sjukt beteende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • max_imum73
    • December 2003
    • 20

    sjukt beteende

    det är så här att jag köpte två scalarer till för att två av mina gamla var lite "mobbade" och på djuraffären sa dom att om jag skaffade fler scalarer så skulle dom lugna ner sig, men nu är det så att när jag släppte ner dom nya så blev den ena genast angripen och bitar av fenorna avbitna.....det blev knappast lugnare för samma fisk som var aggresiv förut har blivit ännu värre och ger sig på allt som kommer i hans väg. vad ska jag göra?? vänta och se om det reder ut sig och dom lugnar ner sig. Läker fenorna på den lille stackaren som blivit angripen eller?
    max_imum73
    180L
    6scalarer,4slöjstjärtar
    7tetror..2 försvunna:-)
  • Scan
    • November 2002
    • 93

    #2
    Jodå, fenorna läker om den bara får vara ifred. Vad göra med den elake? Tja, fräst med lite citronpeppar går den nog ner... Försök byta den hos akvariehandlaren.

    Kommentar

    • firre
      • February 2003
      • 170

      #3
      jag skulle gå till närmaste akvarie handlare och bett dom köpa/taimot den där skalaren



      ett 50liter, ett 110liter, ett 290liter och ett 70liter men det räcker inte







      Kommentar

      • max_imum73
        • December 2003
        • 20

        #4
        jag var och bytte den utsatta fisken mot en ny och den klarar sig mycket bättre, men den agressiva jagar vidare och är vresig så jag tror ni har rätt.....synd för den är den finaste och största firren jag har. men antagligen blir väl alla andra stressade och nerviga av att vara ständigt förföljd av en galning.......
        tack för svaren !!
        max_imum73
        180L
        6scalarer,4slöjstjärtar
        7tetror..2 försvunna:-)

        Kommentar

        • fc25
          • September 2003
          • 330

          #5
          Är det en scalar som är elak? I så fall hade jag också så en gång förrut. Den var helt tokig, jagade och åt upp dom andra mer eller mindre. Jag slog faktiskt ihjäl den tillslut (fortfarande ångest) men inte ens den sista som var kvar överlevde. Den var för hårt åtgången.
          //Fredrich

          Kommentar

          • max_imum73
            • December 2003
            • 20

            #6
            jo det är en scalar, silver o svart randig...än så länge har dom övriga klarat att fly undan i tid, men vet inte om jag törs ha kvar honom, det kanske trappas upp så han blir ännu värre och då kanske det är försent.....så det blir nog en tur till djuraffären imorrn.
            jag har en annan scalar vars enda uppgift i livet verkar vara att jaga neontetror, inga andra bryr sig om dom.......däremot har jag två gula scalarer och dom är helt perfekt, snälla mot alla och äter allt man ger dom. tänk om alla vore så....
            max_imum73
            180L
            6scalarer,4slöjstjärtar
            7tetror..2 försvunna:-)

            Kommentar

            Arbetssätt...