Jag lägger snart ner min nya hobby!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Poseidon
    • February 2003
    • 1255

    #16
    Citat: Från Kampfisken

    "Så om du nu är expert på området med doktorsexamen i bakfickan kan du gärna delge dina kunskaper, men du behöver tydligen själv läsa på lite om pedagogik och hur man skriver ett inlägg professionellt, för jag tycker du hade en rätt nedvärderande underton, vilket absolut inte är professionellt och moraliskt accepterat av oss medmänniskor som försöker vara snälla mot varandra och komma med dom svar vi förmår skriva utifrån vår egen kunskapsbank!"

    <b>Kunde inte sagt det bättre själv!!! </b>

    Man kan bli smått irriterad på dessa sk. EXPERTER, att de kan säkert en hel del men är så kaxiga å klantiga när dom delger sina kunskaper på ett så ojust sätt att det skrämmer nybörjarna så dessa inte vågar fråga mer.

    <b>Har ni redan glömt tråden som Kjell startade om Hårdare regler för FORUMET!!! Att Attityd förändringar efterlystes.!?</b>

    Tycker att alla ni som svarar på så okorrekt sätt borde ta sej en titt på tråden igen å rannsaka sej själva.

    http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10973&SearchTerms=Hårdare,på,zo opet
    Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
    Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

    Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #17
      Eftersom somliga säger att andra har fel utan att säga vad som är rätt så vill jag hjälpa kampfisken på traven och rätta till det som var fel.
      1: Ingen nitrifikation kommer att börja förrän första fisken är i, därför så finns det ingen anledning att vänta en hel vecka innan första fisken släpps i. Så fort man har stabil temperatur och ev klor har vädrats ur så kan man släppa i första fisken, mal är en god idé
      2: Han/du skriver att: "att man lätt får höga halter nitrit och/eller nitrat om man släpper i för många fiskar för fort"
      Att man lätt får höga halter av nitrit stämmer. Men eftersom Nitrat kommer efter nitrit i kvävekedjan så innebär nitrit i vattnet att mindre nitrat bildas. Det är ju nitrit som bryts ner till nitrat. Om nitriten inte bryts ner så bildas ingen nitrat. Fortfarande är det bästa sättet att bli av med nitrat vattenbyten. Höga nitrathalter innebär att man har bytt för lite vatten i förhållande till fiskmängden. I ett väl ingånget akvarium är nitrit 0 och nitrat sakta ökande.
      Snälla skäll inte på mig jag försöker bara hjälpa till.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Poseidon
        • February 2003
        • 1255

        #18
        Det där var mycket bättre Magnus med en mjukare framtoning samt riktig å bra saklig information...Om nitrit å nitrat

        Lyfter på hatten!!!

        Hoppas att det blir en förändring här på forumet...att dom som kan å har erfarenheter att dela med sej... gör det på ett mer civilicerad sätt.
        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

        Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #19
          Jag ber så mycket om ursäkt för min dåliga ton. Tur i oturen att en så stark person som kampfisken blev drabbad av mitt dåliga humör.

          En till sak som var lite galet.
          "Det bryter dessutom ner nitrit och ammonium som blir till giftig ammoniak i nystartade (och gamla) akvarier."
          Första steget i kvävekedjan är ammonium i surt vatten och ammoniak i alkaliskt vatten, det bryts ner av bakterier till nitrit. Sedan bryter andra bakterier ner nitriten till nitrat som är mat till växter och alger. Ammonium inom rimliga gränser är ofarligt. Ammoniak och nitrit är båda ett gift i sig. Nitrat inom rimliga gränser är också ofarligt.

          En liten varning till alla nybörjare är också att vanlig krukväxtnäring innehåller både ammonium och nitrit och orsakar en nitritspik om man häller ner det i akvariet. Det finns ett företag som heter Oranda AB som säljer vanlig krukväxtnäring som akvarieväxtnäring och jag vill varna för det. Den näringen heter Aquatic Super Gro.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • GaybrielSwede
            • June 2002
            • 129

            #20
            Vill bara säga: Fortsätt med din hobby och var glad åt dina misstag i början!!!

            Ibland lär man sig bäst på dem!!!
            Simma lugnt!

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=58241

            Kommentar

            • suze
              • November 2003
              • 54

              #21
              Ok, <font size="4"><b>TACK</b></font id="size4"> alla kunniga snälla människor.

              Först en del svar:

              Jag har en Fluval 1plus. Den är också begagnad. (Och jag vet att den är för liten, men den får räcka så länge.) Jag bytte filtret i den eftersom jag ville starta från scratch efter medicineringen, dvs utan okända rester i filtret. Jag tänkte som så att jag måste ju ändå bygga upp balansen från början och då kan jag lika ta filtret också.

              Jag bytte 70% av vattnet efter medicineringen eftersom jag läst någonstans att man ska göra det. Och tänkte att det egentligen inte spelar någon roll eftersom akvariet bara varit i gång i tre dagar då, med helt nytt grus och allt, dvs inget slam eller bakterier. Plus att jag inte hade något aktivt-kol filter att ta bort rester med.

              Angående Guldfisk + Zebra.
              Det är slöjstjärtar och de är ganska små, bara 4-5 cm. Zebrorna är ungefär lika stora. Så jag hoppas att de båda sorterna ska vara snälla mot varann.
              En av mina Otosar tror förresten att han är en Zebrafisk... Han hänger med stimmet och simmar fram och tillbaks med dem.

              Angående den misstänkte sjuklingen.
              Hm. Jag har kollat och kollat på honom och börjar mer och mer fundera på om han verkligen är sjuk. Han står under noggrann observation och jag kollar hur fläckarna utvecklas. Det verkar som om den ursprungliga bleknar och han har fått svaga nya på andra fenor...? Skumt.
              Alla fiskarna är jättepigga och nyfikna, så de ser inte sjuka ut.

              Såå, tester...
              Ok, jag köpte dessa svindyra Aquavital multistick...
              Och visst, de funkar väl och det är ingen fara på taket om jag har förstått saken rätt... eller?
              Ärligt talat... <font color="blue">HJÄLP</font id="blue"> igen!
              Är jag ovanligt trög eller är detta krångligt?

              Nån som har erfarenhet av såna här stickor.
              Jag fattar såhär mycket (börjar från toppen)

              Nitrat (NO³) Vit-rosa = ca 5 mg/l
              Nitrit (NO²) Helt Vitt = OK

              Men sedan kommer det tre stycken rutor som jag inte riktigt fattar.
              Jag TROR att det är den totala hårdheten, eller GH-värdet?
              Första är rosa vilket kan betyda allt ifrån &gt;7° till &gt;21° ???
              Andra är grön i mitten och rosa i kanterna vilket inte ens står med... ?
              Tredje är grön vilket tydligen kan betyda allt ifrån &lt;6° till &gt;14°... ?

              Sedan kommer dKH eller karbon hårdhet(?) som tydligen är nånstans 10°-15°

              Och slutligen pH som är på ca 8 - 8,4

              <b>Är detta bra?</b>

              Om inte, förklara som du skulle gjort för ett barn...
              Mitt mycket ödmjuka akvarium...
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863

              Kommentar

              • cecilia
                • January 2003
                • 754

                #22
                Nejdå, du är inte alls ovanligt trög.
                Citat:
                "Och tänkte att det egentligen inte spelar någon roll eftersom akvariet bara varit i gång i tre dagar då, med helt nytt grus och allt, dvs inget slam eller bakterier".
                Det var ju alldeles rätt tänkt! Däremot är det lätt hänt att det blir en väldigt stor temperaturskillnad om man byter 70% av vattnet...

                Ditt filter är precis som du själv skriver alldeles för litet (för att härbärgera tillräckligt med nyttobakterier), men det kan du kompensera med ett par vattenbyten (ungefär 25-30%) i veckan. Jag har ett par glest befolkade akvarier med enbart mekanisk filtration som fungerar utmärkt på det viset. Vill du ha mer fisk så följ Kramfors´ råd - inga fler fiskar innan du har råd med ett större filter.

                pH och karbonAThårdhet är bra för de fiskar du har. Totalhårdheten är inte viktig -"- -"-
                Nitrit ska inte finnas. Nitraten är OK.

                Men - vid uppstart av akvarium får man alltid höga nivåer av nitrit. Fortsätt mäta dagligen tills du märker att akvariet stabiliserat sig och byt en del av vattnet vid behov.

                Lycka till! /Cecilia


                Kommentar

                • kampfisken
                  • September 2003
                  • 666

                  #23
                  Tack Magnus (Tropfrog) för den mycket intressanta förklaringen, och tack Poseidon för det moraliska stödet. AndreasN: Jag blev glad för din ursäkt som givetvis godtas. Så har vi det överstökat. Hoppas det går bra för dig Suze!
                  Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                  Kommentar

                  • kampfisken
                    • September 2003
                    • 666

                    #24
                    Ursprungligen skickat av suze
                    Ok, <font size="4"><b>TACK</b></font id="size4"> alla kunniga snälla människor.

                    Är jag ovanligt trög eller är detta krångligt?
                    Nej du är inte alls trög. Jag har gjort (och gör fortfarande) alla tänkbara fel, tabbar och galenskaper under de 3 år jag har hållit på. Bland annat pressat in 30 guppys i ett 25L-kar med ordentlig nitrittopp och ett 20-tal döda fiskar som följd, matat ijäl ett antal fiskar, avlivat sjuka fiskar i isvatten i tron att det är det mest humana, hällt i dammigt grus utan att tvätta det i ett igångsatt akvarium med fiskar i... Misstagen är nästan oändliga men har begåtts i god tro och yttersta välmening då jag inte visste bättre, men har lärt mig massor tack vare misstagen, även om det har strykit med en del kära fina fiskar (skickar ett "förlåt" upp till fiskhimlen då och då...). Så surfa runt på zoopet och läs så mycket du orkar, så lär du förhoppningsvis göra färre misstag än jag, även om det i början ändå kan bli en hel del missar.
                    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                    Kommentar

                    • TLindome
                      • October 2003
                      • 107

                      #25
                      Halloj
                      Nä, Suze! Ge inte upp! Här på forumet finns hjälp att hämta.

                      Sen måste vi nybörjare både få ställa "korkade" frågor och ge svar utifrån våran kunskap utan att få på tafsen.

                      Detta forumet är väl till för alla intresserade inte bara för någon självutnämd elit.
                      222liter ciklider,gurami,tetror och en vilsen husse.

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #26
                        "och ge svar utifrån våran kunskap utan att få på tafsen."
                        Nja, man bör nog hålla sig vad som är vedertaget när man ger ett råd, och granska sina källor kritiskt.

                        Om suze är "trög" när hon tycker det är svårt så är det så för många, när man läser och försöker förkovra sig och hittar motsägelsefulla uppgifter då är det inte lätt att veta vad man ska tro.

                        Många frågor här i forumet är redan besvarade på Zoopets första sida.

                        Jag har skrivit på vår klubbsida, "Vänta en vecka, innan du bestämmer dig, inspirationen du fått när du såg akvariefiskarna i Zooaffären eller hos någon bekant, kanske går över."
                        Vidare "Gå till Zoopet * eller någon annan sida på nätet som du finner trovärdig och böcker och läs, offra 20 timmar så du får veta mer, glöm inte att läsa om växter."

                        Det borde suze ha läst innan hon köpte fisken.
                        Men det är väl så att det köps först och när fiskarna börjar dö då söker man kunskap.

                        Men det tycks som om många söker kunskap om fiskar, vår sida om akvarieråd på klubbsidan har mellan 50-100 besökare varje dag, men det är kanske jag som har skrivit så dåligt så man går in på den varje dag för att få sig ett gott skratt. http://www.kramforskoi.com/akvarierod.htm


                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • suze
                          • November 2003
                          • 54

                          #27
                          Kramfors:
                          "Det borde suze ha läst innan hon köpte fisken.
                          Men det är väl så att det köps först och när fiskarna börjar dö då söker man kunskap."

                          Jag känner mig lite angripen och vill försvara mig och alla andra nybörjare.

                          1. Är det verkligen intressant att tala om vad jag borde gjort?
                          Nu är det såhär. Är det inte intressantare att tala om vad jag ska göra? Jag "erkänner" att jag köpte den första guldfisken på inspiration och mer som en inredningsdetalj, men nu har det utvecklat sig till ett intresse. Jag köpte ett större akvarium efter att jag läst här att en skål mer eller mindre är djurplågeri och vill nu verkligen få det att fungera.

                          2. Inga fiskar har dött för mig på grund av misskötsel. Obetänksamhet, när jag pressade in värmaren i hörnet så att de inte kunnde simma fritt runt den, men inte på grund av sjukdom. Jag har botat slöjstjärtens svampangrepp. Alla fiskarna mår bra och jag har bra vattenvärden. Jag söker kunskap, bland annat här. Hjälp mig när jag frågar istället för att predika.

                          De råd jag får följer jag, att sedan de kan vara motsägelsefulla är inte mitt fel. Snarare tyder det på att at finns olika sätt att göra saker på. Alla ger råd utifrån sina erfarenheter och om de nu är olika måste väl betyda att man får testa sig fram eller finna en medelväg?

                          Jag vill inte bråka, bara lyckas med mitt akvarium.
                          Mitt mycket ödmjuka akvarium...
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863

                          Kommentar

                          • Bilbo
                            • February 2002
                            • 2119

                            #28
                            Är det verkligen intressant att tala om vad jag borde gjort?
                            Nu är det såhär.
                            Ja, i det här fallet är det intressant att tala om vad du borde gjort. Dels för att om man skäms lite, kanske man inte gör om samma sak igen, och om du bara fått vet vad du skulle göra skulle det vara en signal om att:
                            "Här på Zoopet tycker vi det är OK att man köper fisk som inredningsdetalj och tar reda på fakta efteråt"
                            Hjälp mig när jag frågar istället för att predika.
                            Vad är det för skillnad egentligen? Är en predikan när man påpekar att man har eget ansvar för situationen man hamnat i. Att hela tiden få tips och hjälp om akut avhjälpande åtgärder är ju att ge konstgjord andning, att anklaga folk för att predika när de föreslår förebyggande åtgärder är inte särskilt snällt av dig!

                            Jag är övertygad om att du kommer lyckas med ditt akvarium, och om du har frågor så tveka inte att ställa dem här på forumet, men om någon tycker du gjort fel, så måste du räkna med att få reda på det också
                            // Magnus
                            Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #29
                              Jag menar inte att klanka speciellt på suze, jag har gjort samma fel själv, om då någon hade talat om för mig hur jag skulle gjort då hade det varit enklare, men då fanns inte Internet och akvarie boken på biblioteket var från -62
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              • AndreasN
                                • July 2003
                                • 2732

                                #30
                                Jag tycker det är för mycket hack på nybörjare om vad de borde ha gjort när de skaffar sitt första akvarium. Predikan/hacket borde koncentrera sig på alla okunniga och giriga zoohandlare som en nybörjare litar på.
                                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                                Kommentar

                                Arbetssätt...