Sammetssjuka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Sammetssjuka?

    Jag tror tyvärr att en av mina cupidos har detta, vad gör man åt det?
    Den har haft det i åtminstone tre månader utan att någon annan fisk smittats och jag har gått och väntat på att det skall gå över av sig själv. Det gör det tydligen inte...

    Finns här någon som har behandlat sjukdomen och lyckats med det?
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    30 grader varmt och rejält med salt i några dagar kanske?
    Jag vill inte hälla kopparhaltiga mediciner i ett akvarium fullt av räkor, snäckor och corys...

    Det är fisken högst upp på den här bilden, det är stjärtfenan som är angripen.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 220520154144.jpg
Visningar: 2
Storlek: 204,5 KB
ID: 2172108

    Här kan man se det också, det är fisken som är på väg ur bild längst åt höger.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 150620154325.jpg
Visningar: 2
Storlek: 252,0 KB
ID: 2172107
    Senast redigerad av Mr Woods; 22 June 2015, 16:57.

    Kommentar

    • Tobbe R
      • May 2009
      • 654

      #3
      Ursprungligen postat av Mr Woods
      30 grader varmt och rejält med salt i några dagar kanske?
      Jag vill inte hälla kopparhaltiga mediciner i ett akvarium fullt av räkor, snäckor och corys...

      Det är fisken högst upp på den här bilden, det är stjärtfenan som är angripen.
      [ATTACH=CONFIG]76616[/ATTACH]

      Här kan man se det också, det är fisken som är på väg ur bild längst åt höger.
      [ATTACH=CONFIG]76615[/ATTACH]

      En av få sjukdomar där jag skulle försöka med salt. Har inte behövt prova själv men det fanns lite skriverier i tidskriften Akvariet för ganska många år sedan att det hjälpte mot sammetssjuka på Notho's.

      /Tobbe

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        En röst på salt då!

        Rent spontant så skulle jag vilja plocka upp fisken och skrapa bort eländet från fenan, men jag antar att det inte är någon vidare god idé...

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Kan det vara något annat än sammetssjuka som ser ut så här förresten?
          Vad som talar emot min diagnos är ju att fisken fortfarande lever efter flera månader, att det inte ser ut att förvärras och att det inte verkar smitta!

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Hittade detta! 0,5% salt tills parasiterna dött ut, någon som testat?

            Blogger är ett bloggpubliceringsverktyg från Google som gör att du enkelt kan dela dina tankar med världen. Med Blogger är det enkelt att lägga upp text, bilder och video på din personliga blogg eller på din teamblogg.

            Kommentar

            • Axman
              • January 2013
              • 188

              #7
              Här är en guide, denna är specifikt för guldfisk men borde vara applicerbar på majoriteten av alla fiskar. Lite intressant här är ju saltbadet, dvs några minuter i 2% saltlösning vilket borde vara intressant när det gäller parasiter som är på fiskens utsida.

              一把鹽就搞定了! ~ 阿福  (以往香港金魚街風水 魚 店的老闆) A handful of salt solved the problem! ~ Ah Fok - ex-owner of a LFS specialized in goldfish in Hong ...

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Ursprungligen postat av Axman
                Här är en guide, denna är specifikt för guldfisk men borde vara applicerbar på majoriteten av alla fiskar. Lite intressant här är ju saltbadet, dvs några minuter i 2% saltlösning vilket borde vara intressant när det gäller parasiter som är på fiskens utsida.

                http://goldfishartquatics.blogspot.s...h-of-salt.html
                Tack för tipset, men om jag ändå skall fånga fisken så medicinerar jag den nog hellre med odimor eller något i ett annat akvarium...

                Vad jag inte riktigt kan förstå är att fisken i det närmaste ser opåverkad ut. Oodinium skall tydligen döda vuxen fisk på 2-4 veckor och ungfisk ännu snabbare.
                Dessutom skall det ju smitta, och det har jag inte märkt att det gör! Kan det vara någon annan parasit kanske?
                Senast redigerad av Mr Woods; 23 June 2015, 17:29.

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  Försökte få ett par bilder på sjuklingens stjärtfena, men det var bannemig inte lätt...
                  Jag misstänker fortfarande sammetssjuka, vad tror ni?

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 230620154346.jpg
Visningar: 3
Storlek: 117,1 KB
ID: 2172130 Klicka på bilden för större version

Namn: 230620154348.jpg
Visningar: 3
Storlek: 160,4 KB
ID: 2172131Klicka på bilden för större version

Namn: 230620154351.jpg
Visningar: 3
Storlek: 137,3 KB
ID: 2172132 Klicka på bilden för större version

Namn: 230620154352.jpg
Visningar: 3
Storlek: 143,4 KB
ID: 2172133
                  Senast redigerad av Mr Woods; 23 June 2015, 23:49.

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #10
                    Är det ingen som utifrån bilderna i inlägget ovan vågar sig på att säga om jag ställer en riktig diagnos eller om det kan vara någonting annat?

                    I vilket fall som helst så kommer jag försöka fånga in fisken och behandla den i någon liten behållare, men jag måste ju veta vad jag skall behandla mot när jag köper medicin imorgon...
                    Senast redigerad av Mr Woods; 24 June 2015, 17:46.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Vad det är vete sjutton - dock knappast sammetssjuka.
                      Jag hade först bara flyttat fisken till ett karantänskar, höjt tempen några grader och sedan lagt i 2 dl salt per 100 L vatten.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #12
                        Det var ju visserligen skönt att höra att du inte tror på Oodinium, men då står jag här utan diagnos...
                        Är det baserat på bilderna eller det faktum att fisken lever och inte verkar smitta som du tror att det är någonting annat?

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Det var ju visserligen skönt att höra att du inte tror på Oodinium, men då står jag här utan diagnos...
                          Är det baserat på bilderna eller det faktum att fisken lever och inte verkar smitta som du tror att det är någonting annat?
                          Både och
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #14
                            Tack för hjälpen!

                            Vi får se hur jag gör. Har inga lediga akvarier, men en hink med en luftsten i borde väl duga för en kortare period!
                            Annars måste jag lämna bort de två lekparen bolivianer jag har kvar, som jag försöker hålla åt Mats B.


                            Du tror inte på att inleda med ett kraftigt saltbad i några minuter, typ 2% salt då?
                            Senast redigerad av Mr Woods; 25 June 2015, 14:40.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Du tror inte på att inleda med ett kraftigt saltbad i några minuter, typ 2% salt då?
                              Har själv aldrig testat med saltbad men det kan ju vara värt att testa
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...