Ner med fenor!!!???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Ner med fenor!!!???

    Hej!
    jag har en guppy-hona, som jag har haft ett tag nu, ca 2 månader. De senaste dagarna har den inte verkat lika pigg som förut, den har bland annat fenorna "ihopdragna" ibland, och den varkar inte kunna konkurrera om maten med de andra fiskarna. Den tar bara sådant som åker ner från vattenytan...
    vad kan det här vara???
    Bör man medicinera, tillsätta salt, höja temp mm???
    Vill inte att den ska dö, pga den är så fin=/
    (den äter i alla fall och har aptit...)
    Kan det på ngt sätt ha att göra med att det är den enda guppy som inte är gravid...?

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • MightyMike
    • January 2004
    • 100

    #2
    Hej!

    Jag önskar att jag hade ett svar! Jag har samma problem men min platy hona. Ligger på botten med fenorna infällda. Men kommer fram och äter när jag matar. Tråkigt värre!

    mvh Micke

    Kommentar

    • DaMaster
      • January 2004
      • 8

      #3
      Du har säkert ett parasit angrepp som du ser reultatet av .
      många tror gärna att deras avk är parasit fria men i själva verket har du i regel alltid någon oönskad gäst i akv som passar på att angripa svaga individer du kan därför alltid prova att medicinera med en medecin som inhehåller metylenblåt eller liknade verksamt ämmne det tar dom flesta "gäster"
      tänk dock på att parasiter kommer sällna ensamma utan följs oftast avv ett bakterie angrepp som resultat av parasit angreppet var därför noga med akv hygienen använd gära ett antibaktriellt medel också

      Kommentar

      Arbetssätt...