Sjuk kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pixiu
    • April 2014
    • 15

    Sjuk kampfisk

    Hejsan!

    Jag är orolig över min kamfiskhanne. Han har alltid varit väldigt pigg, aktiv och omkringsimmande men nu har han blivit slö och vilar mest överallt/flyter omkring utan att röra på sig. Men han äter som vanligt och kommer till glaset när jag är i närheten.

    I går dog en ancistrusmal i akvariumet, väldigt.. oväntat och spontant. Hade ingen aning om att han var sjuk och han hade varit precis som vanligt (visserligen väldigt skygg men ändå rörlig och intresserad).. men när jag kom upp på morgonen så var han död. Jag såg inga spår av bitmärken eller något så är väldigt säker på att det inte var kampfisken. Men tyckte det var väldigt konstigt att han dog rakt upp och ned.

    Kampfisken (och malen) bodde ensamma i ett 40 liters akvarium, som köptes som paket med ett innerfilter, som just nu är kopplat till ett sånt munstycke som har tre små hål i sig som sprutar ja lite lugnare än det stora runda munstycket jag hade först. Han har mycket växter och en plasttunna. Men växterna och tunnan har varit i akvariumet i minst två veckor utan problem. Akvariumet har alltid varit runt 28-29 grader varmt. Men såg nu att termometen gått ned till 26, är det för kallt? Kan det vara därför kampisen är så seg och nere?

    Akvariumet är ca 4 veckor gammalt, vattenvärdena har varit jämna och bra (men använder teststickor så.. är väl inte helt pålitligt). Har haft trådalger och något som ligger som en liten.. dammhinna över växterna, men jag har skrubbat med fingrarna över dem och plockat bort trådarna när jag städar akvariumet. Jag byter ca 10 liter (ibland liite mer och ibland liite mindre) en gång i veckan och slamsuger botten. Har städat filtret två gånger, en gång när det synligt fastnat blad från växterna och en gång ytterligare. Dock inte samma dag som vattenbytet.

    Kampfisken har varit lite hängig i typ.. tre dagar men ha svårt att avgöra om han blir sämre eller bättre, men börjar bli orolig.
    Hans fenor ser lite reviga/taggiga ut och har blivit lätt genomskinliga längst ut så jag misstänker fenröta, men är inte säker att det stämmer heller, eftersom vattenvärdena varit bra. Han har inga ställen där han kan fastna heller, men eftersom hans fenor ser sämre ut så.. vet jag inte annars vad det skulle vara.
    Hade i en liten mängd (mindre än rekomenderat på förpackningen) ektozon (stavning?) i akvariumet i förrgår, när kampisen verkade hängig för jag har läst att det är bra.. för att förebygga sjukdom typ? Kan det ha skadat malen även fast det var i en sån liten mängd? har inte sett någon skillnad på kampfisken. Var det dumt att ha ektozon i?

    Någon som känner igen beteendet eller kan hjälpa mig lista ut vad jag ska göra? ): Tänkte gå till arkenzoo imorgon och prata med dem, men vill gärna ha tips och erfarenheter härifrån också.

    JÄTTEtacksam för svar.

    /Pixiu
    Senast redigerad av Pixiu; 17 August 2015, 23:00.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Alltid svårt att veta vad det är- kanske lite ostabilt vatten i början. Kanske känner han sig ensam. Kanske........

    Om ektozonen gör någon nytta finns det olika åsikter om - dock gör det i alla fall ingen skada
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Pixiu
      • April 2014
      • 15

      #3
      Tack så mycket för svar, Kjell!

      Värmen har legat stadigt på 29 grader sedan igår natt men ingen förändring på fisken. Han fick bloodworms (vad det nu heter på svenska) vilket han brukar uppskatta men det var inte lika uppskattat som vanligt.
      Brukar kampfiskar känna sig ensamma? eller ja, det är ju väldigt svårt att veta men borde jag skaffa kompisar till honom? Inte andra kampfiskar såklart, men.. något annat? (och inte nu självfallet eftersom han måste bli frisk först osv).

      Jag var på arken zoo och dem rekommenderade furanol efter lång diskussion. Det står på förpackningen att man ska ha två tabletter per femtio liter, och sedan ska man göra det varje dag i fem dagar. Någon som har erfarenhet av det?

      Eller är det effektivare/bättre att göra ett snabbad (läste på en produkthemsida om furanol men det står inte i bruksanvinsingen jag fick med förpackningen), då man ska ha 1 tablett per tio liter vatten och så ska man bada fisken i det i trettio minuter och sedan upprepa behanglingen på tredje och femte dagen. Ska man göra något emellan de dagarna då? eller bara.. vänta? Och tror ni det skulle göra stor skada om man gör första badet och sen väntar fyra- fem dagar till nästa bad? (farmor ska vara fiskvakt och det känns lite för krävande för att hon ska göra snabbad åt firren).

      Typiskt att han blev dålig precis nu när jag reser bort i fyra dagar. Men farmor är fiskvakt, som tur är.
      Senast redigerad av Pixiu; 18 August 2015, 20:27.

      Kommentar

      • HeidiH
        • October 2014
        • 629

        #4
        Spontant känner jag att det trots allt har med vattenvärdena o göra.. Har det vart igång i fyra veckor? Och röda mygglarver är ingen bra mat för kampfiskar. Nu minns jag inte exakt varför med de skall inte matas med det. Vita är bättre.

        Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk

        Kommentar

        • Pixiu
          • April 2014
          • 15

          #5
          Ja, eller det är väl inne på fem/strax över fem veckor nu. Jag är väldigt konfunderad över det, eftersom vattenvärdena varit bra. Teststickor är väl inte pålitligast men dem kan väl inte ha jättefel? :/ Fast.. det kanske inte behövs så mycket fel för fenröta i guess. Åhå! Det visste jag inte. När jag köpte dem så sa djuraffären att det gick hur bra som helst, och han verkar gilla dem.. eller ja, innan han blev dålig. Men då ska jag inte ge honom det. Han får mest sånna små kulor från en påse som skulle vara speciellt för kampfiskar.

          Började med furanol i fredags, och följt doseringen på förpackningen. Gjorde vattenbyte idag, men.. är inte säker på att jag ser någon förbättring. Fenorna verkar visserligen lite mindre genomskinliga, men hade hoppats på mer effekt D: han är.. väldigt slö. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, för jag kan inte förstå vad felet är.

          Kommentar

          Arbetssätt...