Hål i huvudet eller bett/svamp på Papegojciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChrisPalwan
    • March 2008
    • 30

    Hål i huvudet eller bett/svamp på Papegojciklid

    Hej!
    Upptäckte dom här vita blåsorna/kratrarna under ögat på en av mina papegojciklider.

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    Tycker inte att det riktigt ser ut som svamp men vet inte vad det kan vara. Har ett par Cichlasoma och de gruffar lite ibland men tycker inte att det ser ut som bett heller.
    Tacksam för svar!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ser misstänkt ut som HIH, jag hade personligen kört på med en medicinkur mot detta.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ChrisPalwan
      • March 2008
      • 30

      #3
      Tack Ansjo! Kommer att medecinera för hih, ska skaffa ett karantäns-kar imorgon. Dels för att slippa medicinera friska fiskar och sen upptäckte jag medecinen kostar runt 700:- om jag ska medecinera i mitt 450l.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Kostar att ligga på topp.
        Men observera att jag reserverar mig en aning för diagnosen, då dels bilden är lite suddig samt ser lite skumt ut både placeringen och att det sitter så tätt.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • ChrisPalwan
          • March 2008
          • 30

          #5
          Lite uppföljning. Köpte octozin till firren men har faktiskt inte använt det än. Samma dag som jag skrev första inlägget så började jag med att hälla i lite ektozon-salt och höja tempen till 28-29 C.
          När jag väl kom hem med medicinen så tyckte jag att fisken var något mindre vit och bestämde mig för att avvakta eftersom jag är osäker på vad det är.
          Nu nästan en vecka senare så har den blivit ytterligare något bättre men har fortfarande kvar 2/3 av det som är på bilden.
          Tror jag fortsätter med salt, vattenbyten och hög temp ett tag till om det fortsätter att gå åt rätt håll.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Bra, ju mindre kemikalier desto bättre! Hoppas det fortsätter på den inslagna vägen.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • ChrisPalwan
              • March 2008
              • 30

              #7
              Håller med Ansjo! Medicinerar inte gärna i onödan. Papegojcikliden har blivit ytterligare bättre och nästan allt av det vita är borta nu. Det man ser nu i det drabbade området är två tydliga men små hål. Tycker att det hela ser ut att vara på god väg att läka.

              Funderar på om det trots allt kan ha vara hih-sjukan? Eller är det orimilgt att höjd värme och ektozon hjälper i så fall? En sak jag glömde nämna innan i tråden är sällskapet. Har en flock pakistan/zebra-botior. De har ju en utfällbar tagg under ögat som rimligtvis skulle kunna orsaka hål liknande skador, någon med erfarenhet av detta?
              Ska tillägga att jag aldrig sett dem skada någon annan fisk, den äldsta köpte lillbrorsan för snart 15år sen och har aldrig sett någon aggression.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Får en fisk HIH börjar det med en liten vit plupp som ser ut som en pormask. Det vita försvinner efter några dagar och kvar blir en krater (hål) som tyvärr börjar växa i storlek. I det läget brukar det komma fler vita områden på fisken som ökar antalet hål, och fisken blir sämre. Utan medicin dör fisken efter en tid, men det är en ganska långsam sjukdom.
                Och tyvärr är den även lite seg att bota, det tar tid innan den blir helt återställd igen.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ChrisPalwan
                  • March 2008
                  • 30

                  #9
                  Bra beskrivning av hih! Ska övervaka den här fisken noga men har en stark känsla av att han blir bättre och bättre. Skulle det trots allt utveckla sig som du säger så får jag börja medicinera.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Håll oss uppdaterade!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...