Konstiga symptom - fick avliva!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skadedjur
    • September 2003
    • 188

    Konstiga symptom - fick avliva!!

    Hej!
    Idag var jag i Lund och köpte där 2 st unga scalarer + några svärdbärare, guppys och ancistrus. Då jag bor i Ronneby blev det en biltur hem på ca 2,5 timmar, någonting som jag tänkte skulle gå jättebra trots allt.
    Under resan märkte jag att svärdbärarna höll på att nafsa på den ena scalaren. Denne gjorde ingenting för att försvara sig, utan lät dem hållas. När jag sedan kom hem och släppte ner dem i mitt 222-liters så började han efter en stund att simma konstigt. Ett gäng olika fiskar simmade fram och nafsade på fenor och fjäll, scalaren gjorde fortfarande ingenting till sitt försvar. En timme senare ser jag att scalaren har lagt sig ner på botten och i princip är döende, alltmedan några Corydoras-malar och en svärdbärarhanne nafsar på hans sida.
    Så fiskar jag upp honom med en håv, varpå han kvicknar till och börjar simma lite igen. Jag släpper honom i ett annat provisoriskt karantän-kar på 12 liter. Han klarar dock inte många simtag innan han hamnar på sned... han fortsätter dock att simma. Så börjar han simma upp-och-ner och till slut lägger han sig återigen på bottnen. Då beslutar jag mig för att avliva... kunde inte se honom lida, utan slog ihjäl honom snabbast möjligt och förpassade honom därmed till de sälla jaktmarkerna.

    Vad kan detta ha berott på?? Jag mår dåligt nu... avlivade jag scalaren utan anledning, jag såg ju ingenting i affären?
    // Karolina //
    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."
  • kia
    • August 2003
    • 366

    #2
    Visst är det märkligt att det känns så hemskt att avliva en akvariefisk när man utan svårighet kan döda en aborre eller gädda?

    Det verkar som de flesta fiskar gillar att festa på skadade, sjuka och halvdöda fiskar. Jag har haft en liknande erfarenhet med en otocinclus. Två dagar efter den kom hem från affären gav sig alla, framför allt svärdbärarna, på den och tuggade på fenor m.m. jag tog ut den och såg att den hade svamp på fenorna. Jag avlivade den.

    Jag skulle tro att din Scalar var svag från början och inte klarade transporten. Du kan ju alltid prata med affären de kanske har någon förklaring. Själv köpte jag en skalar nyligen med en rejält krokig bröstfena. Vad gör man med en sådan?
    Nybörjare, Nivå II .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

    Kommentar

    • SILVER
      • August 2003
      • 19

      #3
      hej:
      du är inte ensam i att ha som problem men jag tror att du fick lite panik i att se skalaren lida iegentligen dom här fiskar när det är dags att "para sig". de tar ett brutalt inställningen så att säga, framför allt hannen .
      han blir som tokig med att försöka jaga honan och det uppstår ett regäll "kalabalik"med några skadade framför allt när det gäller fenor, ögonen, sjärtar osv.
      det roliga med det hela är att dom klarar sig efter en tid om man lägger dom (separat) i en annan akvarium.
      visst det gör ont när man ser en fisk som flytter död eller nån annan äter upp en annan men man lär sig att hantera svåra situationen,även med en akvarium.
      mvh silver.

      Kommentar

      Arbetssätt...