SJUK?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    SJUK?

    En silvermollyhona har den senaste månaden bokstavligen tynat bort vartefter dagarna går. Hon är lite grådaskig i färgen, äter mycket sparsamt (kommer inte upp till ytan), halvligger mestadels av dygnet på bottnen, kroppen har deformerats så att huvudet ser uppsvullet ut medans bakkroppen har blivit alltmer onaturligt avlång, långsmal och utmärglad. Hon ligger för det mesta och trycker vid någon växt och har blivit väldigt skygg, om man tittar henne i ögonen ser man att hon lider och föröker förmedla det till mig. Har förgäves försökt fånga henne för avlivning men då gömmer hon sig i buskaget där jag inte kommer åt med håven. Alla mina andra fiskar mår bra och vattenvärdena är relativt OK för att vara från mitt usla kranvatten (extremt högt KH, GH och PH). Har fått ner värdena något i akvarierna med diverse medel och torv. Vad kan min lilla stumpa lida av? Då jag inte får upp henne med håven utan att riva upp hela akvariet och därmed stressa både henne och resten av fiskarna tänkte jag att det bästa är väl att hon får vara kvar i karet där hon får lite trygghet bland växter och stenar, och låta henne få somna in för gott där hon är och fånga upp henne då hon senare flyter upp av sig själv. Vad tycker ni jag ska göra? Vilken sjukdom har hon drabbats av? Ser inga fläckar vare sig på fenor eller kropp. Tacksam för svar!
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.
  • acc
    • March 2003
    • 470

    #2
    Hej!

    Jag tycker att du ska försöka att fånga henne igen, för att kunna avsluta hennes lidande.

    /Acc, kort och koncis

    Kommentar

    • kampfisken
      • September 2003
      • 666

      #3
      Något knep att ta till då hon gömmer sig i buskaget då jag kommer med håven?
      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Två håvar en du försöker fånga med, en som du fångar den med.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Poseidon
          • February 2003
          • 1255

          #5
          Jag antar att det hon lider av är en bakteriell åkomma i dom inre organen typ njurar som du tyvärr upptäkte lite försent..."Bukvattensot"

          Innan firren mötter sin skapare å njurarna inte längre kan utsöndra den överskott vätska i kroppen som samlas i buken å bakom ögonen... vilket så småningon leder till en plågsamt död kan jag bara tänka mej aktiv dödshjälp som den ända utvägen.

          Tecken på att dom blivit drabbade är ihop dragna fenor å gungande simmning, svajit så att säga inte så grasiös å bestämd som den annars hade rört sej...

          Fånga den å gör slut på dens plågan...RIP

          Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
          Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

          Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

          Kommentar

          • kampfisken
            • September 2003
            • 666

            #6
            Jo, får väl göra ett nytt försök med mina håvar (använder alltid 2 håvar). Problemet är bara att mina andra, friska, fiskar glatt simmar in i håvarna och försöker äta upp näten hur mycket jag än försöker mota bort dom. Liksom lite svårt att fånga rätt fisk, speciellt som vissa av mina sugmalar glatt suger sig fast på mina armar och börjar tugga på mig då jag sticker nere dom i akvariet... Får som sagt göra ett nytt försök i morgon.
            Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

            Kommentar

            • Black_666
              • October 2003
              • 475

              #7
              Hejhej, jag har ett liknande problem med två fiskar just nu, och en mal som hittades död igår... kan informera om att dom inte flyter upp efter denna sjukdom, nått som är ganska oroväckande. Jag har nu en platy och en guppy som båda har haft dålig aptit och tynat bort. Dom simmar som om de skulle vara blinda eller nått och är just sådär skygga sammtidigt som ögonen förmedlar att dom lider.

              tror att black molly hanen kan vara drabbad också, men han har fortfarande aptit...

              bara en liten fråga eftersom någon hade koll på vad det var för sjukdom, kan det sprida sig till dom andra fiskarna och vad ska jag göra för att det INTE ska hända, vill ju ha kvar mina älsklingar

              ---------

              Black_Molly

              2 black molly, 19 neontetror, 5 zebrafiskar, 6 platy, 4 guppys och en mal
              Black Molly

              Kommentar

              Arbetssätt...