Behandla vita prick med salt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morsan
    • August 2003
    • 285

    Behandla vita prick med salt?

    Jag har funnit en vit prick på en av molliesarna. I en tråd läste jag att man kan behandla med Ektozon. Jag har idag flyttat in 4 khuliiålar i akvariet och upptäckte pricken efteråt. Tål ålarna saltet??
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103882


    msn: sonya2@hotmail.com
  • Platy-X
    • December 2003
    • 88

    #2
    Hmm, vet inte om ålar reagerar på samma sett av salt som malar =döden.
    Men att salt UTAN jod förebygger vita prick har jag hört stämmer *gjorde det för mig*
    Jag är ingen ingen expert, men annars finns det ju medicin i djuraffären som nog även ålar kanske tål......
    Platy-X

    Kommentar

    • morsan
      • August 2003
      • 285

      #3
      Jag vill ju gärna klara akvariumen utan medicinering, tycker att Ektozon verkar mer naturligt.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103882


      msn: sonya2@hotmail.com

      Kommentar

      • Platy-X
        • December 2003
        • 88

        #4
        Håller med......
        Platy-X

        Kommentar

        • rogge
          • July 2002
          • 310

          #5
          Hej !!

          Ett tips som jag fick av en grosist för några år sedan är att man kan höja temperaturn till ca 32-35C.
          Jag vet inte om det fungerar men jag provade det i ett litet akvarium med en molly som hade fått vitta prick där hade jag i salt och höjde temperaturen till 33C i ett dyngn. Prikarna försvan i alla fall.Men om det var höjningen av temperaturen eller saltet som gorde susen vet jag inte.

          MVH Roger

          Kommentar

          • Elana
            • April 2003
            • 239

            #6
            Hörde på ett föredrag att man kan ta en molly med vitapricksjukan och doppa den i saltvattenakvarium (om man nu har det ) och kan då se hur prickarna bara rasar av fisken.
            Vad jag vet så drabbas molly lätt av vitaprick ifall de inte bor i ett akvarium med bräckt vatten.
            Mvh
            Elana
            Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Salt är bra för att inte fiskens saltbalans rubbas.
              Ett vanligt råd är att öka temperaturen under behandlingen för att utvecklingen av parasiten skall ske snabbare och man fortare skall bli klar med behandlingen.
              Sera uppger max 2 grader i 3 dagar vid medicinering.


              Sök på vitaprick här i forumet.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Zoo-pet
                • December 2003
                • 25

                #8
                Jag tror att jag ochså fått vitaprick efter ett litet missöde med nitrit, åtgärdade det med vattenbyte och några droppar nitriveck. Upprepade detsamma i dag. Prickarna är nu färre och mindre men ej borta. Fiskarna ser ut att klia sig på stenar och växter mm.

                Kan jag hälla i vanligt salt eller behövs speciellt salt?
                Hur mycket salt häller man i?
                Är salt bättre/att föredra framför annan medecin?

                Jag har Neon och kardinal tetror, sorgmanteltetror, eldsjärt, gurami, platy, blackmolly några malar och en kuhliiål.
                Jag har nu varit akvarist i tre veckor så jag har en del att lära.

                Hoppas införskaffa ett 37 literskar som karantänakvarium i morgon FM


                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Om det verkligen är vita prick som fiskarna har (tycker dock inte det låter som det) så skall man använda en vita prick medicin. Salt och en mindre höjning av tempen som Karmfors skriver är bra men det räcker inte.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Zoo-pet
                    • December 2003
                    • 25

                    #10
                    Min tanke var att skaffa medicin i dag, men affären var stängd när jag kom dit. Läste sen här om salt vilket verkade intressant.
                    Fick inget direkt förtroende för affären när jag var inn i förra veckan med frågor. "de läste på förpackningar och gissade" något jag kan göra själv utan deras hjälp. Har efter den gången hittat bättre svar på mina funderingar här på nätet.

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Läs om vita prick här http://www.exoticzoo.com/akvaristik/skotsel/skot_sjukdomar.asp#vitapricksjukan
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...