Vitaprick behandling ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hult
    • July 2003
    • 307

    Vitaprick behandling ?

    Jag upptäckte idag att mina 2 dagar gamla inköpta neontetror hade åkt på vitaprick! Panik och daniel åker ner till sin vanliga akvariehandlare. Det visar sig att de hade åkt på det med...så jag fick vitaprick medicin :] snällt..

    Men till fråga...jag hällde i 4 ml/100 L som han sa i butiken...det blev en GRYM blå färg...hehe...skitcoolt färg...men till frågorna nu

    1. Kan man mata som vanligt?
    2. Ska jag hälla i mer medicin?
    3. När ska jag byta vatten?
    4. Försvinner det blåa automatiskt eller med vattenbyten?
    Alla kan ha fel ;]

    110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

    70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus
  • Hult
    • July 2003
    • 307

    #2
    please...ngn...
    Alla kan ha fel ;]

    110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

    70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Det är en fördel om man gör ett större vattenbyte före behandlingen då får man bort en del frisimande parasiter.
      Annars är det att följa bruksanvisning för det preparat du använder, lite salt i vattnet får parasiterna att må ännu sämre och saltet verkar definierande.
      Och ingen mat.
      En höjning av temperaturen 2 grader i 3 dagar och vatten genomluftas ordentligt gör att parasiterna utvecklas snabbare och fiskarnas immunsystem aktiveras ytterligare.
      Efter behandlingen byter du vatten några gånger och filtrerar över kol för att ta bort medicinresterna.
      Sedan är ett karantän akvarium att föredra där ny inköpta fiskarna får vara en tid så man inte drar in sjukdomar i sina akvarier.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Peter_F
        • October 2003
        • 693

        #4
        Hej Hult,

        Vilken medicin har du använt? Själv kör jag med Protozin. Jag är i slutskedet av medicinering på mitt kar. Jag har matat som vanligt. Under uppehållsdagen 4&5 gjorde jag ett vattenbyte.

        Fiskarna blir en aning stressade under kuren. Jag har dock inte haft några större problem. De ser mycket piggare ut efter vatten- bytet.

        Lycka till

        //Peter

        "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
        Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

        Kommentar

        • Poseidon
          • February 2003
          • 1255

          #5
          Det där med saltet ta´t med en nyppa salt...hehehe...allvarligt nu.

          jag är motståndare till att använda salt i akvariet kan nog bero på att jag har Corydoras i alla min a kar...å dom gillar absolut inte salt...

          Så kolla vad har du för firrar å kolla om de tål salt innan...om du förmodligen skulle hälla salt i karet
          Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
          Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

          Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Jag har förgäves sökt källan till att Corydoras inte tål salt och varför.
            Vilka övriga fiskar som inte tål salt.
            Det är inte så att jag tycker att saltandet i tid och otid i ett fungerande akvarium är nödvändig för alla fiskar.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Peter_F
              • October 2003
              • 693

              #7
              Det här att Corydoras inte skulle tåla salt står bl a på Zoopets länk om sjukdomar --> Speciellt känsliga fiskarter.
              "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
              Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

              Kommentar

              • Hult
                • July 2003
                • 307

                #8
                Jag fick inga instruktioner till Medicinen...Märket är JBL...

                Ska jag medicinera mer? När ska jag börja filtrera med Aktivt Kol? När ska jag byta vatten?
                Alla kan ha fel ;]

                110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

                70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

                Kommentar

                • Ulla
                  • April 2002
                  • 1163

                  #9
                  JBL Punktol är det nog du fått.
                  Läs mer på deras hemsida:http://www.jbl.de/index_uk.html

                  Här är vad som skrevs om Punktol och vita prick:

                  Use and dosage
                  Ichthyophthirius: 1 outer capful for 15 litres of aquarium water 1 inner capful for 30 litres of aquariumwater A definite improvement or even a complete recovery is usually observed after two days. In obstinate cases full follow-up doses may be administered on the 3rd and, if necessary, on the 5th day after the initial treatment.
                  Cryptocarion: As for ichthyophthirius. Depending on the intensity of the infection, it may be necessary to continue treatment for up to 15 days.
                  Costia (Ichthyobodo): 1 outer capful for 10 litres of aquarium water 1 inner capful for 30 litres of aquarium water Treatment should be continued for a minimum of 7 days, with a full dose administered on the 1st, 3rd and 5th day. Raising the temperature to 30¡C is beneficial, providing that the fish can tolerate this tem- perature.

                  Note
                  If any other preparations (including plant fertilizers) have been used, two thirds of the water should be changed. Carbon filtering should not be used during treatment. Any UV water purifiers must be switched off. Also, any foam removers or ozonisers in saltwater must be switched off. Scaleless fish (loaches, silurids) or weakened fish may be sensitive to the medication. Begin with half the dose and increase carefully.

                  Approx. 50 % of the water should be changed immediately before each follow-up dosage.
                  Attention: Do not apply with JBL Fungol.


                  Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Det här att Corydoras inte skulle tåla salt det står på många ställen, men varför tål de inte salt?
                    Hult du får traska i väg till Zoobutiken och läsa hur du använder medicinen, man kan inte medicinera på en "höft" därför är det också viktigt att veta hur mycket vatten det är i akvariet.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Poseidon
                      • February 2003
                      • 1255

                      #11
                      Citat:
                      "Det är inte så att jag tycker att saltandet i tid och otid i ett fungerande akvarium är nödvändig för alla fiskar."

                      Men ändock rekommenderar du detta i tid å otid :-)!!!
                      Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                      Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                      Kommentar

                      • Hult
                        • July 2003
                        • 307

                        #12
                        Ursprungligen skickat av Kramfors
                        Hult du får traska i väg till Zoobutiken och läsa hur du använder medicinen, man kan inte medicinera på en "höft" därför är det också viktigt att veta hur mycket vatten det är i akvariet.
                        Informationen jag fick var 4 ml per 100 L. Eftersom han inte sade mer antog jag att jag ska medicinera som han sa och byta vatten som vanligt...vad mer kan ja göra? Får väl ringa in imorn o kolla lite mer...

                        Tack för infon Ulla!
                        Alla kan ha fel ;]

                        110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

                        70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

                        Kommentar

                        • aquan00b
                          • September 2003
                          • 140

                          #13
                          Poseidon jag har corydoras i mitt lilla kar o saltar vid varje vattenbyta o dom lever ett glatt liv o tilockmed lek är på gång så det e nog fortfarande så att alla kar inte är likadana mina fixar det.
                          Man provar gör fel man lär sig av felen .)

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Poseidon jag menar att om jag rekommenderar att ha salt i vattnet så finns det en anledning, men visst är salt till en viss del förebyggande, salt får bakterier och parasiter att må sämre, stärker fiskarnas slemhud, hjälper fisken att hålla salt balansen i blodet om den har en skada eller sår efter parasit angrepp.
                            Men man bör vet varför man har salt i vattnet och i vilken mängd.
                            Jag råder hellre någon att ha rätt mängd salt i vattnet än avråder.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • klara
                              • September 2002
                              • 1112

                              #15
                              Numera använder jag inte salt utom vid externa bad om det behövs. Men under mitt första halvår med akvarium hade jag platy ihop med tigerbarber, sebrafiskar och ett aeneus albinopar. Jag blev rekommenderad att salta vid vattenbyten för platynas skull och det gjorde jag. Detta albinopar lever än idag och har också blivit föräldrar. Jag skulle inte våga chansa på salt i karet med mina dyra C. schwartzi däremot...
                              /Klara
                              ------------------------
                              Min hemsida
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...