Avmagrande svarta scalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Avmagrande svarta scalarer

    Hej

    Jag köpte ett gäng små svarta scalarer häromsistens, med viss tvekan, då min erfarenhet är att de är känsligare än andra varianter. Och mycket riktigt är de döda nu. Frågan är bara varför. De åt, men magrade ändå av, och fick vit avföring. Det finns en mask som sätter sig i buken, och tar all näring, som ger vit avföring. Men den ska man väl se sticka ut ibland? Det gjorde jag aldrig vad jag kunde se. Vit avföring får de väl även om näringsbristen beror på annat än parasitmaskar? Ingen annan fisk är drabbad. Hade den sista ihop med mina små gråscalarer ett tag, och de verkar friska fortfarande. Om det var den masken, hur smittsam är den? Måste jag medicinera, trots att den sjuka fisken är död, och ingen annan visar symptom?

    Har för mig att jag har läst om att anledningen till att albinoscalarer är så ovanliga, är att de råkade avla in en gen i dem, som gjorde att de inte kunde tillgodogöra sig maten efter en viss ålder, så de svalt ihjäl. Kan det inte vara nå´t liknande med de svarta?

    MVH Micke
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • ernstaxel
    • April 2004
    • 9

    #2
    Hej. Har exakt samma problem. Inhandlade 4 st scalar för några veckor sedan. 3 mosaik och en svart. De andra mår hur bra som helst medan den svarta nästan vägrar äta och är hur lugn som helst. Idag såg jag dessutom vit avföring så jag ringde akvariehandlaren. De rekomenderade antibiotika iform av medlet Seachem Metronidazole.
    Har andra liknande erfarenheter av svarta scalar?

    Kommentar

    • mats m
      • September 2002
      • 515

      #3
      Hej.
      Kan tänka mig att ni behöver Flagyl för tarmarna är i olag,Hade samma syntom på mina guld i ett vist stadium.När ni använder den typ av med. skall det ske under mörker,inget ljus över akvariet.
      MVH Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

      Kommentar

      Arbetssätt...