Svaga fiskar eller sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApAd
    • June 2013
    • 74

    Svaga fiskar eller sjukdom?

    Hej!
    Har haft problem med mitt kar länge och trodde äntligen jag fått ordning på allt, fiskarna hade t.o.m slutat att klia sig som de gjort sen jag köpte dem, så allt sett bra ut åtminståne några veckor så tog chansen och köpte några fiskar för ca 1 vecka sen.
    Men...
    Nu har 3 av mina platysar dött av på inte relativt kort tid och undrar om det kan hänga ihop och vad som kan vara fel?
    Första som dog var riktigt smal och höll sig undan. Visserligen strök han med pga att han fastnade i pumpen men han var inte så kry innan så han hade nog inte klarat sig så länge iaf (kanske var 3-4 veckor sen).

    Det andra dödsfallet låg på botten och vifftade lite svagt på fenorna och verkade må mycket dåligt, hon såg precis ut som vanligt men har alltid varit lite "blyg" och varit lite svårt att få henne att komma fram och äta. Såg inga symptomer på henne alls och jag tänkte att hon kanske bara var svag från början (kanske 2-3 veckor sen) eller svält sig själv pga utanförskap eller liknande. Har endå haft några som dött av olyckor tidigare.

    Igår såg jag att en annan av de som jag trott varit sjuk tidigare gömma sig i vrår av akvariumet. Hon har haft en vit liten fläck på huvudet men den har gradvis försvunnit och verkar inte ha berört henne mycket. Nu (kommer troligtvis avliva henne så fort jag lagt upp det här) är hela hennes kropp böjd åt ett håll och om hon simmer så blir det bara i små cirklar. Hon flämtar också och fjällen är lite utåtstående.
    Alla andra fiskar i akvariumet är pigga och galna i att äta men har sett att även gamla och nya fiskarna har börjat klia sig men väldigt lite jämnfört med förr (inga tecken alls på gälparasiter och alla värden ser bra ut), är även 2 småttingar som inte riktigt vågar sig fram men jag tror det är just av den anledningen att de är lite små.

    Så vad kan det vara? Har fiskarna haft samma skit eller är det bara svaga fiskar som stryker med just för att de inte är starka nog? eller är jag väldigt blind och inte ser massa tydliga tecken?
  • ApAd
    • June 2013
    • 74

    #2
    Här kan man se lite bilder http://dayviews.com/apad0003/2015/12/9/
    Senast redigerad av ApAd; 09 December 2015, 12:27.

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #3
      Nu är jag nybörjare med utstående fjäll och lite tjocka samt bara ligger stilla och man kan lätt ta dem med handen låter som bukvattensot. Du kan söka här på Zoopet om det och läsa lite om det och se om det kan stämma med symptom och vad som händer visuellt med fisken. Är det bukvattensot så är det smittsamt och alla fisk i karet kan vara infekterat med det kan gå snabbt eller också drabba någon lite då och då.

      De som kan detta bättre kommer nog också snart att svara dig så gå nu inte bara på det jag tror utan läs lite om det för att se om det kan vara det tills du får flera svar
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • ApAd
        • June 2013
        • 74

        #4
        Jo, jag har kollat på bukvattensot men de fiskarna som har varit dåliga har blivit smalare än vad de friska fiskarna är...

        Känns som om jag spekulerat kring många skjukdommar i mitt kar. Pricksjuka (en fisk med en prick som tillsist gav sig), gälparasiter (kliande men inte svullnade) och ett tag trodde jag de hade mask då det var så smala och inte åt.

        Har sökt mycker på bukvatten sot men allt jag hittar är att fiskarna ska se ut som små ballonger och ha MYCKET mer uttsående fjäll än vad min hade så tycker inte symptomerna stämmer så bra...

        Kommentar

        • ApAd
          • June 2013
          • 74

          #5
          Satt nu och tittade på akavriumet och de nya har verkligen börjat klia sig mycket nu också... Jag hade ju blivit av med skiten!

          Men jag läste även att om ingen annan fisk blir sjuk inom en vecka är det troligtvis ganska lungt med bukvattensot. Stämmer det? För det har varit mer än en vecka mellan dödsfallen.
          Senast redigerad av ApAd; 09 December 2015, 20:55.

          Kommentar

          Arbetssätt...