
            TUB TO TUB
            The Chinese found early in the history of keeping Goldfish that moving fish to fresh water every day could overcome disease. In the past 5 gallon buckets were suggested, but my experience is that the GREATER THE VOLUME OF WATER THE BETTER. I generally use a couple of extra 20 gallon tanks I have sitting around, but a couple of 20- 40 gallon rubbermaid tubs serves the same purpose. When not in use they stack and can be filled with all that miscellaneous goldfish stuff that accumulates.

            1. Rinse both, fill with fresh water, add dechlor if needed and put an airstone in both. A single double outlet wave castle air pump from Kmart will do for both. Put the sick fish in the first tub while letting the water age overnight in the other. If the water is to be heated (for dropsy) add the heater. If heat is needed, then either two heaters are needed, or some of the water in the second tub can be heated and mixed until the correct temp is reached right before the fish is moved over.
            When using medications, aging the water will get rid of the dechlor which inactivates the most commonly used medications.

            2. Put the fish in the first tub with an airstone. Add the medication (if any). With a larger volume of water it is unlikely that the ammonia level will climb very high, but check the ammonia levels after 12 hours. If the ammonia is more than barely perceptible, move the fish to the tub of aged water without waiting. Otherwise, wait 24 hours, then move the fish to the new/aged tub of water. After moving the fish, dump the water out, clean it well (I use the soap-less betadine on an aquarium sponge), put in water conditioner and let it age overnight.

            3. Feed fish in the tub about an hour before you move the fish. They will eliminate soon after eating. Then move the fish. This leaves behind the excess food and wastes and keeps the water cleaner. If dips are being done add the meds to the water, leave the fish in for the prescribed time then move the fish to the new water. If meds are going into the water for continuos use, then add to the new aged water and mix well before moving the fish into the new tub. Most meds will spot burn a fish if too concentrated.

            Fresh water in a tub overcomes several problems. First, there can be something toxic in the tank, gravel, stones, decorations, wood, sometimes there is nothing that can be identified. If only one fish is sick and the others are fine, getting the sick fish out to recover is essential for keeping the other fish healthy. A sick fish sheds disease into the tank and makes the tank unhealthy. Moving the fish tub to tub moves the sick fish away from parasites or bacteria they are shedding and this helps them recover.

            Because there is no filter (unlike a quarantine tank generally used for a month), there is less likely to be something in the filter that is the problem. 20 gallon glass tanks have one benefit, the whole fish can easily be seen. 2 - 20 gallon tanks sit on the typical stand for 20 gallon tanks and do not take up much space. But if there just isnt room, the tubs are the next best alternative. Tubs are also great backup in case of cracked tanks, an unplanned purchase of fish, or in case of eggs/fry suddenly showing up.
            Mvh, cri

            Kommentar

            • sosso14
              • July 2003
              • 29

              #7
              Jag har åxå haft två slöjstjärtar. En av dom vart precis lika dan :/ bara låg där och när man skulle ge dom mat då va de verkligen fart på dom :P men efter en timme sådär ( Ja hade vart ut på nätet och kollade upp saken) så dog en av dom hjälpte inte me nånting Så ja tog bort den döda och hade i salt i vattnet.... och nu är den hur pigg som hälst och ja har haft den nu i 2 år

              Lycka till
              MVH Sofie

              Kommentar

              • phat
                • February 2004
                • 216

                #8
                testade med lite salt och den ena dog men dom 2 andra klarade sig... akvariet e ca 2 veckor gammal så det kan ha med stressen att göra.. tack för hjälpen

                Kommentar

                • Svalu
                  • February 2004
                  • 84

                  #9
                  "Jag är trött på alla inlägg som kritiserar slöjstjärtar (fancy gold fish) generellt. De är inte bättre eller sämre än de flesta hund och katt raser vi har i dag. Och de flesta utav dessa fiskar har odlats under bra mycket längre tid.."
                  -Det var en liknelse som var verkligt lågklassig.
                  Må så vara att dessa missfoster har avlats under lång tid...all för lång tid...men inte fixar de Svenska akvarier, det är en konstlad produkt, och det må vara hänt att de fungerar nån annanstans. Här slår importörer pannan i väggen och dödligheten i butikerna är enorm.
                  -Jag skulle vilja se den butik som slår sig för bröstet och säjer att de fixar skiten med mindre än 50% dödlighet i mer än 3 veckor.
                  Om så är fallet så får de trycka upp det i nyllet på mig, jag VET att det är bullshit. Eller så kan de se det som en bingolottovinst en enstaka gång.
                  #Om du inte hittar vägen, bygg en"
                  Julius Ceasar

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Min erfarenhet av Slöjstjärtar som var till försäljning i butiken där jag brukar jobba extra är att det aldrig var något fel eller någon fisk dog när den var i butiken.
                    Däremot kom kunder tillbaka efter någon vecka och berättade att fisken/arna det köpt dött.
                    Fiskarna i butiken hade alltid ett optimalt vatten och foder, vilket de ofta inte fick hos den nya ägaren utan de släpptes i ett akvarium med andra fiskar, eller ett nytt vatten med de problem det innebär med att hålla optimala vattenvärden, ni som bara har Slöjstjärtar och kan sköta vattnet har ni också problemen med fiskar som flyter upp eller oförklarligt dör.

                    Jag tror att problemet med Slöjstjärten är att de som köper dem blandar dem med tropiska fiskar som kan ha en bakterieflora som en Slöjstjärt aldrig i generationer kommit i kontakt med och därför saknar förmåga att bilda antikroppar mot vissa bakterier.
                    Man ser ofta rådet att ta grus eller krama ur filtret från ett annat akvarie vid en nystart men då ska man veta att när man gör så då utsätter man de nya fiskarna för bakterier/parasiter/svampar som de nya fiskarna kanske inte har något immunförsvar mot.

                    Man ska alltid överväga om att ha fiskarna i karantän.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • cri
                      • September 2002
                      • 700

                      #11
                      Hej Kramfors,

                      Jag har aldrig provat att blanda GF med tropiska fiskar mer än kampfisk och de ser ut att stor trivas. Kanske har jag bara haft tur.

                      Du har säkert rätt gällande bakteria flora o.d. och det tål att tänka på. Seriösa GF akvarister skulle inte drömma om att blanda sina GF med en nykomling förrän efter 4 veckors karantän så ditt råd om detta uppskattas!

                      Ha en trevlig dag,


                      Mvh, cri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...