Aqua Furan Info??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    Aqua Furan Info??

    Hej!!
    Jag har lite funderingar angående Aqua Furan och hoppas att nån kan hjälpa mig med de.
    Vad har den för verkan och effekt???
    Vad har ni som använt den för erfarenhet av medicinen och vilka fiskar medecinerade ni??
    Hur ska man dosera och i hur många dagar???
    Finns det andra alternativ? Har det några (som ni vet) bieffekter??

    Har lite problem med kliande fiskar... fick ett litet kuvert med denna medicin... men e tveksam på om det räcker med den dosen jag har fått.
    skrev in i ett tidigare inlägg om mina problem med kliande fiskar... har fortfarande problem....

    Mvh M.
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis
  • ami
    • March 2002
    • 294

    #2
    Hej.Jag har använt det flera ggr.Det är bra(enl.min åsikt).Det kommer säkert andra med motstridiga åsikter.Men jag hade då Discusar.Då tog jag halva dosen som det stod på bruksanvisningen.De blev "flådda annars".Men då funkade det.Discusar har väldigt känsliga slemhud.

    Kommentar

    • Maya
      • November 2003
      • 1162

      #3
      De fiskar som kliar sig hos mig är alla Levandfödande... Svärdbärare, platys och guppysar... har även sorgmanteltetror och en ancistrus men de kliar sig inte... än iaf..*suck*
      Hur doserade du?? hur många gånger per kur och hur mycket medicin per liter vatten???

      Mvh M.
      Mvh M.
      Tänk att så lite... kan göra så mycket....
      Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
      Min hemsida om hoyor & pelargoner

      Tempora mutantur nos et mutamur in illis

      Kommentar

      • ami
        • March 2002
        • 294

        #4
        Hej igen.Jag undrar,men bara undrar....om du har för surt vatten.Det kanske ej är ngn.sjukdom!??Lägg i ngn.kalksten,snäckskal ell.det finns i affärerna något som man kan höja PH med.Har du inget som innehåller kalk att lägga i.?Dessa ungfödare vill ha litet "hårdare" vatten nu för tiden.(reservation,att vattnet blivit annorlunda)Tycker du det är jobbigt med alla dessa värden etc.Skaffa om du inte har ngt.med kalk i.(nu får man väl hela expertisen på mig)Detta är iaf mitt tips!

        Kommentar

        • Tricella
          • October 2002
          • 1052

          #5
          Taget från bruksanvisningen:

          * Aqua Furan är 7-10ggr effektivare än tetracycline (mycket vanligt antibiotika).
          * Dina fiskar tål Aqua Furan mycket bra.
          * Aqua Furan sugs mycket snabbt upp av alla organ och kan redan efter några minuter påvisas i fiskens organism.
          * Aqua Furan missfärgar inte vattnet.
          * Aqua Furan är oskadligt för vattenväxter.
          Dosering: En doseringspåse (500mg)/50 liter akvarievatten. Häll lösningen i akvariet. Under behandlingen som varar i tre dagar får ingen filtrering ske! Filtret bör under denna tid kopplas till en spann med vatten för att fånga upp bakteriekulturen i filterämnet.

          Ventilering av akvarievattnet måste ske hela tiden. Byt hälften av vattnet den fjärde dagen. Upprepa gärna behandlingen den 5:e dagen.

          Egna kommentarer: Använd powerhead utan filter för att cirkulera vattnet i akvariet.

          Jag provade själv "intensivbad" där man löser upp en påse (500mg) i 2 liter vatten och låter fiskarna simma 30 minuter i lösningen innan man släpper tillbaka dom till akvariet igen. Följ doseringen noga!

          Jag medicinerade Malawi och Tropheus(Tanganyika) med detta då de hade symptom av bukvattensot. Jag råder alla att även skaffa Flagyl (veterinär kan skriva ut recept) som råder bot på bukvattensoten. Aqua Furan kan kanske göra det, men det går jag inte i god för...

          Kommentar

          • Maya
            • November 2003
            • 1162

            #6
            Hejsan!! har kollat Ph vid flera tillfällen o den ligger runt 7 -7,5 hela tiden men det e kanske ändå för Mjukt? (=surt?????) har juh egen brunn och använder därför vatten beredningsmedel....och i kranen så ligger ph på ungefär 5 så något händer juh när det hamnar i karet.... ja jag fattar inte vad det är... har snart provat "allt"
            Mvh M.
            Tänk att så lite... kan göra så mycket....
            Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
            Min hemsida om hoyor & pelargoner

            Tempora mutantur nos et mutamur in illis

            Kommentar

            • Maya
              • November 2003
              • 1162

              #7
              tack så mycket för ditt svar Tricella... fick bekräftat det jag trodde att jag fått fel info ang aqua furan... visar bara hur lite de vet i olika zooaffärer.
              Mvh M.
              Tänk att så lite... kan göra så mycket....
              Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
              Min hemsida om hoyor & pelargoner

              Tempora mutantur nos et mutamur in illis

              Kommentar

              • Tricella
                • October 2002
                • 1052

                #8
                Kliande fiskar behöver inte vara sjuka. Prova med lite salt...efter rätt dosering för ungfödare. Annars är Ami´s råd bra som jag ser det.

                När jag hade ungfödare så använde jag mig av "Ektozon-salt" för att bli av med kliandet (om jag minns rätt).

                Kommentar

                • Maya
                  • November 2003
                  • 1162

                  #9
                  Har i ectozon... men de kliar sig ändå..... hade i en dos av Aqua Furan .. verkade bli bättre men eftersom jag fick fel info från start så blev det bara en dos. Kliar sig lika mycket nu som innan, mest hela tiden alltså..

                  Mvh M.
                  Mvh M.
                  Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                  Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                  Min hemsida om hoyor & pelargoner

                  Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                  Kommentar

                  • Tricella
                    • October 2002
                    • 1052

                    #10
                    Jag skulle föreslå att du gör rent dina filter. Och att du sedan låter akvariet vara i några timmar för att sedan göra ett 30% vattenbyte. Om du har ektozon kvar så gör efter dosering för "förebyggande..." på denna sajt.

                    http://www.masterbego.com/ektozon.htm

                    För övrigt en bra privat infosida på nätet som jag nyss hittade!

                    Kommentar

                    • Maya
                      • November 2003
                      • 1162

                      #11
                      Har redan rengjort filtret flera gånger... utan resultat, byter oxå vatten varje söndag då jag byter ca 25 liter av ca 75 Liter...då har jag även i både extozon och aquasafe enl. bruksförvirringarna.
                      Mvh M.
                      Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                      Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                      Min hemsida om hoyor & pelargoner

                      Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                      Kommentar

                      • Tricella
                        • October 2002
                        • 1052

                        #12
                        Vad brukar du ha i akvarievattnet efter vattenbyte? En del arter (t ex ungfödare) är känsliga för kranvatten och kan behöva en dos av t ex EasyBalance (för övrigt bra medel mot att förebygga alger).

                        De kan "helt enkelt" vara irriterade på gälarna av vattenförhållandet.

                        Kommentar

                        • AndreasN
                          • July 2003
                          • 2732

                          #13
                          Fiskarna kliar sig om nitratvärdet ligger över ca 20 mg/l. Mata mindre och byt mer vatten, använd vattenberedningsmedel. Salt behöver du inte om du inte har nitrit (som också får fiskarna att klia sig). Skaffa också lite mer snabbväxande växter och använd en helhetsgödning som Tropica Master Grow (TMG). Utan gödningen kommer inte växterna växa ordentligt och ta upp nitraten i vilket fall.

                          Det här är en standardlösning om fiskarna kliar sig men fiskarna kan också klia sig av andra orsaker, tex sjukdom.
                          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                          Kommentar

                          • AndreasN
                            • July 2003
                            • 2732

                            #14
                            Kollade den där länken Tricella skrev, den verkar underlig. Hur ska Ektozon kunna göra nån skillnad i ett saltvattenskar? Det finns redan långt mycket högre saltkoncentrationer i ett saltvattenskar och Ektozon är inget annat än just det, salt. Nästan helt och hållet koksalt men även lite andra salter vilket det också är i havssalt.
                            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                            Kommentar

                            • Haleli
                              • August 2003
                              • 413

                              #15
                              Hej Maya!
                              Aqua Furan är ett antibakteriellt medel.
                              Jag tror inte att det är rätt medicin för dina fiskar.
                              Om du doserar Aqua Furan direkt i akvariet kommer nyttobakterierna i filtret att ta stryk. Syns några förändringar eller beläggningar på fiskarnas hud ?
                              Det kan vara hudparasiter av något slag.Det kan även vara ett vattenproblem.
                              Det vore bra att veta hårdheten på ditt brunnsvatten.
                              Hör av dig igen om problemen fortsätter.
                              Lycka Till !
                              Lisa

                              Kommentar

                              Arbetssätt...