sniglar >:(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • panzerkat
    • November 2003
    • 170

    sniglar >:(

    för ett par månader sen började jag störa mig på att mina växter hade fläckar på bladen. särskilt skotten, varje skott som planterades fick fläckar, blev gula o dog. sen upptäckte jag till min fasa 2 röda små sniglar med genomskinligt skal som satt på rutan. dessa är dom enda jag hittat fram tills för nån vecka sen då jag hittade en till.
    jag undrar vart dom här kommer ifrån och hur man kan bli av med dom. det jobbiga är att det verkar vara ytterst få, man ser inga, bara skadorna på växterna. jag har gått igenom akvariet noga flera ggr, men hittar inga fler.
    jag kan inte skaffa en praktbotia just nu då akvariet har uppfyllt högsta antalet invånare. hjälp.
    black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.
  • LindaJ
    • July 2003
    • 27

    #2
    har du köpt nya växter nyss....? Isåfall kommer sniglarna nog därifrån! Jag fick fullt med sniglar i mitt akvarium , de la ju ägg så till slut fick jag koka allting i akvariet för att jag skulle bli av med dom och även skura rent akvariet!

    Hoppas det löser sig för dig, det blev väldigt mycket jobb för några snigelrackare!

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Sniglar är inte farliga. Om du vill få bort dom så är måttlig matning och handplockning det bästa.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • panzerkat
        • November 2003
        • 170

        #4
        koka allt i akvriet vill jag inte.....har precis fått igång bra kultur i vattnet.
        nej, farliga är dom inte, men dom äter ju mina skott.
        får väl stå ut med dom små jävlarna då....
        black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          Vet inte om detta är något du vågar prova, men min erfarenhet är att malajsisk sandsnäcka helt konkurrerar ut vissa andra snäckor i akvarium. Malajsisk sandsnäcka har alltid lämnat mina växter i fred, oavsett hur många de varit.

          Kommentar

          • zingo_boy
            • August 2002
            • 983

            #6
            ett annat tips är (de här kommer låte väldigt oreiöst, men är dock det enklaste) att du skaffar plast växter.

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Zingo: fniss.
              Panzerkat: det finns inga sniglar (av fripassagerarna) som kan äta på friska växter. Därför så kompleterar jag zingo´s utalande med : Eller så ser du till att dina växter mår bra.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • panzerkat
                • November 2003
                • 170

                #8
                Ursprungligen skickat av Tropfrog
                Zingo: fniss.
                Panzerkat: det finns inga sniglar (av fripassagerarna) som kan äta på friska växter. Därför så kompleterar jag zingo´s utalande med : Eller så ser du till att dina växter mår bra.
                MVH
                Magnus
                det är bara svärdplanteskotten som tar stryk, ingen annan bryr sig. hur får man dessa plantor att bli tuffingar? vågar inte prova co2, har skitmjukt vatten
                black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                Kommentar

                • zingo_boy
                  • August 2002
                  • 983

                  #9
                  vad är det de heter nu igen, som man ska ha i för att få det till en hyfsad CO2 användning utan en större risk att få det alldeles för surt, är det inte natriumkarbonat? eller är det natrimbikarbonat? finns i varje fall att köpa på påse i affären, dock ej bakpulver (då får du motsatt effekt vad gäller ph värdet)

                  Kommentar

                  • panzerkat
                    • November 2003
                    • 170

                    #10
                    men blir inte vattnet alkaliskt då? jag får vänta lite med det, köpa mer tester å sånt först
                    black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                    Kommentar

                    • zingo_boy
                      • August 2002
                      • 983

                      #11
                      njae, på sätt och vis. menom du ska använda CO2 anläggning så bör du ha i detta "mirakel" medel. låg hårdhet = instabilt ph. det är därför. fårstör du?

                      Kommentar

                      • panzerkat
                        • November 2003
                        • 170

                        #12
                        har du rätt i hörru
                        black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                        Kommentar

                        • golv
                          • November 2003
                          • 61

                          #13
                          bikarbonat är det som stabiliserar ph (co2 reaktor), trodde att det gick att använda bakpulver???????

                          Kommentar

                          • zingo_boy
                            • August 2002
                            • 983

                            #14
                            INTE BSKPULVER! då får du en oönskad effekt! läs på innehållsförteckningen på bakpulvrets burk, då kommer du se en massa trevliga kemiska substanser som inte är lämpade för akvarie bruk

                            Kommentar

                            • panzerkat
                              • November 2003
                              • 170

                              #15
                              åkej, får väl köra med snäckskal eller dyl i pumpen.
                              jag vill starta en co2anläggning så att det blir riktig fjutt på växterna, men det får vänta tills jag har ett seriöst ph-test
                              black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...