Ancistrus - sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stellan77
    • August 2015
    • 4

    Ancistrus - sjuk?

    Hej alla.

    Har ett nystartat kar 54L med 10 kardinaltetror och 1 Ancistrus. Har haft karet i 3 veckor, fiskarna i 2. Alla har mått bra hittills, men idag ser jag att malen blivit fläckig. Och även lite blek i färgen. Svårt att fota men jag bifogar bilder.

    Någon som vet vad det kan vara?



  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Hej Det där är ingen ancistrus, snarare någon slags Pterygoplichthys, kanske P. joselimaianus. Så you're gonna need a bigger boat, eller se om du kan byta in den. Sen om den är sjuk eller ej är svårt att säga, men många malar kan ändra färg och se lite fläckiga ut utan att vara sjuka. Har du testat vattnet annars?
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ja, det där ser ut som en gibbiceps, och den blir lite större (sådär 50 cm, även om det nog tar ett tag, men 20 blir de snabbt) än en Ancistrus Så har butiken sålt den som en sådan så har de gjort en bokstavligt talat stor miss. Så ja, en större båt behövs, även om du kanske inte behöver gå så långt som att anlita Quint och polischef Brody för att bli av med den.

      Den ser inte sjuk ut, de kan skifta färg, och se lite flammiga ut, förmodligen beroende på underlag, och humör.
      Senast redigerad av Shepard; 23 August 2015, 14:12.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Stellan77
        • August 2015
        • 4

        #4
        Va? 😀 Man kan uppenbarligen inte lita på en djuraffär!! Jag bad om en liten mal då hag bara börjar med ett 54l kar. Oh well, detta är så kul att jag redan planerar ett nytt kar på 200-500L.

        Tack för hjälpen!!

        Ursprungligen postat av Shepard
        Ja, det där ser ut som en gibbiceps, och den blir lite större (sådär 50 cm, även om det nog tar ett tag, men 20 blir de snabbt) än en Ancistrus Så har butiken sålt den som en sådan så har de gjort en bokstavligt talat stor miss. Så ja, en större båt behövs, även om du kanske inte behöver gå så långt som att anlita Quint och polischef Brody för att bli av med den.

        Den ser inte sjuk ut, de kan skifta färg, och se lite flammiga ut, förmodligen beroende på underlag, och humör.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Nej, tyvärr kan man inte alltid göra det. Sålde de den som en Ancistrus? Man verkar få precisera att man vill ha en mal som fortsätter att vara liten, och inte bara är liten just nu, för att senare bli jättestor. I alltför små kar kan de nog bli förkrympta, och inte växa som de ska. Eftersom du redan har 500 liter i tankarna, så kör på det, då kan du behålla din "lilla" mal.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...