placera filtermassa fuktigt!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    placera filtermassa fuktigt!!!

    Jag köpte idag en medicin mot mina fiskars sjukdom (funarol).I instruktionerna så stod det att man skulle ta ut filtersatsen och placera den fuktigt. De flesta vet hur ett typiskt eheim ytterfilter ser ut innuti. 2 eller flera hyllor, där man lägger i filtermassa. Då undrar jag: Ska man bara hälla ut filtermassan i en och samma hink, för att sedan låta det stå, och sedan hälla tillbaka det? Eller hur gör man? Kan inte låta pumpen gå i ett annat kar, eftersom jag inte har någon annan pump till det. Bara en liten luftpump för 100 l...Berätta hur ni gjorde, gärna i detalj, för nu tror jag att det är mycket rörigt! Medicinen botar mot bland annat fenröta och hål i huvudet! Usch, nu blev det rörigt igen, var bara snälla att svara även på de icke "ställda" frågorna också, så att jag inte gör några stora tabbar.

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Om du istället använder Waterlifes medicin så behöver du inte ta ut filtermassan då den inte påverkar de goda bakterierna.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Kan du inte köra filtret i en hink, om du inte rengör filtret finns där näring en tid för nedbrytningsbakterierna.
      Du matar inte när du medicinerar, så då blir det inte så mycket sk.t i vattnet, och då räcker det med en luftpump för syresättningen hos de sjuka fiskarna.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        Räcker det med en vanlig syrepump till ett 200 l med 11 malawisar på 6-10 cm samt plecostomus? Det var en nyhet=)
        Nåja, dig litar jag på sedan alla dina rätta svar, så jag får väl testa och sedan hålla ett koll på fiskarna. Kan jag göra så att jag matar precis innan, eller blir det för mycket skit i akvariumet då också?
        Björn Forsberg

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Mata inget före behandlingen så får du lite föroreningar.
          Protein som inte fisken tillgodogör sig utnyttjar flagellerna och bakterierna som näring.
          Du behöver bara något som rör om ytan för syresättningen.
          Gör ett delvattenbyte före medicineringen.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • malawi´n
            • August 2003
            • 1643

            #6
            JO, delvattenbyte med tillsättningar av bland annat biotopol och PlantaMin hade jag tänkt göra idag, samt hälla i bikarbonat. Jag tror jag gör så att jag sätter en utströmmarsten vid vattenytan och en lite längre ner i karet.

            ( Nu gäller det att allt klaffar...)

            Mvh Malawi´n
            Björn Forsberg

            Kommentar

            Arbetssätt...