Små mörka taggar sticker ut ur analhålet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nyssel
    • August 2015
    • 61

    #31
    Ursprungligen postat av Shepard
    Detta har jag aldrig sett. Utan de fiskar som har masken äter som vanligt, men magrar av på grund av parasiterna, och när maskarna har försvunnit så återhämtar de sig, om de inte har blivit för dåliga. Mina Thorichthys ellioti lekte som sagt när de hade masken.
    Det var säkert i så god kondition från början så de inte besvärades så mycket, det verkar ju som att de kan gå länge med parasiten innan de blir obotligt sjuka.

    Jag har börjat detaljstudera mina andra fiskar nu eftersom jag köpte in ett gäng nya firrar efter en akvarieläcka i somras. En av mina gamla golden är väldigt svullen vid analöppningen... Jag trodde hon hade lekt, men hon har ingen haka så nu blir jag lite nervös..

    Kommentar

    • Helene&Andreas
      • January 2009
      • 1336

      #32
      Ursprungligen postat av Shepard
      Tja, jag hade väl haft akvarium i sisådär 30 år innan jag hörde talas om dem Men det verkar som om de har dykt upp i allt större omfattning hos grossister/butiker på sistone.
      Korrekt! Finns en anledning dessutom att de dykt upp på nämnda platser...
      Dessutom kan man prova att använda vitlök i detta fall. Pressa en klyfta i en skvätt vatten, blötlägg torrfoder i detta en stund.... Då blir det fart på maskarna och deras livscykel...

      Kommentar

      • Nyssel
        • August 2015
        • 61

        #33
        Ursprungligen postat av Helene&Andreas
        Korrekt! Finns en anledning dessutom att de dykt upp på nämnda platser...
        Dessutom kan man prova att använda vitlök i detta fall. Pressa en klyfta i en skvätt vatten, blötlägg torrfoder i detta en stund.... Då blir det fart på maskarna och deras livscykel...
        Vitlök - universalkuren och världens bästa krydda! ☺
        Att köra sådant i akvariet var nytt för mig!

        Kommentar

        • Helene&Andreas
          • January 2009
          • 1336

          #34
          Ursprungligen postat av Nyssel
          Vitlök - universalkuren och världens bästa krydda! ☺
          Att köra sådant i akvariet var nytt för mig!
          Också korrekt!
          Finns tex foder till discus med vitlök... Och det av en anledning...

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #35
            Ursprungligen postat av Helene&Andreas
            Korrekt! Finns en anledning dessutom att de dykt upp på nämnda platser...
            Dessutom kan man prova att använda vitlök i detta fall. Pressa en klyfta i en skvätt vatten, blötlägg torrfoder i detta en stund.... Då blir det fart på maskarna och deras livscykel...
            Tja, blodsugare brukar ju inte gilla vitlök
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Helene&Andreas
              • January 2009
              • 1336

              #36
              Ursprungligen postat av Shepard
              Tja, blodsugare brukar ju inte gilla vitlök
              Hahahaha neee... Vet att det kan fungera i detta fallet iallafall....

              Kommentar

              • Nyssel
                • August 2015
                • 61

                #37
                Ursprungligen postat av Shepard
                Tja, blodsugare brukar ju inte gilla vitlök
                Ha ha ha, dagens klokaste slutsats!

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #38
                  Ursprungligen postat av Helene&Andreas
                  Hahahaha neee... Vet att det kan fungera i detta fallet iallafall....
                  Lite ligger det nog i Draculas akuta vitlöksallergi

                  Ursprungligen postat av Nyssel
                  Ha ha ha, dagens klokaste slutsats!
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Helene&Andreas
                    • January 2009
                    • 1336

                    #39
                    Ursprungligen postat av Shepard
                    Lite ligger det nog i Draculas akuta vitlöksallergi



                    Mmm frågan är vad Dracula tycker om nematol?
                    Skämt och sido, hellre vitlök än nematol i min värld! Mediciner är absolut sista utvägen.

                    Kommentar

                    • T_B
                      • September 2013
                      • 96

                      #40
                      Nematol har rapporterats orsaka fiskförluster vid behandling. Det finns bättre och billigare alternativ:

                      plymouthdiscus.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, plymouthdiscus.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


                      Flubenol-baserat, skonsamt och enkelt, sabbar inte filtret heller. Pass på med snäckor och ev. räkor.

                      Kommentar

                      • Nyssel
                        • August 2015
                        • 61

                        #41
                        Ursprungligen postat av Helene&Andreas
                        Mmm frågan är vad Dracula tycker om nematol?
                        Skämt och sido, hellre vitlök än nematol i min värld! Mediciner är absolut sista utvägen.
                        Jag testade faktiskt att pressa en vitlöksklyfta, mosade runt den i lite vatten och sedan lät jag lite pellets dra i vitlöksvattnet innan jag gav fiskarna av det. De åt med god aptit (jätteovanligt för malawi, jag vet ) och de ser så nöjda och glada ut idag så

                        Ursprungligen postat av T_B
                        Nematol har rapporterats orsaka fiskförluster vid behandling. Det finns bättre och billigare alternativ:

                        plymouthdiscus.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, plymouthdiscus.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


                        Flubenol-baserat, skonsamt och enkelt, sabbar inte filtret heller. Pass på med snäckor och ev. räkor.
                        Bra tips! Det verkar vara lite svårt att få tag i flubenol i Sverige.

                        Idag såg jag att honan med svullen stjärt har munnen full av ägg, så det var förhoppningsvis inget fel på henne. Det blir ju lätt att man övertolkar sjukdomstecken i sådana här lägen, men jag har inte sett några reservtrådar i någon annan rumpa så jag hoppas karet är maskfritt.

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #42
                          Maskarna på min taeniatushane verkar borta nu i alla fall, har inte sett några maskar på flera dagar. Men jag tänker ändå köra den andra medicineringen som det står om i bruksanvisningen.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Nyssel
                            • August 2015
                            • 61

                            #43
                            Ursprungligen postat av Shepard
                            Maskarna på min taeniatushane verkar borta nu i alla fall, har inte sett några maskar på flera dagar. Men jag tänker ändå köra den andra medicineringen som det står om i bruksanvisningen.
                            Sedan skulle man upprepa inom några veckor och sedan efter ett halvår, eller hur?

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #44
                              Ursprungligen postat av Nyssel
                              Sedan skulle man upprepa inom några veckor och sedan efter ett halvår, eller hur?
                              Det står att man ska upprepa efter tre veckor, men såg inget om ett halvår.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Faltaren
                                • July 2005
                                • 1453

                                #45
                                Det är för att ta de som kläcks efter de andra dött. Lägger ju ägg de jävlarna...
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                                Kommentar

                                Arbetssätt...